Hej vi har köpt ett hus som är byggd 1944 och vi har renoverat den men jag har läst lite om fuktigheten inomhus jag jag tycker vi ligger lite för högt? vi har värmepump och vi har öppnat nya ventilationens håll i alla sovrum och vardagsrummet med.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, ni ligger högt vilket tyder på relativt dålig ventilation. Tvättstugan kan du bortse från då enda anledningen till att den visar så högt är därför att det är så mycket kallare där.
För att tilluft skall fungera så måste man ha något som skapar ett undertryck i huset. Du säger att ni har en fläkt i badrummet, är den på konstant? Man skall helst ha frånluft även i kök, tvättstuga och toaletter.
För att tilluft skall fungera så måste man ha något som skapar ett undertryck i huset. Du säger att ni har en fläkt i badrummet, är den på konstant? Man skall helst ha frånluft även i kök, tvättstuga och toaletter.
V vectrex skrev:Ja, ni ligger högt vilket tyder på relativt dålig ventilation. Tvättstugan kan du bortse från då enda anledningen till att den visar så högt är därför att det är så mycket kallare där.
nej den sätta igång automatiskt lite då och då och så kan vi slå igång den 30min.V vectrex skrev:Ja, ni ligger högt vilket tyder på relativt dålig ventilation. Tvättstugan kan du bortse från då enda anledningen till att den visar så högt är därför att det är så mycket kallare där.
Men de konstiga rummen där uppe är så nära varandra och ena ligger på 52%fuktighet den andra 58%
Hur bör jag åtgärda detta problem och är det farligt för huset?
När vi rev ut allt för 3 månader sen när vi skulle renovera så var det snus torrt överallt.
Framförallt är det ju bra att se till att luften flödar rätt i huset. Det behöver det ju inte göra bara pga nya ventilationshål.Bahrija skrev:
nej den sätta igång automatiskt lite då och då och så kan vi slå igång den 30min.
Men de konstiga rummen där uppe är så nära varandra och ena ligger på 52%fuktighet den andra 58%
När vi rev ut allt för 3 månader sen när vi skulle renovera så var det snus torrt överallt.
Bättre luftgenomströmning kommer ger bättre luftkvalitet.
Kommer kosta lite mer i värme bara
Fin Volvo i din profilbild med
Du behöver inte oroa dig för att fukten skulle utgöra någon fara för huset. Det är nog fortfarande snustorrt, vi pratar luftfuktighet nu och det betyder inte att vatten finns i fri form. Däremot är det ett symptom på att ventilationen är otillräcklig och det bör man åtgärda, av flera anledningar.Bahrija skrev:
nej den sätta igång automatiskt lite då och då och så kan vi slå igång den 30min.
Att det skiljer mellan rummen som är nära varandra beror dels på att det med 58% är kallare än det med 52%. Skulle temperaturen vara samma skulle det vara skulle det vara 52% respektive 55%. Den skillnaden ligger inom mätnogrannheten för dessa givare.
Sen kanske någon har sovit i det ena rummet men inte i det andra? Utandningsluften (samt dusch, matlagning och liknande) är det som främst höjer luftfuktigheten inomhus vintertid. Det är därrför ventilation behövs, för att ersätta den fuktiga luften med kall jättefuktig utomhusluft som när den kommer in och värms upp blir väldigt torr.
Okey men fläkten är uppe i badrummet där det finns 2 sovrum med. nere är det kök toalett vardagsrum och sovrum , sen hade skorstenen en galler med men vi stängde igen den när vi renoverade jag tänkte att den gör ingen nytta om vi inte eldar då det är annan värmesystem i huset nu.
’MvH
’MvH
Ja, en frånluftsventil är för lite.
Men du hade kunnat använda kanalen i skorstenen för frånluft som du hade kunnat driva med en elektrisk fläkt.
Men börja med att låta frånluftsfläkten gå konstant. Lite skillnad bör det göra åtminstone.
Men du hade kunnat använda kanalen i skorstenen för frånluft som du hade kunnat driva med en elektrisk fläkt.
Men börja med att låta frånluftsfläkten gå konstant. Lite skillnad bör det göra åtminstone.
Ja jag ska prova med att ha den igång på badrummet och se om det hjälper alternativ att jag kanske öppnar kanalen igen till skorsten eller sätter en elektronisk fläkt i ena rummet nere mer tänkt som gäst rum / förvaring. Det går bra ?