I anspråkstagande av ett uthus som ”boyta” pågår. Plintgrund på stora stenblock. Grova golvbjälkar och ”fri höjd” mellan mark och bjälkar (och även syllarna vid yttervägg) på ca halvmetern. När jag nu brutit bort golvplanken upptäcker jag att det verkar lite för fuktigt här och var i bjälklaget mitt under huset, samt att marken fläckvis är lite fuktig där. Torr sand överallt, sen plötsligt någon fläck på 3-4 kvm som är uppenbart fuktig. Vad sjutton är det? Hur skall man hantera detta? Lägga ut byggplast på marken och täta skarvar? Tvingar man då inte bara fukten upp mot plintarna, som i mitt fall är sten block och det blir nog svårt att täta byggplasten mot de skrovliga stenarna? Eller finns det goda idéer kring hur tätning kring dessa skulle kunna utföras?

Skulle man kanske kunna montera en fläkt för att få lite snurr på luften i stället? Jag tänker inte värme, för det vore ju att elda för kråkorna, men kanske för att få snurr på luften. Bort med den fuktiga luften som kommer från markens fukt och in med torrare luft. Behövs väl en mastodontfläkt för att få nåt sug under en hel plintgrund på ca 90 kvm. Kanske en fläkt under ett hyfsat tätt skikt byggplast som suger ut fukten till utsidan? Kanske helt vansinnigt?

Huset har ju stått på plats i bortåt 120 år och det är ingen röta undertill, men det känns ändå fel att bygga upp, isolera och lägga ned arbete och pengar på nåt som kanske slutar i mögel och elände.

Fuktigt i bjälklaget eller fuktigt på marken eller båda? Om det är fuktigt i bjälklaget och det är en halvmeter fritt till marken bör du nog i första hand misstänka att det kommer uppifrån.

Vid plintgrund ingår det i konceptet att det blir lika fuktigt under huset som utomhus i allmänhet. Och oftast fungerar det bra ändå. Varför skulle det bli mögel och elände nu om det fungerat utan problem i 120 år?

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabb respons. Det är fukt i virke och på marken. Lite fläckvis på båda ställen. Det kommer inte uppifrån då allt virke i reglar, panel osv är snustorrt ovan plankgolvet. Det finns liksom inget som kan läcka då det inte finns vatten eller värme indraget i uthuset. Yttertaket två våningar upp är tätt som en RFSU-kondom då det är nylagt plåttak. Fukten måste komma från marken, eller från någon som med jämna mellanrum kryper under med en slang och vattnar.

Instämmer med dig om 120 år. Bör inte bli problem egentligen. Ska nog placera en fukt-/tempgivare där under för att övervaka detta över tid.

Nu har jag googlat lite och kommit fram till att man kanske, för att vara säker, skulle dra på nån grundolja (Alcro?) på allt virke undertill och sedan lägga ut byggplast.

Vad tror du om fläktspektaklet beskrivet ovan? Under plasten alltså...

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Kan du beskriva hur du kommit fram till "det verkar lite för fuktigt här och var i bjälklaget"? Känns det blött? Är det synbart blött? Finns det början till röta? Har du använt en fuktmätare?

När lades taket om? Kan det ha läckt innan dess och inte hunnit torka helt? Det tar tid för trä att torka så här års.

Fukt och temperatur kommer att bli samma under huset som utomhus i övrigt. Det kan ingen fläkt påverka. Undantaget skulle vara om det finns stora vattenpölar under huset och luften inte fritt kan cirkulera. Men i det fallet bör åtgärden bli att få bort vattenpölarna. Fläkt är bortkastat är mitt bud.

Jag tror att plast på marken också är bortkastat. Se bara till att det inte finns några sjöar under huset. Om du har ett bjälklag som är friskt trots att det är 120 år gammalt så vet du ju att förutsättningarna fungerar om ingenting har förändrats fuktmässigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kan du beskriva hur du kommit fram till "det verkar lite för fuktigt här och var i bjälklaget"? Känns det blött? Är det synbart blött? Finns det början till röta? Har du använt en fuktmätare?
Jag har kontrollerat bjälklaget med fuktmätare och funnit att det är bortåt 30% i trät. Ingen synbar röta. Det känns uppenbart blött på sina håll.

Taket lades om 2016, så det bör inte vara fukt sedan innan dess...

Anticimex besiktning från förra våren, när jag köpte fastigheten, konstaterade också förhöjd fukt i bjälklaget på uthuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.