1 185 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Fritidshus - Räkna på LLVP/LVVP med radiatorer
Hej!
Sitter med ett äldre hus (140 kvm, 2-glasfönster, Stockholms skärgård) byggt på 80-talet med elpanna från samma tid. Elpannan värmer vatten som går ut till radiatorerna, samt varmvatten. Elpannan har två 4,5kW-värmare, varav en verkar vara igång nu när det är lite varmare ute, ackumulatortank på 0,5m3.
Nu när jag inte är där så mycket så har jag vattentemp på 35 grader och i april-maj verkar pannan dra ca 30kWh per dag endast för uppvärmning.
Funderar på att:
1. Sätta in en llvp - Mitsubishi/Panasonic eller liknande. Med SCOP på säg 5 så borde jag kunna komma ner till 6kWh/dag från 30kWh/dag men då behöver jag sätta in en varmvattenberedare också. En Indol EcoHeat skulle funka, totalkostnaden landar väl på 50-60k.
2a. Sätta in lvvp - typ Panasonic Mono-block eller liknande. Med där finns ju olika SCOP med tanke på framledningstemp men med temp på 35 grader vilket vi skulle ha när huset är tomt så får man en SCOP på strax över 4. Mono-block verkar vara känsligt för strömavbrott vilket verkar hända lite då och då, inte så farligt när det är plusgrader men dåligt när det är riktigt kallt.
Fördelen med LVVP är att den fördelar värmen mer effektivt då det finns element i varje rum, samt att den värmer varmvatten när vi är på plats. Om jag förstår rätt så behöver monoblock en tank för varmvatten? Så då behöver vi sätta in en ny tank eftersom vi vill ta bort den gamla elpannan. Behöver den även en tank för radiatorvatten eller är det samma vatten? Totalkostnad 60k+ny tank, alternativt om man sätter in en Indol där också som man kopplar på? Då närmar vi oss 100k.
2b. Sätta in lvvp, typ Mitsubishi Ecodan/Zubadan, Panasonic All in one L eller Nibe. Totalkostnad typ 110k-150k.
LLVP är dock betydligt billigare i installationskostnad och lite billigare i drift när huset är tomt. Dock inte lika komfortabelt när vi är på plats.
Det jag inte vet om LLVP är om man har två olika temperaturer, säg t.ex. att man har 35 grader på radiatorer och 65 på varmvatten, eller om man behöver ha samma temp på allt vatten? LLVP är ju bra på att kyla också, LVVP vet jag inte riktigt hur det funkar med kylning, då pumpar den runt kallt vatten i radiatorerna? Känns mindre effektivt än att blåsa kalluft.
När jag tittar på ovanstående och sammanfattar så känns det som om att llvp+varmvattenberedare med värmepump är mest kostnadseffektivt, kanske svårt att räkna hem ytterligare 40k+ som LVVP kostar?
Tänker jag rätt?
Sitter med ett äldre hus (140 kvm, 2-glasfönster, Stockholms skärgård) byggt på 80-talet med elpanna från samma tid. Elpannan värmer vatten som går ut till radiatorerna, samt varmvatten. Elpannan har två 4,5kW-värmare, varav en verkar vara igång nu när det är lite varmare ute, ackumulatortank på 0,5m3.
Nu när jag inte är där så mycket så har jag vattentemp på 35 grader och i april-maj verkar pannan dra ca 30kWh per dag endast för uppvärmning.
Funderar på att:
1. Sätta in en llvp - Mitsubishi/Panasonic eller liknande. Med SCOP på säg 5 så borde jag kunna komma ner till 6kWh/dag från 30kWh/dag men då behöver jag sätta in en varmvattenberedare också. En Indol EcoHeat skulle funka, totalkostnaden landar väl på 50-60k.
2a. Sätta in lvvp - typ Panasonic Mono-block eller liknande. Med där finns ju olika SCOP med tanke på framledningstemp men med temp på 35 grader vilket vi skulle ha när huset är tomt så får man en SCOP på strax över 4. Mono-block verkar vara känsligt för strömavbrott vilket verkar hända lite då och då, inte så farligt när det är plusgrader men dåligt när det är riktigt kallt.
Fördelen med LVVP är att den fördelar värmen mer effektivt då det finns element i varje rum, samt att den värmer varmvatten när vi är på plats. Om jag förstår rätt så behöver monoblock en tank för varmvatten? Så då behöver vi sätta in en ny tank eftersom vi vill ta bort den gamla elpannan. Behöver den även en tank för radiatorvatten eller är det samma vatten? Totalkostnad 60k+ny tank, alternativt om man sätter in en Indol där också som man kopplar på? Då närmar vi oss 100k.
2b. Sätta in lvvp, typ Mitsubishi Ecodan/Zubadan, Panasonic All in one L eller Nibe. Totalkostnad typ 110k-150k.
LLVP är dock betydligt billigare i installationskostnad och lite billigare i drift när huset är tomt. Dock inte lika komfortabelt när vi är på plats.
Det jag inte vet om LLVP är om man har två olika temperaturer, säg t.ex. att man har 35 grader på radiatorer och 65 på varmvatten, eller om man behöver ha samma temp på allt vatten? LLVP är ju bra på att kyla också, LVVP vet jag inte riktigt hur det funkar med kylning, då pumpar den runt kallt vatten i radiatorerna? Känns mindre effektivt än att blåsa kalluft.
När jag tittar på ovanstående och sammanfattar så känns det som om att llvp+varmvattenberedare med värmepump är mest kostnadseffektivt, kanske svårt att räkna hem ytterligare 40k+ som LVVP kostar?
Tänker jag rätt?
Eftersom det är ett fritidshus tycker jag inte man behöver jaga efter vattenburet och LVVP utan det räcker med LLVP+elradiatorer och en värmepumpsberedare. Riskerna ökar också med vattenburet system i huset. En Indol eller NIBE F110 för varmvattnet blir säkert bra.
Tack för svar! Det har tidigare varit permanentboende så det finns redan ett vattenburet värmesystem installerat (med elpanna), så jag skulle koppla på LVVP på det i såna fall.J Josth skrev:
Men fortfarande stor skillnad i pris helt klart!
Ska försöka räkna på det lite, men en snabb första uträkning ger att jag sparar runt 400kWh/år på LVVP jämfört med LLVP på uppvärmning, räknar man 2,50kr/kWh så blir det svårt att räkna hem ett LVVP-system.
Rimligt?
Ok, mitt fel. Läste lite för snabbt och missade/förväxlade trådar att det redan finns vattenburet system. En LVVP med ute- och innerdel landar på runt 125 - 160 tkr så det är mycket pengar. Sedan kan man gärna välja en split-modell med gas till utedelen istället för vatten som skydd mot förfrysning i ett fritidshus. Kostar klart mindre med en LLVP plus en ny el-panna som ersättning för den gamla. Har man värmepumpsberedare är det ju på sätt och vis ett plus men man kan inte räkna med att tjäna så mycket på det i ett fritidshus där man inte bor så ofta alls.
Mäst ekonomisk är att installera en LLVP och låta den gamla elpannan värma tappvarmvatten.T tbsh skrev:Hej!
Sitter med ett äldre hus (140 kvm, 2-glasfönster, Stockholms skärgård) byggt på 80-talet med elpanna från samma tid. Elpannan värmer vatten som går ut till radiatorerna, samt varmvatten. Elpannan har två 4,5kW-värmare, varav en verkar vara igång nu när det är lite varmare ute, ackumulatortank på 0,5m3.
Nu när jag inte är där så mycket så har jag vattentemp på 35 grader och i april-maj verkar pannan dra ca 30kWh per dag endast för uppvärmning.
Funderar på att:
1. Sätta in en llvp - Mitsubishi/Panasonic eller liknande. Med SCOP på säg 5 så borde jag kunna komma ner till 6kWh/dag från 30kWh/dag men då behöver jag sätta in en varmvattenberedare också. En Indol EcoHeat skulle funka, totalkostnaden landar väl på 50-60k.
2a. Sätta in lvvp - typ Panasonic Mono-block eller liknande. Med där finns ju olika SCOP med tanke på framledningstemp men med temp på 35 grader vilket vi skulle ha när huset är tomt så får man en SCOP på strax över 4. Mono-block verkar vara känsligt för strömavbrott vilket verkar hända lite då och då, inte så farligt när det är plusgrader men dåligt när det är riktigt kallt.
Fördelen med LVVP är att den fördelar värmen mer effektivt då det finns element i varje rum, samt att den värmer varmvatten när vi är på plats. Om jag förstår rätt så behöver monoblock en tank för varmvatten? Så då behöver vi sätta in en ny tank eftersom vi vill ta bort den gamla elpannan. Behöver den även en tank för radiatorvatten eller är det samma vatten? Totalkostnad 60k+ny tank, alternativt om man sätter in en Indol där också som man kopplar på? Då närmar vi oss 100k.
2b. Sätta in lvvp, typ Mitsubishi Ecodan/Zubadan, Panasonic All in one L eller Nibe. Totalkostnad typ 110k-150k.
LLVP är dock betydligt billigare i installationskostnad och lite billigare i drift när huset är tomt. Dock inte lika komfortabelt när vi är på plats.
Det jag inte vet om LLVP är om man har två olika temperaturer, säg t.ex. att man har 35 grader på radiatorer och 65 på varmvatten, eller om man behöver ha samma temp på allt vatten? LLVP är ju bra på att kyla också, LVVP vet jag inte riktigt hur det funkar med kylning, då pumpar den runt kallt vatten i radiatorerna? Känns mindre effektivt än att blåsa kalluft.
När jag tittar på ovanstående och sammanfattar så känns det som om att llvp+varmvattenberedare med värmepump är mest kostnadseffektivt, kanske svårt att räkna hem ytterligare 40k+ som LVVP kostar?
Tänker jag rätt?
Den gamla elpannan är snart 40 år och vi vet inte hur länge den håller. Vet inte heller hur stor varmvattentanken är för tappvarmvatten kontra uppvärmning.
Har funderat fram och tillbaka i helgen och vi vill nog helst inte ha en LLVP, då skulle den sitta i vardagsrummet och vi skulle få ojämn temperatur, gäster kanske vill stänga dörren om sig och då blir det kallt i rummen.
Så då blir det kanske ändå att lyxa till det med en LVVP, även om det kanske inte går att räkna hem rent ekonomiskt.
Såg reklam från en firma som heter Säkvent, de säljer ett kit från Kaisai för under 60 000 installerat och klart tydligen. Någon på forumet som har erfarenhet av firman och/eller Kaisais LVVP?
Har funderat fram och tillbaka i helgen och vi vill nog helst inte ha en LLVP, då skulle den sitta i vardagsrummet och vi skulle få ojämn temperatur, gäster kanske vill stänga dörren om sig och då blir det kallt i rummen.
Så då blir det kanske ändå att lyxa till det med en LVVP, även om det kanske inte går att räkna hem rent ekonomiskt.
Såg reklam från en firma som heter Säkvent, de säljer ett kit från Kaisai för under 60 000 installerat och klart tydligen. Någon på forumet som har erfarenhet av firman och/eller Kaisais LVVP?
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Så här säger reco om Säkvent:
För oss på Reco är riktig transparens viktigt. För att hjälpa dig att utvärdera Säkvent Sverige AB har vi sammanställt vad vi vet om deras omdömen
Trovärdighet
Låg
Trovärdighet baseras på hur stor andel av företagets kunder som tillfrågas att lämna ett omdöme och hur stor möjlighet Reco har att bekräfta kundrelationen.
Företaget har inte bekräftat sin företagssida eller samlat in några omdömen. Reco kan inte heller koppla omdömena till företagets faktiska kunder.
https://www.reco.se/sakvent-sverige-ab-bromma-ekbacksvagen-28
För oss på Reco är riktig transparens viktigt. För att hjälpa dig att utvärdera Säkvent Sverige AB har vi sammanställt vad vi vet om deras omdömen
Trovärdighet
Låg
Trovärdighet baseras på hur stor andel av företagets kunder som tillfrågas att lämna ett omdöme och hur stor möjlighet Reco har att bekräfta kundrelationen.
Företaget har inte bekräftat sin företagssida eller samlat in några omdömen. Reco kan inte heller koppla omdömena till företagets faktiska kunder.
https://www.reco.se/sakvent-sverige-ab-bromma-ekbacksvagen-28
Fick offert på Kaisai 10kW och Panasonic Aquarea HP Monoblock J-gen.
Diffar ca 11k, spontant så funderar jag på att betala mer för att få Panasonic, det är ju ett märke man känner till men frågan är hur mycket mer man betalar för märket kontra kvalitet...
Erfarenheter med Kaisai/Panasonic tas tacksamt emot,.
Diffar ca 11k, spontant så funderar jag på att betala mer för att få Panasonic, det är ju ett märke man känner till men frågan är hur mycket mer man betalar för märket kontra kvalitet...
Erfarenheter med Kaisai/Panasonic tas tacksamt emot,.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byggingenjör Varberg - utbyggnad fritidshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Isolera fritidshus - räcker isoleringen?
Isolering -
Räkna på H-balk portöppning.
Byggnadsfysik -
Vad ska man räkna med vid tilläggsarbete? Badrum-Vattenskada
Badrum -
Vad räknas som kallras? (Har mätt med ir-termometer)
Byggmaterial & Byggteknik
