Hej!

Bor i en 230 kvm villa i Malmö med golvvärme i hela huset (både ovan- och undervåning). Har en 22 år gammal NIBE 1210 kopplad till grundvattenvärme med en grundvattenpump. Ingen service har gjorts sedan installationen, varken på borrhål, filter eller värmeväxlare, och nu är det dags att byta värmepump. Systemet har en extra varmvattenberedare men ingen arbetstank.

Har fått offerter på:

• Frekvensstyrd: NIBE S1256.
• On/off: NIBE F1245.

Jag har läst (här och på Värmepumpsforumet, 10år gamla inlägg) att frekvensstyrda värmepumpar kör kontinuerligt, vilket kan öka slitaget på grundvattenpumpen och dra mer el, medan on/off-pumpar är snällare mot grundvattensystemet. Men inverter ska ge jämnare värme och lägre driftkostnad.

Frågor:

1. Frekvensstyrd /inverter vs on/off med grundvattenpump: Är on/off (t.ex. F1245) bättre för att minimera slitage och elkostnad på grundvattenpumpen, eller funkar en inverter (t.ex. S1256) ändå?

2. Arbetstank: Behövs det för att optimera systemet, eller kan jag skippa det för att spara pengar?

3. Frekvensstyrd grundvattenpump: Kan det lösa problemen med en invertervärmepump utan att borra nytt hål?

4. Bör jag byta/serva borrhål/grundvattenpump/filter/växlare eller köra på så länge de håller?

5. Andra förslag?: Något annat system/lösning värt att kolla på? Vill ha låg driftkostnad (idag ca 20-23000 kWh/år).

Tack för tips och erfarenheter från liknande installationer!

Bästa
Jakob

Hur djupt är borrhål?
Vad är grundvattenvärme?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur djupt är borrhål?
Vad är grundvattenvärme?
Med grundvattenvärme pumpar man upp grundvatten i en brunn tar värme ur det och släpper ut det igen i en annan brunn.

Grundvattenvärmeillustration med två byggnader; rörsystem visar hur vatten tas upp från en brunn och släpps ut i en annan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur djupt är borrhål?
Vad är grundvattenvärme?
24 respektive 34 meter (om jag förstår protokollet rätt) med en beräknad max flödeshastighet på 150l/min. Grundvattenpumpen som sitter nu är dimensionerad för 1210 och ett flöde på 0,4l/s (24l/min)

13th Marine 13th Marine skrev:
Med grundvattenvärme pumpar man upp grundvatten i en brunn tar värme ur det och släpper ut det igen i en annan brunn.

[bild]
Så inget borrhål med andra ord..
Då fick man även idag lära sig något nytt 😁

Jakob Meryn Jakob Meryn skrev:
24 respektive 34 meter (om jag förstår protokollet rätt) med en beräknad max flödeshastighet på 150l/min. Grundvattenpumpen som sitter nu är dimensionerad för 1210 och ett flöde på 0,4l/s (24l/min)
Oavsett VP för grundvatten, som har inverters för varvtalet för kompressorn, så måste grundvattenpumpen gå hela tiden på konstant fart. Det gäller då att enligt specen på VP för brain ( sitter en växlare mellan VP-brain och grundvatten ) har rätt flöde. Så flödet är konstant från grundvatten och i VP sitter det en pump för brain och den kan då i en del fall ändra fart från datan. Går den saktare så blir brain varmare.

• Gilla
Jakob Meryn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Oavsett VP för grundvatten, som har inverters för varvtalet för kompressorn, så måste grundvattenpumpen gå hela tiden på konstant fart. Det gäller då att enligt specen på VP för brain ( sitter en växlare mellan VP-brain och grundvatten ) har rätt flöde. Så flödet är konstant från grundvatten och i VP sitter det en pump för brain och den kan då i en del fall ändra fart från datan. Går den saktare så blir brain varmare.
Så med andra ord är det on/off som som gäller i detta fallet (mot grundvattenvärme)?

Så med andra ord är det on/off som som gäller i detta fallet (mot grundvattenvärme)?
Tja inte direkt ON/OFF. Det är 2 växlare i VP och mellan kompressor och grundvattenväxlaren så är det brain och den fryser inte förän vid ca -15 C. Oavsett om du har en inverter eller ON/OFF VP, så måste grundvattenpumpen starta minst ca 30 sek före kompressorn och minst ca 30 sek efter att kompressorn stannat. Detta för att annars kan grundvattnet frysa i växlaren, har du otur då, kan växlaren bli som en fotboll och finns ingen annat än byta den. I grundvattenslangen ska det finnas en flödesvakt som talar om att, nu finns det grundvatten och då ska kompressorn starta. Finns inget flöde så får inte kompressorn starta.
Då fryser växlaren ihop, tack och adjö med den.
Så kontentan av det med grundvattensystem, är att grundvattenpumpen måste i alla driftlägen alltid gå, även on det är en inverterstyrd kompressor, som varvar ner. Sen hur det är byggt i övrigt med systemet, med tank/ar som VP ska ladda upp eller inte är ovidkommande., kan jag inte svara på hur du har tänkt eller byggt ditt system.Ingen direkt info om det.
Som jag skrivit enligt ovan, utan drift av grundvatten, ingen värme.

J jonaserik skrev:
Tja inte direkt ON/OFF. Det är 2 växlare i VP och mellan kompressor och grundvattenväxlaren så är det brain och den fryser inte förän vid ca -15 C. Oavsett om du har en inverter eller ON/OFF VP, så måste grundvattenpumpen starta minst ca 30 sek före kompressorn och minst ca 30 sek efter att kompressorn stannat. Detta för att annars kan grundvattnet frysa i växlaren, har du otur då, kan växlaren bli som en fotboll och finns ingen annat än byta den. I grundvattenslangen ska det finnas en flödesvakt som talar om att, nu finns det grundvatten och då ska kompressorn starta. Finns inget flöde så får inte kompressorn starta.
Så kontentan av det med grundvattensystem, är att grundvattenpumpen måste i alla driftlägen alltid gå, även on det är en inverterstyrd kompressor, som varvar ner. Sen hur det är byggt i övrigt med systemet, med tank/ar som VP ska ladda upp eller inte är ovidkommande., kan jag inte svara på hur du har tänkt eller byggt ditt system.Ingen direkt info om det.
Som jag skrivit enligt ovan, utan drift av grundvatten, ingen
J jonaserik skrev:
Som jag skrivit enligt ovan, utan drift av grundvatten, ingen värme.
Tack för ditt svar! Jag förstår det som att en frekvensstyrd värmepump (t.ex. NIBE S1256) anpassar kompressorn och kör den i stort sett konstant, vilket gör att grundvattenpumpen också går hela tiden (särskilt vintertid). En on/off-pump (t.ex. NIBE F1245) kör kompressorn i intervall och står stilla däremellan, så grundvattenpumpen borde också vara avstängd när kompressorn inte körs – stämmer det? Detta borde minska elförbrukning och slitage på grundvattenpumpen.

Min setup: 230 kvm villa i Malmö, grundvattenvärme, golvvärme i hela huset. Resten är jag flexibel med, planerar ändå renovera nu men grundvattenvärme behåller jag (pumpen kan jag byta)

Vad tror du blir bäst i mitt fall? Vilken värmepump?

Tack för ditt svar! Jag förstår det som att en frekvensstyrd värmepump (t.ex. NIBE S1256) anpassar kompressorn och kör den i stort sett konstant, vilket gör att grundvattenpumpen också går hela tiden (särskilt vintertid). En on/off-pump (t.ex. NIBE F1245) kör kompressorn i intervall och står stilla däremellan, så grundvattenpumpen borde också vara avstängd när kompressorn inte körs – stämmer det? Detta borde minska elförbrukning och slitage på grundvattenpumpen.

Min setup: 230 kvm villa i Malmö, grundvattenvärme, golvvärme i hela huset. Resten är jag flexibel med, planerar ändå renovera nu men grundvattenvärme behåller jag (pumpen kan jag byta)

Vad tror du blir bäst i mitt fall? Vilken värmepump?
Är nog lite som man känner för, det med sort på VP.
En ON/OFF har inte så mycket Lullull ( elektronik ) i sig som kan säga upp sig, gentemot en inverter som ska styra allt. Läs den här tråden och tänk hur du vill det.

https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-av-grundvattenvaermepumpar-i-skane.31162/
.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.