3 548 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Frys avstängd under flera dygn, smältvatten på golvet. Ta upp golvet?
Sida 1 av 2
Hej!
Kyl och frys har någon gång under de senaste tre veckorna varit avstängd i minst ett par dygn och sedan startat igen av sig själv. Det var innan det mycket frost i frysen, vid strömavbrottet smälte frosten och vattnet har runnit ut på trägolvet under frysen.
Bör jag ta upp en av golvplankorna för att låta vattnet torka ut? Hur mycket vattnet måste ha runnit ner för att man ska vilja öppna upp?
All hjälp uppskattas! Tack!
Kyl och frys har någon gång under de senaste tre veckorna varit avstängd i minst ett par dygn och sedan startat igen av sig själv. Det var innan det mycket frost i frysen, vid strömavbrottet smälte frosten och vattnet har runnit ut på trägolvet under frysen.
Bör jag ta upp en av golvplankorna för att låta vattnet torka ut? Hur mycket vattnet måste ha runnit ner för att man ska vilja öppna upp?
All hjälp uppskattas! Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Till att börja med är det lämpligt att kontakta försäkringsbolaget. De kan tycka att det är lämpligt att skicka ut någon som mäter fukthalter, öppnar upp och sätter in torkfläkt beroende på uppmätt fukt.
Det är ju omöjligt för någon att veta hur stor skadan är innan man har öppnat och det är omöjligt att veta hur länge det behöver torkas upp utan att veta dels hur mycket vatten det gäller och dels vad det är för material som har blivit blött. Blöt isolering måste bort t.ex.
Det är ju omöjligt för någon att veta hur stor skadan är innan man har öppnat och det är omöjligt att veta hur länge det behöver torkas upp utan att veta dels hur mycket vatten det gäller och dels vad det är för material som har blivit blött. Blöt isolering måste bort t.ex.
Frysen står på övervåningen. Så om jag öppnar nerifrån kommer det synas i taket på undervåningen.Centano skrev:
Men eftersom vattnet var under frysen kommer det inte synas om man öppnar uppifrån. Tycker du jag borde öppna?
Det var väl ändå inte tjock kärnis. Så som på en sjö under vintern som man måste borra sig igenom?
Hos mig blir det mer som lite tjockare frostis. Så gissningsvis totalt någon liter vatten.
Eller gissar du TS på 10 liter vatten?
Vilket är orimligt!
Hos mig blir det mer som lite tjockare frostis. Så gissningsvis totalt någon liter vatten.
Eller gissar du TS på 10 liter vatten?
Vilket är orimligt!
Även om det vore 10l är det inte något att bryta upp golvet för, 100l kanske men skulle tveka även på så här här års.H Hybro skrev:
Haha jo det var tyvärr rätt tjock is, två år sedan vi avfrosta och frysen är 25 år gammal. Skulle uppskatta mellan 1-4 liter, men jättesvårt att veta.H Hybro skrev:
Tack för utförligt svar! Jättebra att veta.BirgitS skrev:
Till att börja med är det lämpligt att kontakta försäkringsbolaget. De kan tycka att det är lämpligt att skicka ut någon som mäter fukthalter, öppnar upp och sätter in torkfläkt beroende på uppmätt fukt.
Jag uppfattade det som att isolering inte kan mögla eftersom det är gjort på glasfiber, men det kanske inte stämmer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Möglar gör det väl inte men det torkar ju upp dåligt så därför brukar man väl byta ut blöt isolering.J Jens9454 skrev:
Då skulle jag öppna upp för säkerhets skull.J Jens9454 skrev: