Hej!

Kyl och frys har någon gång under de senaste tre veckorna varit avstängd i minst ett par dygn och sedan startat igen av sig själv. Det var innan det mycket frost i frysen, vid strömavbrottet smälte frosten och vattnet har runnit ut på trägolvet under frysen.

Bör jag ta upp en av golvplankorna för att låta vattnet torka ut? Hur mycket vattnet måste ha runnit ner för att man ska vilja öppna upp?

All hjälp uppskattas! Tack!

BirgitS
Till att börja med är det lämpligt att kontakta försäkringsbolaget. De kan tycka att det är lämpligt att skicka ut någon som mäter fukthalter, öppnar upp och sätter in torkfläkt beroende på uppmätt fukt.

Det är ju omöjligt för någon att veta hur stor skadan är innan man har öppnat och det är omöjligt att veta hur länge det behöver torkas upp utan att veta dels hur mycket vatten det gäller och dels vad det är för material som har blivit blött. Blöt isolering måste bort t.ex.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vad har du under golvet, källare eller krypgrund? Går kanske att öppna underifrån?

Centano Centano skrev:
Vad har du under golvet, källare eller krypgrund? Går kanske att öppna underifrån?
Frysen står på övervåningen. Så om jag öppnar nerifrån kommer det synas i taket på undervåningen.
Men eftersom vattnet var under frysen kommer det inte synas om man öppnar uppifrån. Tycker du jag borde öppna?

BirgitS
Hur ser plankorna ut?

Jag hade inte öppnat. Torr luft så här års så kommer torka av sig själv, inga enorma volymer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det var väl ändå inte tjock kärnis. Så som på en sjö under vintern som man måste borra sig igenom?

Hos mig blir det mer som lite tjockare frostis. Så gissningsvis totalt någon liter vatten.

Eller gissar du TS på 10 liter vatten?
Vilket är orimligt!

H Hybro skrev:
Det var väl ändå inte tjock kärnis. Så som på en sjö under vintern som man måste borra sig igenom?

Hos mig blir det mer som lite tjockare frostis. Så gissningsvis totalt någon liter vatten.

Vilket är orimligt!
Även om det vore 10l är det inte något att bryta upp golvet för, 100l kanske men skulle tveka även på så här här års.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser plankorna ut?
En fuktfläck som är ca 10 x 20 cm, utöver det inget konstigt.

• Gilla
Kent Åström2
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Vilket är orimligt!
Haha jo det var tyvärr rätt tjock is, två år sedan vi avfrosta och frysen är 25 år gammal. Skulle uppskatta mellan 1-4 liter, men jättesvårt att veta.

H hapazard skrev:
Jag hade inte öppnat. Torr luft så här års så kommer torka av sig själv, inga enorma volymer.
Det är ett landställe som endast är uppvärmt mellan 8-12 grader. Spelar det någon roll?
Skulle du öppna golvet ifall det hade skett på sommaren?

BirgitS BirgitS skrev:
Till att börja med är det lämpligt att kontakta försäkringsbolaget. De kan tycka att det är lämpligt att skicka ut någon som mäter fukthalter, öppnar upp och sätter in torkfläkt beroende på uppmätt fukt.

Det är ju omöjligt för någon att veta hur stor skadan är innan man har öppnat och det är omöjligt att veta hur länge det behöver torkas upp utan att veta dels hur mycket vatten det gäller och dels vad det är för material som har blivit blött. Blöt isolering måste bort t.ex.
Tack för utförligt svar! Jättebra att veta.

Jag uppfattade det som att isolering inte kan mögla eftersom det är gjort på glasfiber, men det kanske inte stämmer?

MultiMan
Kommer ta lång tid att torka vid så låga temperaturer om det inte är ett ordentligt drag genom konstruktionen.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kommer ta lång tid att torka vid så låga temperaturer om det inte är ett ordentligt drag genom konstruktionen.
Nej, inget drag tyvärr. Vi har ingen ventilation, endast självdrag men då huset bara är 25 år så är det så tätt byggt att det inte blir så mycket drag.

BirgitS
J Jens9454 skrev:
Tack för utförligt svar! Jättebra att veta.

Jag uppfattade det som att isolering inte kan mögla eftersom det är gjort på glasfiber, men det kanske inte stämmer?
Möglar gör det väl inte men det torkar ju upp dåligt så därför brukar man väl byta ut blöt isolering.
J Jens9454 skrev:
Haha jo det var tyvärr rätt tjock is, två år sedan vi avfrosta och frysen är 25 år gammal. Skulle uppskatta mellan 1-4 liter, men jättesvårt att veta.
Då skulle jag öppna upp för säkerhets skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.