Byggahus.se
Mr Z> Tätskikt är en helt annan sak... det ligger utanför konstruktionen. Men att ha plastfolie mellan spån och golvreglar är nog lite dumt enligt min mening. Det finns inte ens några skäl för det vilket flera KA's tydligen anser med.

Men visst om man skall resonera så undrar jag hur golvspån som har plast under sig och ett tätskikt ovanpå kommer att må om några år... vart skall fukten ta vägen eller skall man skippa diffspärren i våtrum eller...?

/Kent som undrar hur du lyckades få in tätskiktet i diskussionen *s*
 
där får jag erkänna att jag tänkte fel:) Men det gör vi alla ibland.
Och jag kan förstå att vissa KA har synpunkter det är det jobbet innebär. Personligen är jag emot krypgrunder överhuvud taget. Farmför allt med organiskt i konstruktion. Skule jag göra krypgrund skulle jag köra med trapetsplåt och gjuta mig ett bjälklag men det är en helt annan disskussion.
Och Dacke Cellplast är en isolering som funkar den är diffussions öppen.
 
Det är ej nödvädigt med PE plast i bjälklaget då det är en obefintlig mängd varmluft som passerar igenom det. Då ej sagt att det är helt fel att bygga så.

Jag håller med Z, detta kan ältas lääänge.
 
Varm inomhusluft möter kall utomhusluft = kondens = problem med fuktskador på sikt. Kolla på ett glas kallt vatten utomhus i sommarvärmen, det kondenseras på utsidan och nästan rinner.. diffspärren är väl till för att hindra ljust att sådan kondens skapas.

Själv har jag fuktspärr under trägolvet mot plattan, troligen för att hindra fukt att nå träet.

mvh iw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.