Byggahus.se
Hej alla byggahusare!

Har "nyligen" flyttat till hus (för ca 1 år sedan) och är inte jätte kunnig när det kommer till husrelaterade "problem".

Vi har en frånluftfläkt som börjat "surra" för ca 1-2 veckor nu. Det hörs framförallt i badrummet, men om man står utanför huset så hörs surrandet också. Det är inget vinande eller tjutande ljud, låter mer som vibrationer eller...som sagt surrande. Har bifogat en bild på vad jag misstänker är frånluftfläkten (japp så okunnig är jag).

Vad kan det vara, är det något man kan åtgärda själv eller är det att köpa ny fläkt?

Kan vara värt att nämna att det upplevs som att den fortfarande suger luft..men surrar (och börjar bli ganska trött på det).
 
  • Tegelröd tak med skorstenar och takkupa. Mulen himmel. Klassisk byggnadsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det låter lite som om du hör att lagret börjat ge sig. Brukar bli ett surrande/morrande ljud. Klättra upp på taket och kolla på plats.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej, det låter lite som om du hör att lagret börjat ge sig. Brukar bli ett surrande/morrande ljud. Klättra upp på taket och kolla på plats.
Tack för snabbt svar! Hur ser ett bra respektive dåligt (kul?)lager ut om så skulle vara fallet?

Och bör jag stänga av fläkten tills dess att detta är fixat eller vad är riskerna just nu?
 
Lägger du handen på fläkten ska du inte kunna känna någon märkbar vibration. Visst motorljud finns ju alltid men just det morrande lagerljudet brukar vara ganska tydligt.

svårt att säga om du kommer kunna känna på lagret, men stäng av fläkten och känn på fläkthjulet om det glappar i sidled
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Lägger du handen på fläkten ska du inte kunna känna någon märkbar vibration. Visst motorljud finns ju alltid men just det morrande lagerljudet brukar vara ganska tydligt.

svårt att säga om du kommer kunna känna på lagret, men stäng av fläkten och känn på fläkthjulet om det glappar i sidled
Tack, skall undersöka detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.