Bob_the_builder
Skicka ett meddelande till signaturen Jureit om han inte läser tråden och svarar här. Han har gjort det mesta, inkl att såga timret.

Jag har oxå sågat själv.
Vi tog ner träden på vintern.
Sågade under sommaren, och byggde/bygger
sommaren efter.

Kul med virke som kommer från träd som tidigare
generationer i släkten fått att växa.

Vill även säga att det är mycket bättre kvalitet på det
egna virket. Mycket tätare mellan årsringarna...

/Thrax

jureit skrev:
Signaturen Haagbard tror jag kan fylla på med lite detaljkunskap i ämnet.
Jo kanske det 8)

Jag sågade 170 stock våren -99 till ett större garagebygge, panel och reglar till tilläggsisolering av huset, golvplank (gran fur och björk kilsågat upp till 350 mm) tyvärr avverkade jag på helt fel årstid (pingst) men det blev lite bråttom när husaffären vart klar, allt torkade bra utom furuplanken ämnade till golv som blev rejält blåa i ytan men efter hyvling denna sommar så var det inte så illa som jag befarade....... men givetvis är det bättre att avverka på vintern !
Om man ändå avverkar på sommaren så är det rätt så bråttom att såga virket innan massa ohyra börjar bosätta sig i virket och även om man avverkar på höst eller vinter så bör man alltid skala bort all bark från virket eftersom gärna Blåjon http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=449 bosätter sig under barken, i.o.f.s ingen katastrof men dom kan knapra under barken flera år och sprida ansenliga mängder "trämjöl" !

Mycket av arbetet och kostnaden bestod transporterna av, först "arbetsbyte" med en bonde som körde fram det till väg sedan en full timmerbil med släp till sågen och sedan körde jag 5 traktorlass med virke (som jag skulle strölägga kvällstid) till mig och 2-3 lass bakar till farsan....
Bättre vore att engagera någon som sågar på plats med mobilt bandsågverk, de är imponerande exakta och snabba faktiskt, speciellt om man ska såga så breda (eller ännu bredare) golvplank som jag gjorde, vid så höga skär med klingsåg så blir klingan ofta varm och börjar fladdra och såga lite hur som helst......
Speciellt för en som avverkar egen skog till eget byggande så är det ju idialiskt med mobilt sågverk, kör hem virket, såga och vips så har man både virke och bakar hemma utan någon extra transport !

Slutligen, visst är det mycket bra idé att avverka och såga i egen regi, har man klart för sig vad man ska bygga så kan man ju redan i skogen aptera rätt längder till t.ex takstolar, väggreglar, panel o.s.v, man kan ju även då välja vad man ska göra av dom bästa stockarna, en kvistfri furustock med stor rödkärna kanske borde bli golv eller varför inte vindskivor t.ex, medans en kvistig frodvuxen gran kanske passar som regelvirke.......bara att fälla trädet, bestämma vad man ska göra av stocken, aptera rätt längd och kanske även markera ändträet med 1" eller 2" beroende på om man ska såga brädor eller plank !
sedan tycker jag att man alltid ska göra absolut så breda plank och brädor som möjligt för att sedan när man ska använda virket klyva det på en mindre klyvsåg, jag använde Julas Atika med mycket gott resultat och på så vis blir måtten väldigt exakt i mm (även om virket från början kanske är sågat i tum)

I.a.f klenare reglar, 2"2 eller 2"4 vill ofta vrida sig och bli väldigt fula när dom torkar, bättre då att t.ex göra en 2"7 med kanske lite vankant på ena sidan för att sedan klyva den till 2"2 + 2"2 + 2"2 eller 2"4 + 2"2 och en spillribba från den fulaste sidan........men men, allt handlar ju om intresse, pengar och tid ;)

B
Täck helst inte virket med presseningar utan använd istället plåt eller eternit . Det är viktigt att virket kan lufta ordentligt. Sågar man på fel tid ,som på sommaren så bör man torka virket inomhus med avfuktare för att det inte ska bli blått. Furu(splintveden) är extra känslig.
Vill också nämna att lönsamheten för att såga virke är dåligt, om man inte har stocken billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.