Jag skulle vilja bygga ett fräsbord och funderar på vilken fräslyft och vilken motor man skall välja.
Jag kommer göra mestadels mindre detaljer, runda hörn, göra något 12mm spår och såna saker, men jag skulle även vilja kunna göra lite större jobb så som att fräsa sponten på en bräda där brädan är 50mm tjock (mått A i bilden här under) och spånten 20mm djup.
Gör man såna jobb så har jag antagligen ett antal brädor att göra, så en maskin som inte viker sig utan som det går att mata på hade varit bra.

Illustration av en träprofil i genomskärning med markerade dimensioner A och B.
Jag snubblade över Sauter Shop och en fräslyft som även går att vinkla:

https://www.sautershop.com/router-lift-set-ofl3.0-suhner-uak-30-router-motor-set-ofl3-s1550?c=16720

Är det någon som har erfarenhet från dem?
Finns det liknande butiker i Sverige med liknande sortiment?
Någon som har erfarenhet från Suhner? Är det ett bra märke på en motor?
Jag tycker att det känns smidigt att ha en dedikerad fräsmotor för bordet då jag redan har en mindre Makita fräs som gör många små handhållna fräsjobb smidigt, så jag tänkte att om jag sätter en fräs i ett bord så borde det vara en så kraftfull som jag har råd med och jag tittar bara på de parametrar som är viktigt när den sitter monterad i bordet.

Några andra förslag på bra lyftar, motorer eller butiker som jag borde kolla in?

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Jag breddade bordssågen och monterade en från rutlands, [länk]

Tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet men än så länge är jag nöjd över köpet!
[länk]

Ett alternativ åtminstone
Hur är det att handla verktyg från UK nu efter Brexit?

P
Varför inte en fräs som du kan veva upp och ner med nyckel från ovansidan ex Triton eller CMT? Då kan du skippa lyften helt. Triton låser även när den är fullt uppvevad så du behöver bara en nyckel för att byta stål.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
J jonathanGubbe skrev:
Jag skulle vilja bygga ett fräsbord och funderar på vilken fräslyft och vilken motor man skall välja.
Jag kommer göra mestadels mindre detaljer, runda hörn, göra något 12mm spår och såna saker, men jag skulle även vilja kunna göra lite större jobb så som att fräsa sponten på en bräda där brädan är 50mm tjock (mått A i bilden här under) och spånten 20mm djup.
Gör man såna jobb så har jag antagligen ett antal brädor att göra, så en maskin som inte viker sig utan som det går att mata på hade varit bra.

[bild]
Jag snubblade över Sauter Shop och en fräslyft som även går att vinkla:

[länk]

Är det någon som har erfarenhet från dem?
Finns det liknande butiker i Sverige med liknande sortiment?
Någon som har erfarenhet från Suhner? Är det ett bra märke på en motor?
Jag tycker att det känns smidigt att ha en dedikerad fräsmotor för bordet då jag redan har en mindre Makita fräs som gör många små handhållna fräsjobb smidigt, så jag tänkte att om jag sätter en fräs i ett bord så borde det vara en så kraftfull som jag har råd med och jag tittar bara på de parametrar som är viktigt när den sitter monterad i bordet.

Några andra förslag på bra lyftar, motorer eller butiker som jag borde kolla in?
Hej!

Jag använde en CMT-fräs med inbyggd lift när jag gjorde mitt första fräsbord.
Kolla tråden! Du kanske hittar några användbara tips för ditt bygge.
Lycka till!
Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-fraesbord.294282/

J jonathanGubbe skrev:
Hur är det att handla verktyg från UK nu efter Brexit?
Var precis som att handla från något annat land utanför EU, paketet fastnade i tullen och jag fick ett meddelande om tull + moms som skulle betalas. Tråkigt men smärtfritt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.