Har ett Myresjöhus som är byggt 1988 och är på 125kvm. Det är nu installerat ett gammalt system från DVI som säkerligen är sedan huset byggdes. De tidigare ägarna har bytt kompressor en gång innan.

Problemet är att värmepumpen har lagt av i denna och nu kör jag bara på elpatron vilken kommer bli dyrt. I huset finns vattenburna element i varje rum samt ventilationskanaler.

Jag tycker inte det är värt att kosta på pannan något då den är så pass gammal, utan kommer köpa nytt. Frågan är vad man ska välja? Vi har en 8x4 meters pool som värms med separat värmepump . Det är lockande att göra en helhetslösning och sätta upp solfångare som kopplas till poolen på sommaren och till tappvatten vår/höst. Alltså en panna förberedd med solslinga. Vi har även badkar som nyttjas ofta så man kanske borde satsa på en extra stor varmvattenberedare då allt varmvatten är slut efter att badet tappats upp.

Vi eldar mycket i husets Cronspis och vill inte ventilera ut all värme från denna. Ska man satsa på värmeväxlare i ventilationssytemet?

Om ni eldar mycket så är ju en FLV en bra lösning, vilket märke däremot är svårare att svara på, jag har inte riktigt koll på vilka som är dockningsbara mot solceller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.