Jag köpte ett sutteränghus för ca 2 år sedan. Huset är från 60-talet och har en del som behöver göras. Det är mycket fukt i tvättstugan och jag dränerande det hörnet av huset förra hösten men jag har inte påbörjat renoveringen invändigt ännu.
Jag tycker det luktar en del från vardagsrummet som ligger på sutterängplanet. Det ligger i det öppna delen av huset, alltså inte under mark. Likaså har jag ett sovrum intill där jag tycker att det luktar mögel. Jag är orolig att det kommer från grunden under huset, men jag kommer inte ner dit, finns ingen öppning. Problemet är att jag vet inte var jag ska börja! Om det finns fukt i vardagsrummet, hur tar jag reda på var det kommer ifrån? Vilken typ av hantverkare ska jag ringa? Jag gillar att greja med huset men kan tyvärr inte så mycket, vill dock lära mig. Har inte heller någon i min närhet att fråga. Hoppas därför få lite hjälp här.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Har du prövat med att krypa omkring i rummen för att känna efter om det luktar mer på vissa ställen?
Hur fungerar ventilationen i huset?

Du kan också testa att hyra en avfuktare under en period och se om det blir någon skillnad.

Annars är det ju så med lukt att sånt sätter sig, överallt dessutom. Det kan ju vara kvardröjande från tvättstugan t ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.