Byggahus.se

Frost på kallvind

1. decimeterAB
    Medlem Nivå 3
    Frost på kallvind -

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    frost.jpg

Lånad bild från byggahus.se

Jag tänkte skriva ett inlägg om frost på kallvind i ett bostadshus. Jag upptäckte nämligen att vi hade fått det på vårt hus för 2-3 år sedan. Huset är byggt 2013 så det har inte hunnit bli några mögel eller fuktskador än. Men jag insåg att om jag låter bli att åtgärda detta kommer det att till slut svartna och mögla där träet konstant utsatts för frost. Frosten tinar vid varmare väder och blöter ner träet. När temperaturen ute är +5C - 0C -5C så torkar det inte upp förrän varmare väder på våren/sommaren. Efter att ha googlat fenomenet så upptäckte jag att problemet är utbrett och många sökte lösningar för att åtgärda sina kallvindar. Jag ska därför med detta inlägg förklara hur jag gjorde för att lösa problemet för egen del. Notera att alla vindar ser olika ut så det är inte säkert att min lösning fungerar för alla. I mitt fall så hade jag endast frost vid takfoten. Högre upp mot nocken var det torrt och fint.

vent vind 8.jpg

Jag började med att bygga igen takfotsventileringen mellan alla takstolar. Jag isolerade igen springan mellan tak och vägg och utanpå isolering skruvade jag en bockad L plåt som jag klippte i rätt längd för att passa mellan alla takstolar. Se bild ovan. Jag byggde även igen nockventilationen i båda gavlar.

vent vind 7.jpg

Vinden var nu i det närmaste tät. Inne på vinden monterade jag en kanalfläkt med 100mm spirorör och drog en slinga runt hela vinden med nedstick som gick ner till takfoten mellan varannan till var tredje takstol.

vent vind 2.jpg

vent vind 1.jpg

Jag monterade en justerbar spjäll vid varje nedstick så jag skulle få jämn flöde överallt.

vent vind 3.jpg

Jag har ritat hur jag gjorde i en av bilderna.

vent vind 6.jpg

Som komplettering köpte jag en Acetec evodry PD+ avfuktare som är det gröna linjerna i min ritning.

vent vind 5.jpg

Jag märkte direkt när jag fick cirkulation på luften på kallvinden så försvann all frost direkt. Jag har nu övervakat min lösning under 2 vintrar och kan konstatera att det verkar fungera.
    Vad kostade då hela den här lösningen? Acetec avfuktaren vill jag minnas kostade omkring 16 000 kr. Därtill kostade kanalfläkten, spjäll, spirorör mm 10 000 till 12 000 kr. Därtill kostade det några tusen att bygga igen takfoten. Då jag har gjort detta för egen räkning har jag inte räknat med någon arbetskostnad. Jag prövade först med enbart avfuktaren men det räckte inte med den ensam. Det var först när jag monterade kanalfläkten och fick cirkulation på luften som jag blev av med problemet.

Kanske inlägget kan hjälpa någon som brottas med samma problem

Med vänlig hälsning Jonathan / decimeterAB

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Fiffig lösning!

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 13
    så vanligt med mögel pga frost kan det knappast vara? Jag har delvis frost i taket på vinden i mitt hus byggt 1900 och det har troligen varit lika hela tiden och det är ingen mögel där..........

4. decimeterAB
    Medlem Nivå 3
    Hej Stefan1972

Har du hus från 1900 och allt är bra så toppen !! Man ska inte ändra ett fungerande koncept. Troligtvis har våra hus olika förutsättningar då det skiljer över 100 år mellan byggnadernas uppförande. Äldre hus har inte plast (ångspärr) i väggarna, Ofta sågspån som isolering och inte lika tjockt. Min erfarenhet av äldre hus är att dom ofta är mycket luftigare och kanske varmare temperatur på vinden.

Jag har 50cm isolering i taket. Jag upplevde att när temperaturen höll sig i ett spann mellan -5c och +5c så torkade aldrig råsponten i takfoten. Just frosten är inget problem men när frosten tinar och aldrig torkar upp så blir det kanske det på sikt.
    Det var i proaktivt syfte jag byggde om för att slippa svarta brädor framöver.

5. T
    Medlem · Nivå 9
    Bra jobbat.
    Men kan inte grundorsaken vara dålig ventilation i bostadsdelen som gör att fukt tar sig upp på vinden?
    Jag har ett 70tals hus med öppna gavel ventiler och takfot.
    Upplevde en doft av (fuktig)masonit på vinden när vi flyttade in men såg inget som var mögligt men sen vi skaffade mekanisk ventilation i form av FTX så kändes det väldigt fräscht på kallvinden.
    Nu har vi inte masoniten kvar då vi gjort takbytet och det känns fortfarande väldigt bra på vinden, känns stort sett som ute.

6. decimeterAB
    Medlem Nivå 3
    TheGame

Jag har bra ventilation, Också en en FTX aggregat.

Jag gissar att jag kanske har ett mindre läckage av varmluft upp på vinden från bostadsdelen. Det är så svårt att få 100% tätt med vindsluckor, ventilation och el anslutningar som går genom plasten. Därtill kan det förekomma nåt spikhål eller tejp som släppt. När den varma luften har mött den kalla uteluften från takfotsöppningen har det blivit frost. Det är min teori. Med det sagt så är ibland uteluften också jätte fuktig. Så ibland kan den lika gärna ha kommit utifrån. Men i överlag tyckte jag det blev mer frost desto kallare det var ute. Jag är iaf nöjd att jag är kvitt problemet nu.

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Ja det kanske beror lite på vart man bor också.
    Här är det kallt och torrt normalfallet på vintrarna bara fuktigt höst och vår iaf som det känns :)

• Laddar…