Hej,

Har bytt mina källarfönster och satt in nya trä/alu fönster. Innan har det suttit flertalet kvadratiska ”glaskuber” a la 60 tal. Osäkert på va dessa heter. Se bild på nya fönster och bortse från brädorna som är stöd för ny puts.

Till frågan. Fasaden är av skaltyp mexitegel och under sista raden(ovan fönster) sitter ingen plåt eller liknande för fuktskydd då vatten kan rinna på insidan mexiteglet. Någon som har ett förslag på lösning? Eller är vattnet/fukten som transporteras bakom teglet försumbar och det räcker med drev och plåta igen?

Tack för svar.

• Nytt trä/aluminiumfönster i källarvägg med mexitegel, brädor synliga som stöd för ny puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frerider
Vart börjar fönstret i djup kontra luftspalten för teglet?

Frerider Frerider skrev:
Vart börjar fönstret i djup kontra luftspalten för teglet?
Luftspalt tegel hamnar ungefär i mitten av fönstret. Kanske något mer åt den inre sidan av fönstret.

Frerider
G goosen skrev:
Luftspalt tegel hamnar ungefär i mitten av fönstret. Kanske något mer åt den inre sidan av fönstret.
Ajdå, ja där behöver du finna en lösning dels så är det ju kall fuktig luft som möter fönstret samt att risken för mer fukt finns beroende på hur utsatt fasaden är.
Det är ingett alternativ att flytta fönstret längre in för det är den ens vettiga jag ser nu.

Frerider Frerider skrev:
Ajdå, ja där behöver du finna en lösning dels så är det ju kall fuktig luft som möter fönstret samt att risken för mer fukt finns beroende på hur utsatt fasaden är.
Det är ingett alternativ att flytta fönstret längre in för det är den ens vettiga jag ser nu.
Satan. Fönstret sitter så långt in som är möjligt. Men menar du att den kalla luften från teglets luftspalt är ett problem? Om jag bara drevar delen av fönstret som är innanför luftspalten. Antar att det är kondens du menar.

Frerider
G goosen skrev:
Satan. Fönstret sitter så långt in som är möjligt. Men menar du att den kalla luften från teglets luftspalt är ett problem? Om jag bara drevar delen av fönstret som är innanför luftspalten. Antar att det är kondens du menar.
Ja risken är stor i och med att halva fönsterdjupet sitter utomhus i den kalla delen.
Varför kan du inte flytta fönstret längre in?

Frerider Frerider skrev:
Ja risken är stor i och med att halva fönsterdjupet sitter utomhus i den kalla delen.
Varför kan du inte flytta fönstret längre in?
Fönsterbrädan på insidan källaren är putsad som en 45 grader vinkel. Av nån anledning. Fönstret har suttit där i två år redan så har gjort allt klart på insidan. Borde ha tänkt på detta innan…

Frerider
G goosen skrev:
Fönsterbrädan på insidan källaren är putsad som en 45 grader vinkel. Av nån anledning. Fönstret har suttit där i två år redan så har gjort allt klart på insidan. Borde ha tänkt på detta innan…
Men det är ju ingett jättejobb att putsa om smygarna på insidan för att få en hållbar lösning eller hur tänker du?

Frerider Frerider skrev:
Men det är ju ingett jättejobb att putsa om smygarna på insidan för att få en hållbar lösning eller hur tänker du?
Vi snackar 6 fönster totalt. Samt att det ligger en balk på insidan som sticker ner något vilket innebär att jag måste jacka för att få ner fönstret. Fuck me detta var inte vad jag behövde höra. Hade ändå en Snickare som hjälpte mig, att inte han sa något…

Frerider
G goosen skrev:
Vi snackar 6 fönster totalt. Samt att det ligger en balk på insidan som sticker ner något vilket innebär att jag måste jacka för att få ner fönstret. Fuck me detta var inte vad jag behövde höra. Hade ändå en Snickare som hjälpte mig, att inte han sa något…
Beklagar men det är få som har kunskapen idag tyvärr.

Så är det på vårt hus från 71 med skalmur i tegel.

Armeringen ovan alla källarfönster hade rostat och sprängt fogarna så jag murade om dem i vintras, originalfönsterna såg bra ut.

• Tegelmur med delvis borttagna stenar ovanför källarfönster på hus från 1971, visar rostig armering och nyligen ommurat parti.
    Skapa konto
Frerider Frerider skrev:
Beklagar men det är få som har kunskapen idag tyvärr.
Uppskattar att du tog dig tid att svara.
Ska samla mod nu och berätta för min sambo.

13th Marine 13th Marine skrev:
Så är det på vårt hus från 71 med skalmur i tegel.

Armeringen ovan alla källarfönster hade rostat och sprängt fogarna så jag murade om dem i vintras, originalfönsterna såg bra ut.
Ser ut att sitta något längre in än mina. Men du hade inget skydd ovan fönstret?

G goosen skrev:
Ser ut att sitta något längre in än mina. Men du hade inget skydd ovan fönstret?
Kan nog stämma. Ca 6cm innanför ytterkant.

Inget skydd, bara drev och mjukfog runt.

Ett fönster inramat med mörkt trä, ca 6 cm innanför ytterkant, utan skydd. Drevisolering och mjukfog synligt runtom.
Skapa konto

Bytte tre källarfönster på mexitegel huset, luftspalten var drevad och det satt en bräda över gapet. Är ju plåtat ovantill så rinner ju inga stora mängder vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.