Hallå! Jag har ett förråd som byggdes fristående och oisolerat på 70-talet. Någon gång på 80-talet byggdes förrådet ihop med huset och i rummet emellan blev en ny entre och hall till huset. I samband med det isolerades förrådet på ett minst sagt tveksamt sätt. Väggen mellan hall och förråd ser ut såhär (från hallen sett):
Tapetserad spånskiva
Någon slags grovsågad spikläkt
Någon slags pressening fäst mellan reglarna (ej tät)
45x95 regel + 95 mm gullfiber
Spånskiva.

På insidan av denna vägg i hallen så sitter en elradiator. Då väggen ej varit ångtät så har varm luft gått rätt igenom väggen och stigit upp mot taket inuti väggen och kondenserad mot en likadan ”pressening” som legat OVANFÖR isoleringen i taket mot roten, nedvikt mot väggen. Detta har resulterat i att kondensvatten har runnit ner i väggen. Lite svårt att förklara men bifogar bilder på väggen! Nu måste jag givetvis åtgärda detta på något sätt. Min första tanke var att helt skala av väggen och därefter i med 95 mm stenull, sen ångspärr in mot hallen som tejpas med ångspärren i taket, därefter 45 x 45 + isolering och gips. Sen tänkte jag ev sala på reglarna mot förrådssidan för att få i extra isolering. Låter detta vettigt eller tänker jag galet? Förrådet är tanken att isolera på nytt och därefter hålla 5-10 grader över vintrarna. Är det dumt att ha plast isf? Andra väggen i förrådet gränsar mot tvättstugan. Uppbyggd på samma sätt men ej fuktskadad vilket jag tycker är konstigt då det ofta blir fuktigt i tvättstugan.. tanken är att åtgärda den väggen på samma sätt som i hallen om det funkar. Kom gärna med idéer och förslag! Mvh

• Skador på en vägg med synlig isolering, träreglar och blå pressening som ett resultat av otät ångspärr och kondensvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskador och dålig isolering; synliga reglar, pressening och mineralull.
    Skapa konto
  • En delvis riven vägg med blå presenning och exponerade spånskivor och reglar.
    Skapa konto
Det är svart (mögel/röta) i taket ut mot förrådet. Det indikerar att yttertaket inte är tätt. Min gissning är att det är därifrån vatten kommit och runnit ner i väggen.
Om yttertaket verkligen är tätt så kan det vara precis som du tror att kondens från plasten, (monterad på kalla sidan), är orsaken.
Oavsett så är frågan hur råsponten i taket är ventilerad?

Om förrådet är uppvärmt så behövs ingen plast, (i väggen). Taket däremot bör ha plast på den varma sidan.
För att inte riskera nya fuktproblem så är det lämpligt att fortsätta med 95 mm isolering. Det räcker gott mot ett uppvärmt utrymme, och medger att ev fukt kan torka ut åt båda hållen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är svart (mögel/röta) i taket ut mot förrådet. Det indikerar att yttertaket inte är tätt. Min gissning är att det är därifrån vatten kommit och runnit ner i väggen.
Om yttertaket verkligen är tätt så kan det vara precis som du tror att kondens från plasten, (monterad på kalla sidan), är orsaken.
Oavsett så är frågan hur råsponten i taket är ventilerad?

Om förrådet är uppvärmt så behövs ingen plast, (i väggen). Taket däremot bör ha plast på den varma sidan.
För att inte riskera nya fuktproblem så är det lämpligt att fortsätta med 95 mm isolering. Det räcker gott mot ett uppvärmt utrymme, och medger att ev fukt kan torka ut åt båda hållen.
Yttertaket verkar tätt och det är endast på undersidan av roten det är mögel så det känns som att det är från kondensen! Ang luftningen så är det lite dumt byggt då det är luftspalt nerifrån takfoten i förrådet men mot hallen så går luftspalten endast emot takstolen som ligger ovanför hallen (lagd åt andra hållet). Lite svårt att förklara men luften kan alltså inte strömma igenom. Dessutom har den gamla plasten legat direkt mot roten just där fuktskadan uppstått så där har ingen luft kommit in.

Kan det inte vara lämpligt med plast ändå när förrådet bara ska hållas över nollan? Det kommer ju inte vara lika varmt som i hallen och med så lite isolering i väggarna tänker jag att en hel del varm luft går igenom väggen till förrådet med risk att kondensera mot någon kall yta där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.