Byggahus.se
Hej!
Jag blir galen och skulle behöva råd.
Hus från 40, oisoletad platta och dränerat för många år sen. Platon.
Snustorrt i källaren i övrigt (sen dränering gissar jag). Förutom detta hörn. Det gråa och vita är bruk och spackel. På andra sidan väggen är det en källartrapp utomhus utan "tak" och just nu massa snö.

Jag tror dom skippade den biten när det dränerades. Är det därför det är fuktigt i detta hörn just? Rummet är 20kvm.

Det är minusgrader ute, kan det ändå se ut såhär? :D

Tack på förhand
 
  • Ett hörn av ett tomt rum under renovering med flagnande väggfärg och ojämnt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett odetaljerat hörn med fläckigt golv och avflagande väggfärg. Indikerar renoveringsbehov eller vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De är inget stuprör som går ner i de hörnet och inte kopplat till dagvattnet
 
  • Gilla
Emelie5 och 2 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
De är inget stuprör som går ner i de hörnet och inte kopplat till dagvattnet
Ska kolla hur det ser ut! Tack
 
T Timmermannen77 skrev:
De är inget stuprör som går ner i de hörnet och inte kopplat till dagvattnet
Här har vi närmsta stuprör och trappen i fråga. Röret är vid knuten och på somrarna leder vi bort vattnet. 3m från trapp. Kan boven vara det rör som går ner I marken?

Vi hade plusgrader för två dagar sen och på sommaren kan det förstås hamna vatten där även om själva stupröret är förlängt bort från fasad.

Det är inte alltid synlig fukt i hörnet, kanske två tre gånger per år men alltid lite fuktigt om man känner.
 
  • Stående avloppsrör på gul husvägg, snö, kvällsbelysning, kallt väder, frostigt, avskalad miljö, undangömt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedgång täckt av snö vid kväll, vid en gul byggnad, med staket och varningsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja är de i de hörnet de är blött. Så skulle jag börja undersöka de röret som går ner i backen så att de inte är tät, och kolla så att dom inte har kopplat på sig på dräneringen
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
Finns det brunn i botten av trappan så att regn och smältvatten inte blir stående eller rinner in mot husgrunden?
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
Att det är dränerat betyder ingenting i dylika hus. Grunden står på backen direkt och finns det vatten där så suger grunden vatten. Så enkelt är det. På senare tid lärde man sig att bygga kapillärbrytande grunder.
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Ja är de i de hörnet de är blött. Så skulle jag börja undersöka de röret som går ner i backen så att de inte är tät, och kolla så att dom inte har kopplat på sig på dräneringen
Hörnet som är blött är vid trappen och detta rör är närmast, 3m ifrån. Klurigt
 
M mrsnhp skrev:
Finns det brunn i botten av trappan så att regn och smältvatten inte blir stående eller rinner in mot husgrunden?
Japp den finns men är gammal. Fungerar dock. Ska kolla status på den igen
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att det är dränerat betyder ingenting i dylika hus. Grunden står på backen direkt och finns det vatten där så suger grunden vatten. Så enkelt är det. På senare tid lärde man sig att bygga kapillärbrytande grunder.
Jag har det i åtanke och källaren ska inte inredas. Köper fukt via plattan men varför just i det hörnet? Där trappen är på utsidan.
 
för att det är där det finns vatten.........Att det är vid trappen kan ju vara en slump bara och grundvattnet står högt där. Kanske berg under så det rinner nåt där. Men det kan ju såklart vara så att det kommer uppifrån också om det är nåt speciellt med avledning. Rännor och liknande.
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
för att det är där det finns vatten.........Att det är vid trappen kan ju vara en slump bara och grundvattnet står högt där. Kanske berg under så det rinner nåt där. Men det kan ju såklart vara så att det kommer uppifrån också om det är nåt speciellt med avledning. Rännor och liknande.
Tack! Ska undersöka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.