Hej,
Den nuvarande frostvakten har börjat ge upp så det är dags att investera i en ny men funderar lite på förbrukningen i ett par scenarion.

Förutsättningar:
Isolerat fristående pumphus i sutteräng så det håller någon plusgrad även när det är strax under nollan utomhus.
Idag sitter det en liten frostvakt på 200W som normalt klarar det bra men vid riktigt kalla temperaturer (typ -20) har vi ett 500W extra element som kan kopplas in då den lilla frostvakten inte riktigt räcker till i dessa lägen.

Alternativ
1: Köpa en likadan frostvakt runt 200W och koppla in 500W elementet vid behov
2: Köpa en lite större frostvakt på 400-500W vilket jag tror bör räcka oavsett väder
3: köpa en fristående frostvakt utan värmekälla och använda 500W elementet

Om vi utgår från att vi ställer dessa på att hålla 5 grader i pumphuset vad tror ni om elförbrukningen för de olika alternativen vid låt säga 0 och -20 grader? Då avser jag enbart en teoretisk jämförelse mellan alternativen, inte exakta siffror.
I min värld så borde ett högre watt uttag också innebära att uttrymmet värms upp snabbare och därmed får man kortare gångtid så det blir likvärdig elförbrukning mellan alternativen men de "större" klarar av att utetemperaturen sjunker lägre.
Tänker jag fel här?

Exempel på frostvakter med integrerad värmekälla:
https://www.bauhaus.se/frostvakt-200w-ip21
https://www.bauhaus.se/frostvakt-termo-400w-230v
https://www.bauhaus.se/frostvakt-gnosjo-500w-vaggmontage

S Salcin74 skrev:
Hej,
Den nuvarande frostvakten har börjat ge upp så det är dags att investera i en ny men funderar lite på förbrukningen i ett par scenarion.

Förutsättningar:
Isolerat fristående pumphus i sutteräng så det håller någon plusgrad även när det är strax under nollan utomhus.
Idag sitter det en liten frostvakt på 200W som normalt klarar det bra men vid riktigt kalla temperaturer (typ -20) har vi ett 500W extra element som kan kopplas in då den lilla frostvakten inte riktigt räcker till i dessa lägen.

Alternativ
1: Köpa en likadan frostvakt runt 200W och koppla in 500W elementet vid behov
2: Köpa en lite större frostvakt på 400-500W vilket jag tror bör räcka oavsett väder
3: köpa en fristående frostvakt utan värmekälla och använda 500W elementet

Om vi utgår från att vi ställer dessa på att hålla 5 grader i pumphuset vad tror ni om elförbrukningen för de olika alternativen vid låt säga 0 och -20 grader? Då avser jag enbart en teoretisk jämförelse mellan alternativen, inte exakta siffror.
I min värld så borde ett högre watt uttag också innebära att uttrymmet värms upp snabbare och därmed får man kortare gångtid så det blir likvärdig elförbrukning mellan alternativen men de "större" klarar av att utetemperaturen sjunker lägre.
Tänker jag fel här?

Exempel på frostvakter med integrerad värmekälla:
[länk]
[länk]
[länk]
Nej, du tänker rätt!

Sen kan ju energiåtgången skilja sig åt beroende på att termostaterna är olika exakta mm. Men det är ju svårt att veta så mycket om utan att prova .

Jag har samma förutsättningar som dig och köpte förra vintern en termometer som har en givare inne i den stora lådan där vattnet kommer upp och avläsning utvändigt. (Vattnet kommer upp i ett intilliggande ouppvärmt förråd.) Hade en äldre 200w som var inställd frostvaktning men höll 12-13 gr.

Förbättrade isoleringen i utrymmet och köpte i höstas den första som du länkar till. Ställde på frostvakt och den håller sig då på ca 3 gr, så jag är nöjd med dess funktion. I och med att jag har elkontakten utanför den isolerade lådan kan jag enkelt stänga av värmen helt när det är perioder m plusgrader.

Hade utrymmet varit större hade jag haft ett till element för att kunna täcka upp vid kallare perioder. Det finns bra energimätare att köpa så att du kan se vad de drar på ett dygn. Bor själv i en äldre fastighet och då kan man spara mkt om man tänker smart men inte enbart snålt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.