Byggahus.se
Tack för ert engagemang. Det där med skriftligt godkännande ska jag komma ihåg.
 
Mikael_L
harry73 skrev:
Det vet de först när grannen klagar på boden och man inte kan bevisa att grannen godkände det tidigare. Därför ska det vara skriftlig godkännande
Men jag påstår att grannen faktiskt godkände det.
Kan kommunen bevisa att detta inte stämmer?


(Det är väl bara att påstå att jag knul*** hans fru efter kräftskivan, och därför hämnas han nu med att påstå att jag uppfört boden utan godkännande. Bara för att spetsa till det med en rimlig anledning till att han har ändrat sig)
 
Redigerat:
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
R
> Men jag påstår att grannen faktiskt godkände det.
> Kan kommunen bevisa att detta inte stämmer?

Om grannen överklagar placeringen och ord står mot ord p.g.a. att det inte finns ett skriftligt godkännande, kommer kommunen att anmoda dig att inkomma med bygglovsansökan i efterhand.
 
Mikael_L
Ja jag ska inte på något vis försöka påstå att jag vet vad som gäller. Men instinktivt tycker jag det vore konstigt om kommunala sanktionsavgifter kan utdelas för saker som kan ske helt utan kommunens medverkan.

Men som sagt, inget jag egentligen vet. Kanske någon som verkligen vet som kan bringa lite klarhet.
Har vi inte en bygglovshandläggare här på forumet? Rick.. någonting. ? :)
 
Hemmakatten
Självklart sker saker utan kommunens medverkan och om det i det här fallet är en friggebod som placeras vid tomtgräns utan grannens godkännande så är det en bod som kräver bygglov och därmed är ett svartbygge.
 
Jag som bor utanför detaljplanerat område och som inte kräver något bygglov, har kommunens mark som "granne". Marken ligger fn i träda då kommunen arrenderar ut det till en lantbrukare. Marken är av olika anledningar inte aktuell för framtida bebyggelse. Frågar man kommunen eller lantbrukaren? Behöver man ens fråga?
 
harry73
Bygglov blir det tror jag :(
 
Grannen ska ges möjlighet att lämna synpunkter vid placering inom 4,5 m men om man söker bygglov är det kommunen som beslutar om man får placera sin byggnad inom 4,5 m från tomtgräns.

Så här står det på Boverkets hemsida:
“Byggnadsnämnden är i vissa fall skyldig att informera grannar och andra berörda och ge dem en möjlighet att lämna synpunkter på ansökan. Deras yttranden utgör en del av det underlag som ligger till grund för byggnadsnämndens beslut. Byggnadsnämnden ska nämligen göra en avvägning mellan de olika enskilda intressena.”

www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/om-handlaggning-av-lov-anmalan/horande-av-grannar-och-andra-berorda/
 
kontorsråttan
@Naturliv
Du skriver att det är ett torp & att du har skog & natur till granne, har du kollat om du bor detaljplanerat eller ett område räknas som sammanhållen bebyggelse?
Folk är så vana att alla bor inom dessa områden & de regler som då gäller.
Jag gör det inte och har efter kontakt medkommunen var det endast 4,5 meter & min tomtgräns som var samma som för de som bor inom detaljplanerat eller sammanhållen bebyggelse.


http://www.mittbygge.se/Bygga/Vanliga-fragor-om-lov/bygglovsbefriade-atgarder/
Utanför planlagt område - utanför sammanhållen bebyggelse:

Utföra en liten tillbyggnad till bostadshuset och dess komplementbyggnader, om bygget rör ett en- eller tvåbostadshus, men det nya får inte dominera över det ursprungliga.
Du får bygga en helt fristående komplementbyggnad i omedelbar närhet av bostadshuset.
Murar och plank får också byggas i omedelbar närhet av bostadshuset.
Om du bygger närmare tomtgränsen än 4,5 meter måste dina berörda grannar godkänna det. Om grannarna nekar kan kommunen pröva åtgärden genom att man lämnar in en ansökan om bygglov.
Kolla med kommunen vilka regler som gäller där du vill bygga.
 
DIY_freak skrev:
Om man vill bygga intill en kommunal väg, frågar man kommunen då eller är det grannen på andra sidan gatan man frågar (och i så fall bara om man hamnar närmare grannen än 4,5 meter)?
Kommunen har inte rätt att agera som "granne" för den allmän platsmark de äger. Dvs det är detaljplanen och de avstånd som anges som gäller.
 
hempularen skrev:
Just för friggebodar osv. har jag för mig att det är som det sägs, man måste ha bygglov om de kommer nära gata. Man kan se det som att kommunen aldrig tillåter friggebod nära sin mark.
Vår tomt är granne med en slänt som kommunen äger (ovanför slänten en mindre skogsyta och lekplats), när jag pratar med Plan & markkontoret säger dom "bygg på för katten, lägg det i tomtgränsen om du vill".

Men kanske för att slänten är ganska brant och helt oanvändbar för någon, ser så gott ut som att det är våran tomt.
 
Känns som om du borde försäkra dig om att de också har byggkontoret på sin sida.

Om det är allmän platsmark kan inte kommunen ge grannegodkännande, men det finns gott om kommunal mark som inte är allmän platsmark och då är kommunen granne på samma sätt som en villaägare kan vara det.
 
Noell skrev:
Kommunen har inte rätt att agera som "granne" för den allmän platsmark de äger. Dvs det är detaljplanen och de avstånd som anges som gäller.
Mja. Eftersom vi ska bygga bredvid tomter som ännu inte sålts av kommunen, får vi lov att bygga 1.5m ifrån, förutsatt att vi avtalar in i fastighetsregistret att låta framtida granne göra detsamma.

Men damen på kommunen sade att det var för att det någon gång lovades till någon, och att dom efter det måste behandla alla lika och nu sitter där.
 
Redigerat:
F_man skrev:
Mja. Eftersom vi ska bygga bredvid tomter som ännu inte sålts av kommunen, får vi lov att bygga 1.5m ifrån, förutsatt att vi avtalar in i fastighetsregistret att låta framtida granne göra detsamma.

Men damen på kommunen sade att det var för att det någon gång lovades till någon, och att dom efter det måste behandla alla lika och nu sitter där.
Men om ni är granne med tomter som kommunen ännu inte har sålt är ni ju granne med kvartersmark. Där kan kommunen agera som vilken markägare som helst. Det är när det gäller allmän platsmark de inte har den rätten.

Sen även när det gäller allmän plats är det ju tyvärr skillnad på att kommunen inte har rätt att göra så och att kommunen inte gör så. Men ett överklagande skulle det inte klara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.