Byggahus.se
M
Har ett hus från 1983 med ett FTX-system från tiden. Skall nu installera bergvärme och grunnar på detta med frikyla.

Vad är bäst - frikyla via bergvärmen eller en kylenhet till ftx-systemet? Någon som har koll?
 
Bäst är frikyla mot fläktluftkylare eller dyl.
Det blir relativ lite kyla i ett ftx för småhus pga luftmängden.
 
För att få någon vettig kyla med tilluften måste man ha högre flöde än normalt, men har man det funkar det bra.
32 grader på luften in utifrån och 22 grader på frånluften i badrummen och tvättstugan, betydligt svalare i rummen med tilluft.
Termostat visar fuktighet 77%, rumstemperatur 30°C, tillufts- och frånluftstemperaturer i ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frikyla grejer kanske blir lite dyrare i inköp, men å andra sidan är driften i princip gratis och du "laddar" borrhålet med mer energi (dock marginellt).

Beror också på dina krav, vill du ha 22 grader inomhus hela sommaren är det inte säkert att frikylan räcker eftersom den dels aldrig blåser kallare än 5-6 grader och borrhålet blir varmare och varmare under sommaren.

Jag har pool som jag värmer via värmepumpen så jag motverkar uppvärmningen något med hjälp av det då jag har värmebehov (=kyler ner hålet) även på sommaren.

Om du går på frikyla, säg det till installatören (de kommer att säga ,nej, dej, det ska du inte ha! Du ska köpa en LLVP av oss istället så blir du nöjd men ignorera det) och lägg på minst 10% på borrdjupet de rekommenderar så håller det sig kyligare längre (och det finns inget negativt med det).
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.