Vi funderar på att köpa denna, det är en byggsats som man bygger ihop själv. Allt trä är obehandlat.

När grundmålar man? Redan innan vi sätter ihop delarna? Direkt stugan är färdig?

Vad målas? Alla trädelar? Undersidan som blir att ligga mot de impregnerade bärlinorna? (om jag förstått det rätt ska den stå på impregnerat trä som står på lecablock)

• Obehandlad trästuga på en träveranda med fönster och dörr, omgiven av blommor och ett staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Man målar trä som utsätts för nederbörd och sol .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Man målar trä som utsätts för nederbörd och sol .
Okej jag tänkte nog för brett när jag läste detta, menar de endast ytterpanelen då? Jag tänkte på allt trä när jag läste igenom lite snabbt 😅 Tack! Och ändarna oljar jag?

• Text som påminner om att behandla panelen innan uppsättning för att undvika isärtorkningar; virket ska vara torrt och acklimatiserat.
    Skapa konto
Du bör måla panelen för annars syns det trärent när den torkar och rör sig. Det är både irriterande att det syns och så har panelen mindre skydd.
Med "vanlig" färg så grundolja, grundfärg och en strykning med färgen. Montera och ge det en sista strykning.
Sen finns det andra färgalternativ men generellt minst en strykning med färgen och sedan en efter panelen är monterad. Det är lättare att sätta knutbrädor, foder etc efter sista strykningen av panelen.

Du kan också måla lockpanelen eller -läkt innan för att slippa måla stående och dina axlar kommer tacka dig. Med de flesta förgalternativen målar man bara utsidan

Tomture61
Hemulenz Hemulenz skrev:
Okej jag tänkte nog för brett när jag läste detta, menar de endast ytterpanelen då? Jag tänkte på allt trä när jag läste igenom lite snabbt 😅 Tack! Och ändarna oljar jag?
En stilla undran om ditt förestående köp av en byggsats .
Är friggan ämnad att isolera .

En stilla undran om ditt förestående köp av en byggsats .
Är friggan ämnad att isolera .
Den kommer isoleras i golv, väggar och tak :)

Z z_bumbi skrev:
Du bör måla panelen för annars syns det trärent när den torkar och rör sig. Det är både irriterande att det syns och så har panelen mindre skydd.
Med "vanlig" färg så grundolja, grundfärg och en strykning med färgen. Montera och ge det en sista strykning.
Sen finns det andra färgalternativ men generellt minst en strykning med färgen och sedan en efter panelen är monterad. Det är lättare att sätta knutbrädor, foder etc efter sista strykningen av panelen.

Du kan också måla lockpanelen eller -läkt innan för att slippa måla stående och dina axlar kommer tacka dig. Med de flesta förgalternativen målar man bara utsidan
Bra poänger 👌

Ska man grundolja endast ändarna eller hela trät? Fäster färgen sen på oljan?

@
Hemulenz Hemulenz skrev:
Bra poänger 👌

Åtminstone i ändträet måste du ha olja. Det förlänger livslängden på panelen! Allt ändträ mår bra av olja.... För det är där träet har lättat för att suga in vatten

@ @ndreas skrev:
Åtminstone i ändträet måste du ha olja. Det förlänger livslängden på panelen! Allt ändträ mår bra av olja.... För det är där träet har lättat för att suga in vatten
Perfekt!

Tomture61
Hemulenz Hemulenz skrev:
Den kommer isoleras i golv, väggar och tak :)
Är den konstruerad för att isoleras , 98% av byggsatser är ej just detta .
Man måste i väggar / yttertak ha luftspalter så att ej fuktig luft stängs in .

Försöker alltid olja, grunda och lägga minst två lager färg innan jag sätter panelen för det är så mycket enklare att få målat ändträt ordentligt då.

Är den konstruerad för att isoleras , 98% av byggsatser är ej just detta .
Man måste i väggar / yttertak ha luftspalter så att ej fuktig luft stängs in .
Man kan välja isolering som tillval så antog att det blir riktigt..? 🤔 Men kan inget om detta själv så därför siktade jag in mej på ett färdigt paket

• Illustration av takisoleringspaket för pulpettak, 10 m² och 120 mm, med lagerbeskrivning och specifikationer för olika byggmaterial.
    Skapa konto
  • Illustration av väggisoleringspaket för elementhus, inklusive detaljer om isolering, glespanel och träskruv i olika storlekar och antal.
    Skapa konto
  • Diagram av golvisoleringspaket med specifikationer: isolering, trall- och skruvmängder, dimensionsinformation och komponenter visas.
    Skapa konto
P-plats P-plats skrev:
Försöker alltid olja, grunda och lägga minst två lager färg innan jag sätter panelen för det är så mycket enklare att få målat ändträt ordentligt då.
Ja det låter logiskt när ni säger det. Lekstugan målade vi efteråt och där har trät vandrat fram i springorna och vi får efterpyssla

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Hemulenz Hemulenz skrev:
Bra poänger 👌

Det beror på vad färgen du valt säger. Om den säger en produkt på ändträt så kommer färgen att fästa och jag ser ingen nacdel i att stryka hela (utsidan) av brädan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.