När nu Microsoft slutat att uppdatera Windows 10 så har jag installerat Linux Zorin 18.1 istället.
Har haft de flesta Windows versioner men Zorin är det bästa operativsystem jag haft.

Sent ska syndaren vakna 🤠

• Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Körde in zorin igår och allt funkade direkt, skrivare, scanner, monitor. Plus massor med bra program att tillgå. Motsvarigheten till officepaketet libraoffice, motsvarighet till corel draw, libradraw. Körde in en CAD programmet också, libracad. Har en del specialprogram i Windows, då installerar man Wine som medföljer innan så är det bara och lägga in de gamla windowsprogram man har (kvar). Aldrig mer Windows 😬

• Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Jag gjorde en liknande resa men jag köpte en ny dator med Windows 11 som jag avskydde. Jag gick från Linux Mint Cinnamon till POP OS Cosmic, men fastnade för Fedora KDE Plasma. Efter lite tweaks i terminalen så fick jag en välfungerande dator som var dubbelt så snabb och jag kände verkligen att jag ägde min dator, utan massa bloatware och påtvingad kontoskapning (jag vet att det finns sätt att lösa allt detta men förtroendet var redan förbrukat). Framför allt inte massa påtvingade uppdateringar som stör arbetsflödet.

Jag läste mycket om Zorin OS men kom aldrig att testa det. Hade Fedora inte varit något för mig så hade Zorin varit näst på tur att testa!

Jag använder även Proton/Wine och Lutris/Bottles för windows programmen man kan tänkas behöva.

Redigerat:
  • Gilla
Tjorwen
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag använder även Proton/Wine och Lutris/Bottles för windows programmen man kan tänkas behöva.
En annan metod som jag rekommenderar är att köra Windows i en virtuell maskin via exempelvis VirtualBox, som en process bland alla andra processer på din riktiga linuxdator.

Krokben
Alfredo Alfredo skrev:
En annan metod som jag rekommenderar är att köra Windows i en virtuell maskin via exempelvis VirtualBox, som en process bland alla andra processer på din riktiga linuxdator.
Ja tanken slog mig tidigare, men jag använder inte direkt program som är tvugna att ha windows och mac (tänk Adobe/Photoshop etc.) Så insåg att än så länge räcker det med Bottles/Lutris lösningen 👍

Eller finns det någon specifik fördel du tänkte på?

RoTe
Avskyr mitt Win11 men det följde med datorn och jag fullkomligt hatar teknik så...

Krokben
RoTe RoTe skrev:
Avskyr mitt Win11 men det följde med datorn och jag fullkomligt hatar teknik så...
De flesta Linux distros är väldigt lätta att installera. Allt du behöver är en USB sticka i stort sett. Finns väldigt enkla guider att tillgå.

RoTe
Krokben Krokben skrev:
De flesta Linux distros är väldigt lätta att installera. Allt du behöver är en USB sticka i stort sett. Finns väldigt enkla guider att tillgå.
Absolut men problemet är att installera något öht, skiter i vad det är.

• Haha
Krokben
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Eller finns det någon specifik fördel du tänkte på?
Länge sedan jag testade Wine men då upplevde jag det som lite meckigt och som det ofta inte nådde ända fram.

Med en virtuell maskin har du en för användaren helt normal windowsdator, även om hårdvaran är virtuell. Kör du "programmet" i fullskärmsläge kan ingen skilja den windowsinstallationen från en på fysiskt järn.

Bottles/Lutris har jag ingen erfarenhet av.

Krokben
Alfredo Alfredo skrev:
Länge sedan jag testade Wine men då upplevde jag det som lite meckigt och som det ofta inte nådde ända fram.

Med en virtuell maskin har du en för användaren helt normal windowsdator, även om hårdvaran är virtuell. Kör du "programmet" i fullskärmsläge kan ingen skilja den windowsinstallationen från en på fysiskt järn.

Bottles/Lutris har jag ingen erfarenhet av.
Kräver det inte att man ger upp endel prestanda permanent till just din VM då också eller är det bara när man kör maskinen?

Krokben Krokben skrev:
Kräver det inte att man ger upp endel prestanda permanent till just din VM då också eller är det bara när man kör maskinen?
Bara när VMen är i gång. Med VirtualBox är "windowsdatorwmen" bara en process bland alla andra linuxprocesser på värddatorn.

Sen finns det givetvis andra virtualiseringstekniker som kan fungera annorlunda.

Krokben
Alfredo Alfredo skrev:
Bara när VMen är i gång. Med VirtualBox är "windowsdatorwmen" bara en process bland alla andra linuxprocesser på värddatorn.

Sen finns det givetvis andra virtualiseringstekniker som kan fungera annorlunda.
Ska absolut kika på det! Även om allt fungerar klanderfritt nu så är det alltid bra att ha förståelse för andra alternativ inför framtiden 👍

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Ska absolut kika på det!
Ja det är gratis för privat bruk och enkelt att komma igång med och gillar man det inte är det bara att avinstallera. Jag har kört VirtualBox i många år och ser det som en högkvalitativ och mycket stabil produkt.

Och nej, jag jobbar inte för Oracle...

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
Kan om inte annat vara ett ypperligt sätt att prova på fler Linux distros!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.