Hej Glada!
har googlat forumet men ser att många inlägg är fler år gamla så jag väljer att dra ett par frågor för jag insåg idag i ett telefonsamtal att detta är ngt snårigt.

Detta ska göras: Bort med befintligt lysrör på 60cm ovanför diskbänk.
Önskat resultat: Ett antal spottar, gärna dimbara och måste vara utanpåliggande. Tar jättegärna emot bilder/länkar på era förslag som inspiration!

1. Kan ngn intyga att 600 lumen motsvarar lysröret "Osram 18w" i runda slängar? Har googlat och frågat men får olika svar beroden på ljusvinkel spridning mm.
2.. Finns t e x "kit" med ca 600 lumen totalt 3 spots "dimbara" på Clas Ohlson (ca 600kr). Vart kan man hitta en vettigt prissat dimmer? De jag hittar kostar 900kr och uppåt.
3. Vilken typ av strömbrytare ELLER dimmer bör man välja för alt i fråga 2? En vanlig väggmonterad taklampe-modell som monteras under köksskåpet funkar väl men känns ngt...lustigt...eller? Vad väljer man tänker jag.

Och Nej, jag fixar inte Villan där jag ska bo i resten av mitt liv ;) Ringde dock en trött snubbe i sholm i dag på en elbutik...förklarade enligt frågorna ovan..."gå in och kika på malmbergs.com så kan vi ta hem, vi är snabba på leveranserna" *gonatt*. Svårt att vara rådgivande när kunderna står i kö gissar jag...
Tack för all hjälp i detta!

BirgitS
Hej!

18 W lysrör brukar väl ha ett ljusflöde på 1350 lumen.

1. Jag har både lysrör och Ikeas LED-list Omlopp i köket och för att få ungefär samma ljusstyrka på bänken med LED-listen som med lysröret behöver man två parallella LED-lister. Ikea uppger att en 60 cm LED-list har ett ljusflöde på 285 lumen. Skulle nog tro att man kan jämföra LED-lister och LED-spottar så med ungefär 600 lumen från LED-spottar per 60 cm borde du få ungefär samma ljusstyrka som från lysrören.

För att inte få en skarp ljusfläck under varje spott och mörkt mellan dem behöver spottarna ha stor spridning (ljusvinkel).

2. Så mycket har jag förstått av andra trådar i forumet att det kan vara besvärligt att hitta en kombination av dimmer och LED som säkert fungerar. Det underlättar antagligen om du länkar till den spott du vill köpa.

Tack för ditt bidrag! Så m a o i mitt exempl så behövs det 6 x 190 lumen/spott och då är man fort i underkant. Låter ju rätt galet och leder till en ganska rörig installation. Det är det här som gör att jag börjar funderar hur alla har löst sin spot-installation för arbetsbänken i köket. Tycker var och varannan har 3-4 spots och är nöjda med det.

Får börja djupdyka i sprindningsvinkel, tror de i mitt exempel har 35-grader vad det nu betyder i praktiken för ljuset. Att det ska vara så mycket meck med ngt så enkelt...

Gissar att du använder IKEA inbyggda strömbrytare i din lösning eller?

BirgitS skrev:
Hej!

18 W lysrör brukar väl ha ett ljusflöde på 1350 lumen.

1. Jag har både lysrör och Ikeas LED-list Omlopp i köket och för att få ungefär samma ljusstyrka på bänken med LED-listen som med lysröret behöver man två parallella LED-lister. Ikea uppger att en 60 cm LED-list har ett ljusflöde på 285 lumen. Skulle nog tro att man kan jämföra LED-lister och LED-spottar så med ungefär 600 lumen från LED-spottar per 60 cm borde du få ungefär samma ljusstyrka som från lysrören.

För att inte få en skarp ljusfläck under varje spott och mörkt mellan dem behöver spottarna ha stor spridning (ljusvinkel).

2. Så mycket har jag förstått av andra trådar i forumet att det kan vara besvärligt att hitta en kombination av dimmer och LED som säkert fungerar. Det underlättar antagligen om du länkar till den spott du vill köpa.

BirgitS
Vi har kompletterat med LED-listerna mellan lysrören i väntan på att köket ska renoveras helt så vi har http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50116593/ in till transformatorn, men ska man renovera helt och göra det ordentligt ska man nog ha något för fast installation.

Beroende på ålder behöver man olika mycket ljus så du behöver fundera på om du vill ha den ljusstyrka som lysrören ger eller om det egentligen är för mycket. Hur mycket ljus man behöver beror även på färgen på stänkskydd och bänkyta.

Om du har vänner med LED-spottar så prata med dem om deras erfarenhet och om du tar med dig kaffebröd kan du nog få komma på besök och studera om det kan passa dig.
Här en en åsikt: https://www.byggahus.se/forum/belys...otlights-till-kok.html?perpage=15#post2489083

Ett lysrör sprider ju ljuset 180 grader runt sin axel och är beroende av en armatur som kan rikta ljuset. Det blir stora förluster där.
LED har en begränsad spridningsvinkel redan i själva ljuskällan så de behöver ofta ingen reflektor. Detta tjänar det mycket på.
Så därför kan inte ljusflödet jämföras rakt av utan LED kanske ger samma belysningsstyrka med halva ljusflödet jämfört med lysrör, men jag har inga faktiska siffror på detta. Man behöver testa och se.

Behöver man verkligen dimra bänkbelysning i köket?

För en säker dimring av LED rekommenderas LED-ljuskällor för konstant ström och ett passande drivdon med inbyggd dimmer. För att manövrera dimmer i drivdonet stöd vanligen två metoder:
- en vanlig strömbrytare fast med återfjädrande vippa. Man får då trycka och hålla in knappen för att dimra upp och ned.
- ett vred så som många traditionella dimmers fungerar: tryck för att tända/släcka och vrid för att justera ljusstyrkan. Kallas för "1-10V" i drivdonets spec. Dessa don består internt endast av en vanlig strömbrytare och en potentiometer men betingar ofta fantasipriser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.