Byggahus.se
Jag har funderingar på att bygga en friggebod för övernattande gäster och har en bra plats i trädgården vid mitt torp. Det skulle vara perfekt att låta friggeboden ligga precis vid tomtgränsen där det är skog och gruvschakt på andra sidan tomtgränsen. Då krockar inte byggnaden med äppelträd, buskar, utedusch och annat jag har i trädgården.

När jag läser reglerna för att bygga friggebodar krävs grannars medgivande om man vill bygga närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Är det någon som känner till om det bara gäller grannar som har hus på tomten eller om det även gäller skogsfastigheter?

Det är säkert inga stora problem att ta reda på vem som äger marken, men det är ju ingen jag naturligt träffar och lätt kan fråga, så det skulle vara intressant att veta vad som gäller.
 
Hemmakatten
Du måste ha grannes tillstånd oavsett om det är ett stort skogsbolag, kommunen eller en privatperson. Kolla med Lantmäteriet vem som äger fastigheten intill dig.
 
Ok, jag får nog kolla upp det ändå. Man ska ju måna om grannsämjan oavsett vem som är granne. Tackar för svar!
 
Hemmakatten
Det är inte bara grannsämjan det handlar om. Om du bygger utan tillstånd från grannen (se till att få det skriftligt) så riskerar du både böter och att få riva.
 
D
Om man vill bygga intill en kommunal väg, frågar man kommunen då eller är det grannen på andra sidan gatan man frågar (och i så fall bara om man hamnar närmare grannen än 4,5 meter)?
 
Hemmakatten
Nu blir jag lite ställd, men rimligtvis borde det vara kommunen. De kan ha synpunkter på att boden hamnar för nära vägen pga snöröjning, vägunderhåll mm.
 
Om man kommer närmare gata, väg, park eller annan allmän plats än 4,5 meter krävs bygglov, även för bygglovbefriade åtgärder. Detta gäller även så kallade Attefallsåtgärder.
 
Just för friggebodar osv. har jag för mig att det är som det sägs, man måste ha bygglov om de kommer nära gata. Man kan se det som att kommunen aldrig tillåter friggebod nära sin mark.

Men i andra sammanhang, om du ex. vill ha bygglov för något nära gränsen, som en mindre avvikelse mot detaljplan, då är det grannen på andra sidan gatan som skall få ge synpunkter, även om gatan är mer än 4,5m.
 
harry73
hempularen skrev:
Just för friggebodar osv. har jag för mig att det är som det sägs, man måste ha bygglov om de kommer nära gata. Man kan se det som att kommunen aldrig tillåter friggebod nära sin mark.
och det är rimligt, för kommuner har tydliga regler vem som får besluta om bygglov och hur beslutet överklagas. Men vem borde godkänna en friggebod och blir det ett beslut som kan överklagas?
Känns lite som att det skulle likna hanteringen av ett bygglov i alla fall, och då är det lika bra att det blir ett bygglovsärrende
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Det är inte bara grannsämjan det handlar om. Om du bygger utan tillstånd från grannen (se till att få det skriftligt) så riskerar du både böter och att få riva.
Inte för att jag tvärsäkert vet, men jag tror inte det stämmer helt.

Kanske bli tvingad riva eller flytta boden om grannen kräver detta.
Men jag tror inte kommunala sanktionsavgifter går att ta ut för en åtgärd som i grunden är bygglovsbefriad.
 
harry73
Mikael_L skrev:
Inte för att jag tvärsäkert vet, men jag tror inte det stämmer helt.

Kanske bli tvingad riva eller flytta boden om grannen kräver detta.
Men jag tror inte kommunala sanktionsavgifter går att ta ut för en åtgärd som i grunden är bygglovsbefriad.
Åtgärden är inte bygglovsbefriad om den står inom 4,5 m från tomtgränsen och grannen inte har godkänt placeringen.
Men det blir inte en sanktionsavgift direkt. Åtgärdar man felet direkt efter att kommunen påtalar felet kan de (tror jag) inte ge böter
 
Om gatan är mer än 4,5 meter krävs inget godkännande från grannen på andra sidan för att sätta upp en friggebod. (Avviker en bygglovsansökan från detaljplan skall granne höras även om vägen är mer än 4,5 meter.)

Det som gör att kommunen inte alltid kan godkänna friggebodar nära vägar är att de räknas som allmän plats. Vi är då gemensamma ägare till vägen och det krävs därför 9,5 miljoner underskrifter...
Om det beviljas bygglov annonseras lovet i PoIT och den som vill överklaga bygglovet får en möjlighet att göra det.
 
I många detaljplaner krävs 6 meter till gatan.
 
Mikael_L
harry73 skrev:
Åtgärden är inte bygglovsbefriad om den står inom 4,5 m från tomtgränsen och grannen inte har godkänt placeringen.
Men det blir inte en sanktionsavgift direkt. Åtgärdar man felet direkt efter att kommunen påtalar felet kan de (tror jag) inte ge böter
Och hur ska kommunen kunna veta om grannen har eller inte har godkänt placeringen då?
 
harry73
Det vet de först när grannen klagar på boden och man inte kan bevisa att grannen godkände det tidigare. Därför ska det vara skriftlig godkännande
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.