Hej
ska börja fräsa till veckan som kommer när grejjerna har anlännt
tänkte ligga steget före och beställa frässtål vad ska man köra för diameter med LK16 slang och deras plåt för bra passning?
och vilken modell på frässtålen hålkärls eller annan typ av fräs?
Tips på vart man kan köpa bra stål till rätt pris hade inte skadat
Tack på förhand!
ska börja fräsa till veckan som kommer när grejjerna har anlännt
tänkte ligga steget före och beställa frässtål vad ska man köra för diameter med LK16 slang och deras plåt för bra passning?
och vilken modell på frässtålen hålkärls eller annan typ av fräs?
Tips på vart man kan köpa bra stål till rätt pris hade inte skadat
Tack på förhand!
Finns att hyra om det är utav intresse.
Nu köpte jag färdigspårade skivor men behövde göra vändningarna själv. Ashell hade en behändig egentillverkad "ställning" för detta ändamål som jag hyrde en kväll för en struntsumma.
Nu köpte jag färdigspårade skivor men behövde göra vändningarna själv. Ashell hade en behändig egentillverkad "ställning" för detta ändamål som jag hyrde en kväll för en struntsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan tyvärr inte mäta då det idag ligger ett parkett ovanpå, men jag körde LKs grejer och 16 slangen, samma frässtål som jag gjorde vändningarna med fräste jag även fram ett spår för tilloppet, och där fick jag lätt i plåten sen.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag kör med 19 mm notfräs från Jula. Det blir perfekt passning med plåt och slang, ungefär samma motstånd när man trampar ned slangen som i ett spår på en färdig LK spårskiva. Stålet kostar en 50-lapp och jag förbrukade 6 st till 70 kvm golv (fräste alla spår i vanligt golvspån)
Nackdelen med notfräs jämfört med en rundad är förstås att den tar bort onödigt mycket material i botten av spåret så skivans styrka påverkas lite mer. Jag la mitt spån på ett befintligt undergolv så hade inte det att ta hänsyn till. I badrummet där spånet ligger direkt på ett nytt bjälklag använde jag en 19 mm hålkälsfräs istället (badrum=inga egna specialare som försäkringsbolaget kan klanka ned på). Det var ett Cobolt-stål som jag köpte för 400 kr på Toolab.
Nackdelen med notfräs jämfört med en rundad är förstås att den tar bort onödigt mycket material i botten av spåret så skivans styrka påverkas lite mer. Jag la mitt spån på ett befintligt undergolv så hade inte det att ta hänsyn till. I badrummet där spånet ligger direkt på ett nytt bjälklag använde jag en 19 mm hålkälsfräs istället (badrum=inga egna specialare som försäkringsbolaget kan klanka ned på). Det var ett Cobolt-stål som jag köpte för 400 kr på Toolab.
Gammal tråd, men har en relevant fråga ifall någon kan svara.
ska man fräsa ”rakorna” så man får plats med en hel plåt? Rakorna kommer ju intill väggarna eller ska man ligga nära med ”rakorna” till väggarna så man klipper plåten istället ?
edit: har inte reglat upp väggarna än
ska man fräsa ”rakorna” så man får plats med en hel plåt? Rakorna kommer ju intill väggarna eller ska man ligga nära med ”rakorna” till väggarna så man klipper plåten istället ?
edit: har inte reglat upp väggarna än
Redigerat:
Om man lägger LKs egna spån så får hela plåten plats. Skulle därför utgått från det och inte klyva plåten. Är inget proffs men så jag kommer göra (dock köper jag LKs spån så lite annat scenario).L Lechuza skrev:
Klicka här för att svara