2 213 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Är det en brandrisk att grenuttag surrar och blir varma?
Hej!
Jag har köpt tre stycken "smarta" grenuttag där man kan styra av- och påslagning via en app. Det är den här modellen: https://cdon.se/hemelektronik/hama-wifi-grenuttag-4-vags-overbelastningsskydd-p119830978
Alla tre ger ifrån sig ett surrande ljud och blir varma undertill när jag kopplar in dem i väggen. En av dem surrar som tusan och blir varmast av alla. (Ljummen). De har bara lampor inkopplade till sig så det är ingen hög belastning. Även om jag drar ut alla lampor surrar de ändå.
Ingen av mina vanliga grendosor har någonsin surrat eller blivit varma.
Är det här normalt..? Kan det här utgöra en brandrisk?
Tack på förhand!
Jag har köpt tre stycken "smarta" grenuttag där man kan styra av- och påslagning via en app. Det är den här modellen: https://cdon.se/hemelektronik/hama-wifi-grenuttag-4-vags-overbelastningsskydd-p119830978
Alla tre ger ifrån sig ett surrande ljud och blir varma undertill när jag kopplar in dem i väggen. En av dem surrar som tusan och blir varmast av alla. (Ljummen). De har bara lampor inkopplade till sig så det är ingen hög belastning. Även om jag drar ut alla lampor surrar de ändå.
Ingen av mina vanliga grendosor har någonsin surrat eller blivit varma.
Är det här normalt..? Kan det här utgöra en brandrisk?
Tack på förhand!
Som sagt, säkerligen ingen brandrisk, snarare en produktegenskap.
Har själv en drös smartpluggar (Shelly) och de avger ingen kännbar värme i alla fall.
Likaså av alla de olika USB-laddare jag har (allt i från Biltema till diverse original iphone, Samsung m.m.) så finns det ingen som avger någon kännbar värme i "standby".
Har själv en drös smartpluggar (Shelly) och de avger ingen kännbar värme i alla fall.
Likaså av alla de olika USB-laddare jag har (allt i från Biltema till diverse original iphone, Samsung m.m.) så finns det ingen som avger någon kännbar värme i "standby".
Tack för tipset! Den slutar surra när jag kopplar i en USB-kontaktA anis16 skrev:
Men den surrar när en stickkontakt är inkopplad, eller ingenting är inkopplat
Jag stör mig på surret... Det hörs även när man står en bit ifrån. Hade varit skönt att få bort det.
pacman42 skrev:
Tack, ja kruxet är att det verkar bara finnas en produkt på marknaden med fyra grenuttag som kan styras med timer. Alla andra jag hittat är bara för tre grenuttag.pacman42 skrev:
Tack, det märkliga är dock att alla tre surrar och de gör det oavsett vilken uttag i lägenheten jag kopplar in dem i. De slutar bara surra om jag kopplar in en USB i uttagetA AG A skrev:
Liknande trådar
-
Vad är detta för hål? Frånluft dammsugare?
Fasad -
Är det här acceptabel förbrukning/buller för en luftvärmepump?
Värmepumpar -
Hur ska kåpa mellan duschblandarrör och vägg tätas. Det läcker in bakom till skyddsröret.
Badrum -
Ser ni om om det är rätt utfört golvbrunnsmontering
Badrum -
Vad är det för för golv? Och hur vet jag om det är sliputrymme kvar?
Golv