Byggahus.se
Bör man göra något åt detta och ungefär vad?

Besökte ett fritidshus i helgen som har en källartrappa på utsidan som går till ett mindre källarutrymme som man bara kommer åt utifrån. Där sitter vattenpumpen. Men det finns ingen ordentlig dörr till utrymmet, där är en trädörr men ingen karm så den "stängs" genom att ett spett står lutat mot den.

Det är mycket fukt där inne. Och jag ser (minst?) två problem framför mig: det ena är att fukten tränger in? Det andra är att vattenpumpen fryser när det är vinter?

Tar tacksamt emot hjälp både med att identifiera andra möjliga problem men såklart är jag mest intresserad av lösning. Är det ens ett problem?

Mäklaren föreslog en luftavfuktare, men utan ordentlig dörr känns det som ett ytterst korkat förslag. Är det någon här som har bättre förslag än mäklaren? Tack!
 
Ge mer info om huset. Ålder, byggteknik, storlek etc.

Jag misstänker att den otäta dörren håller nere fukten genom att den bidrar med ventilation. Utan att veta särskilt mycket misstänker jag att risken för fuktproblem ökar om du täpper igen källaren.

Som sagt mer info!
 
  • Gilla
HappyPower och 1 till
  • Laddar…
Det känns inte som att dörren är det stora problemen i ett sådant utrymme med avseende på fukt ?
Men att sätta in en dörr är ju inte ett jättestort jobb om man vill göra det.

Det framgår inte övrigt skick på huset, men om "källardörren" bestod av en gammal dörr uppallad med ett järnspett så känns det som att det är lite rustikt i allmänhet, så en dörr där torde inte vara det enda som kan behöva en översyn ?
 
  • Gilla
HappyPower
  • Laddar…
Åh! Okej, tack. Men det var superfuktigt utanpå väggarna, men det kanske inte "gör" något? Betyder kanske inte automatiskt att fukten trängt in inuti väggarna?

Fritidshuset är byggt 1977 och storlek 73 kvm, 1 plan med delvis källare (rummet jag beskrev ovan som man bara kommer åt från utsidan). Självdrag.
 
H HappyPower skrev:
Åh! Okej, tack. Men det var superfuktigt utanpå väggarna, men det kanske inte "gör" något? Betyder kanske inte automatiskt att fukten trängt in inuti väggarna?

Fritidshuset är byggt 1977 och storlek 73 kvm, 1 plan med delvis källare (rummet jag beskrev ovan som man bara kommer åt från utsidan). Självdrag.
En fuktig källare blir ju bara problem om det finns organiskt material därnere...eller om det fryser till is :)
Jag har sett huskällare som delvis varit urberg...dom är inte torra på något sätt :)

Som makhno_ ovan slkrev så kan tom ventilationen försämras med en bättre dörr, men det kan man iofs lösa med att ta upp ventilationshål iofs

Om vattenpumpen sitter där, och det är vintervatten (är det det ?) så torde det också finns någon form av uppvärmning. Och en otät/tunn dörr ger förstås en högre energiförbrukning.

Eller så har stugan inte använts vintertid, och man stänger av vattnet/tömmer...då spelar det ju ingen roll att det fryser troligen (om det är en gamman anläggning som har klarat sig hitills) - men vill ni då ha vatten ävenvintertid så måste ni se över det
 
Redigerat:
  • Gilla
HappyPower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.