Hej,
Har bytt mina källarfönster och satt in nya trä/alu fönster. Innan har det suttit flertalet kvadratiska ”glaskuber” a la 60 tal. Osäkert på va dessa heter. Se bild på nya fönster och bortse från brädorna som är stöd för ny puts.
Till frågan. Fasaden är av skaltyp mexitegel och under sista raden(ovan fönster) sitter ingen plåt eller liknande för fuktskydd då vatten kan rinna på insidan mexiteglet. Någon som har ett förslag på lösning? Eller är vattnet/fukten som transporteras bakom teglet försumbar och det räcker med drev och plåta igen?
Tack för svar.
Har bytt mina källarfönster och satt in nya trä/alu fönster. Innan har det suttit flertalet kvadratiska ”glaskuber” a la 60 tal. Osäkert på va dessa heter. Se bild på nya fönster och bortse från brädorna som är stöd för ny puts.
Till frågan. Fasaden är av skaltyp mexitegel och under sista raden(ovan fönster) sitter ingen plåt eller liknande för fuktskydd då vatten kan rinna på insidan mexiteglet. Någon som har ett förslag på lösning? Eller är vattnet/fukten som transporteras bakom teglet försumbar och det räcker med drev och plåta igen?
Tack för svar.
Ajdå, ja där behöver du finna en lösning dels så är det ju kall fuktig luft som möter fönstret samt att risken för mer fukt finns beroende på hur utsatt fasaden är.G goosen skrev:
Det är ingett alternativ att flytta fönstret längre in för det är den ens vettiga jag ser nu.
Satan. Fönstret sitter så långt in som är möjligt. Men menar du att den kalla luften från teglets luftspalt är ett problem? Om jag bara drevar delen av fönstret som är innanför luftspalten. Antar att det är kondens du menar.Frerider skrev:
Ja risken är stor i och med att halva fönsterdjupet sitter utomhus i den kalla delen.G goosen skrev:
Varför kan du inte flytta fönstret längre in?
Fönsterbrädan på insidan källaren är putsad som en 45 grader vinkel. Av nån anledning. Fönstret har suttit där i två år redan så har gjort allt klart på insidan. Borde ha tänkt på detta innan…Frerider skrev:
Men det är ju ingett jättejobb att putsa om smygarna på insidan för att få en hållbar lösning eller hur tänker du?G goosen skrev:
Vi snackar 6 fönster totalt. Samt att det ligger en balk på insidan som sticker ner något vilket innebär att jag måste jacka för att få ner fönstret. Fuck me detta var inte vad jag behövde höra. Hade ändå en Snickare som hjälpte mig, att inte han sa något…Frerider skrev:
Beklagar men det är få som har kunskapen idag tyvärr.G goosen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 189 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 189 inlägg
Klicka här för att svara