Vi funderar på att köpa denna, det är en byggsats som man bygger ihop själv. Allt trä är obehandlat.
När grundmålar man? Redan innan vi sätter ihop delarna? Direkt stugan är färdig?
Vad målas? Alla trädelar? Undersidan som blir att ligga mot de impregnerade bärlinorna? (om jag förstått det rätt ska den stå på impregnerat trä som står på lecablock)
När grundmålar man? Redan innan vi sätter ihop delarna? Direkt stugan är färdig?
Vad målas? Alla trädelar? Undersidan som blir att ligga mot de impregnerade bärlinorna? (om jag förstått det rätt ska den stå på impregnerat trä som står på lecablock)
Okej jag tänkte nog för brett när jag läste detta, menar de endast ytterpanelen då? Jag tänkte på allt trä när jag läste igenom lite snabbt 😅 Tack! Och ändarna oljar jag?Tomture61 skrev:
Du bör måla panelen för annars syns det trärent när den torkar och rör sig. Det är både irriterande att det syns och så har panelen mindre skydd.
Med "vanlig" färg så grundolja, grundfärg och en strykning med färgen. Montera och ge det en sista strykning.
Sen finns det andra färgalternativ men generellt minst en strykning med färgen och sedan en efter panelen är monterad. Det är lättare att sätta knutbrädor, foder etc efter sista strykningen av panelen.
Du kan också måla lockpanelen eller -läkt innan för att slippa måla stående och dina axlar kommer tacka dig. Med de flesta förgalternativen målar man bara utsidan
Med "vanlig" färg så grundolja, grundfärg och en strykning med färgen. Montera och ge det en sista strykning.
Sen finns det andra färgalternativ men generellt minst en strykning med färgen och sedan en efter panelen är monterad. Det är lättare att sätta knutbrädor, foder etc efter sista strykningen av panelen.
Du kan också måla lockpanelen eller -läkt innan för att slippa måla stående och dina axlar kommer tacka dig. Med de flesta förgalternativen målar man bara utsidan
Bra poänger 👌Z z_bumbi skrev:Du bör måla panelen för annars syns det trärent när den torkar och rör sig. Det är både irriterande att det syns och så har panelen mindre skydd.
Ska man grundolja endast ändarna eller hela trät? Fäster färgen sen på oljan?
Man kan välja isolering som tillval så antog att det blir riktigt..? 🤔 Men kan inget om detta själv så därför siktade jag in mej på ett färdigt paketTomture61 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag skippa kantsten närmast friggeboden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur nära grannens boningshus får jag bygga min friggebod, om jag har medgivande?
Juridik -
Friggebod nära tomtgräns - Påverkar det fastighetsvärdet?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Att bygga attefallare/friggebod mm när det är strandskydd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppfört friggebod närmare än 4,5 m från gata
Bygglov