Byggahus.se
Hej!

Jag har köpt tre stycken "smarta" grenuttag där man kan styra av- och påslagning via en app. Det är den här modellen: https://cdon.se/hemelektronik/hama-wifi-grenuttag-4-vags-overbelastningsskydd-p119830978

Alla tre ger ifrån sig ett surrande ljud och blir varma undertill när jag kopplar in dem i väggen. En av dem surrar som tusan och blir varmast av alla. (Ljummen). De har bara lampor inkopplade till sig så det är ingen hög belastning. Även om jag drar ut alla lampor surrar de ändå.

Ingen av mina vanliga grendosor har någonsin surrat eller blivit varma.

Är det här normalt..? Kan det här utgöra en brandrisk?

Tack på förhand!
 
Brandrisk, knappast. Normalt, inte så mycket men inte heller onormalt. Jag hade dock valt en annan produkt.
 
Surrar det mindre om du kopplar in nått som laddas i usb-uttagen? I sådant fall är det den AC/DC som surrar i obelastat tillstånd.
 
Som sagt, säkerligen ingen brandrisk, snarare en produktegenskap.
Har själv en drös smartpluggar (Shelly) och de avger ingen kännbar värme i alla fall.
Likaså av alla de olika USB-laddare jag har (allt i från Biltema till diverse original iphone, Samsung m.m.) så finns det ingen som avger någon kännbar värme i "standby".
 
A anis16 skrev:
Surrar det mindre om du kopplar in nått som laddas i usb-uttagen? I sådant fall är det den AC/DC som surrar i obelastat tillstånd.
Tack för tipset! Den slutar surra när jag kopplar i en USB-kontakt

Men den surrar när en stickkontakt är inkopplad, eller ingenting är inkopplat

Jag stör mig på surret... Det hörs även när man står en bit ifrån. Hade varit skönt att få bort det.
 
Skicka ett mejl till tillverkaren eller Cdon.
De borde kunna svara på om det är normalt om det inte står något i manualen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Brandrisk, knappast. Normalt, inte så mycket men inte heller onormalt. Jag hade dock valt en annan produkt.
pacman42 pacman42 skrev:
Brandrisk, knappast. Normalt, inte så mycket men inte heller onormalt. Jag hade dock valt en annan produkt.
Tack, ja kruxet är att det verkar bara finnas en produkt på marknaden med fyra grenuttag som kan styras med timer. Alla andra jag hittat är bara för tre grenuttag.
 
Det är inte alls säkert att det inte utgör någon brandrisk. Det beror ju helt på hur det är inkopplat. Är det slarvigt gjort kan det vara glappkontakt, som ger värme. Surrandet kan också bero på glapp.
 
A AG A skrev:
Det är inte alls säkert att det inte utgör någon brandrisk. Det beror ju helt på hur det är inkopplat. Är det slarvigt gjort kan det vara glappkontakt, som ger värme. Surrandet kan också bero på glapp.
Tack, det märkliga är dock att alla tre surrar och de gör det oavsett vilken uttag i lägenheten jag kopplar in dem i. De slutar bara surra om jag kopplar in en USB i uttaget
 
B BaraBjörn skrev:
Tack, det märkliga är dock att alla tre surrar och de gör det oavsett vilken uttag i lägenheten jag kopplar in dem i. De slutar bara surra om jag kopplar in en USB i uttaget
Okej, då kan du glömma mitt inlägg. Jag trodde du installerat nya vägguttag, med den funktionen.
 
J
Vad händer om du vänder kontakten i uttaget?
 
J Jocke Best skrev:
Vad händer om du vänder kontakten i uttaget?
Knappast problemet i detta fallet, men om man har jordade apparater så kan det hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.