2 979 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
fruset vattenrör i kattvind...
Det var ju smart.krypgr-direktel-ftx skrev:Ett sätt att förvärma vattnet, varför inte göra en mellanlagringstank under aggregatet som fungerar som buffert, det kalla vattnet söker sig till botten och när temperaturen höjs av rumsvärmen så rinner det vidare till utgående vattenröret, det kanske höja tempraturen 10 gr innan det rinner vidare...??
Om man lägger utloppshålen en bit upp i tanken, så att det alltid är några liter vatten i tanken, så borde det vattnet hinna värmas upp till rumstemperatur innan tanken är full. Och då det droppar ner nytt nollgradigt vatten så blandas det med det rumstempererade vattnet så att temperaraturen utjämnas. På det sättet så borde vattnet som rinner ner i röret alltid hålla strax under 20 grader.
Måste testa detta med att förvärma vattnet med en liten tank under aggregatet. Jag har precis kopplat bort kondensslagen och ställt en hink under utloppet från ventilationsaggregatet, får se hur stor volym vatten som krävs för att det ska bli ca +15, kan inte tänka mig att temperaturen når högre än så då vi endast har ca +17 i klädkammaren där aggregatet står.
Dock så har jag fortfarande kvar isproppen på i rördelen som är dragen i kattvinden, enklast blir nog att invänta plusgraderna igen o skippa dammsugarlösningen. Tills dess får jag väl tömma hinken manuellt.
Dock så har jag fortfarande kvar isproppen på i rördelen som är dragen i kattvinden, enklast blir nog att invänta plusgraderna igen o skippa dammsugarlösningen. Tills dess får jag väl tömma hinken manuellt.
Får du problem med temperaturen så kan du ju köpa en vanlig doppvärmare för akvarium och lägga i tanken och ställa in den på 30 grader eller något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden