Hej

Bakgrund: luft/vatten, 2 rörs system, 1.5 plan med källare

är igång med att injustera flödet på mina radiatorer. Men när jag stryper dom varmaste elementen så ökar framledningen på värmepumpen?

innan justering: utomhus temp 8grader, 40 framledning 32 retur

efter justering: utomhus temp 8 grader 46 framledning 35 retur

Varför händer detta, är de normalt? Dom strypta elementen fortsätter vara varmast. Strypt cirka 1 varv av 3.5 varv

Enligt min värmekurva ska den ge ca 40 vid 8grader. Alla termostat är bortmonterade

Antar att det inte finns någon innegivare till värmepumpen.
Kan vara så att värmepumpen tycker att returen är "för kall" eller att flödet blir "för lågt".

Istället för att strypa flödet på de radiatorer som är varmast så är det bättre att öppna de som är kallast, om inte ventilerna

Demmpa Demmpa skrev:
Antar att det inte finns någon innegivare till värmepumpen.
Kan vara så att värmepumpen tycker att returen är "för kall" eller att flödet blir "för lågt".

Istället för att strypa flödet på de radiatorer som är varmast så är det bättre att öppna de som är kallast, om inte ventilerna

Precis. Ingen innegivare finns inkopplad! Jag har också tänkt att värmepumpen reagerar på kall retur/flödet.

Grejen är att alla ventiler är fullt öppna överallt. Drog en slutsats att dom varmaste elementen har rör närmst pannan och därför behövs strypas.

ska göra ett test imorgon att strypa via termostaten istället för i ventilen och se vad som händer.

Liten fundering, hur länge lät du termostaterna var bortplockade innan du mätte innan injustering?

Att stänga ett varv ger väldigt lite i strypning.
Kolla Kv-kurvorna för aktuell termostatventil.

Demmpa Demmpa skrev:
Liten fundering, hur länge lät du termostaterna var bortplockade innan du mätte innan injustering?

Att stänga ett varv ger väldigt lite i strypning.
Kolla Kv-kurvorna för aktuell termostatventil.

Termostaterna har varit bortplockade över 1 vecka. Har inte satt tillbaka dom alls någonstans.

huset är gammalt, element bytade. De känns som de inte går att använda sig av kv. Jag har använt nyckel och räknat varv jag skruvat.

• Mobilskärm visar Ahlsell-produktsida med tekniska specifikationer för ett rördelstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar fluktuationer i temperatur över tid, inklusive faktisk och beräknad framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du kollat hur mycket temperaturen varierar över tid? En VP som värmer vattnet direkt och inte jobbar mot en tank ger inte alltid så stabil temperatur på framledningen, tempen kan svänga flera grader både över och under inställt värde.

Bilden visar framledningstemperatur i vår frånluftsvärmepump, avfrostningar och varmvattenproduktion gör att framledningen sjunker, däremellan jobbar pumpen ikapp och tempen går över inställt värde. Men medeltemperatur är hyffsat rätt.

Ser det ut liknande hos dig kan du inte kolla på ett enstaka värde utan måste se över tid om du får den temperatur du vill ha.

H hakfre skrev:
[bild]
Har du kollat hur mycket temperaturen varierar över tid? En VP som värmer vattnet direkt och inte jobbar mot en tank ger inte alltid så stabil temperatur på framledningen, tempen kan svänga flera grader både över och under inställt värde.

Bilden visar framledningstemperatur i vår frånluftsvärmepump, avfrostningar och varmvattenproduktion gör att framledningen sjunker, däremellan jobbar pumpen ikapp och tempen går över inställt värde. Men medeltemperatur är hyffsat rätt.

Ser det ut liknande hos dig kan du inte kolla på ett enstaka värde utan måste se över tid om du får den temperatur du vill ha.
jag kollar appen i telefonen ca 30-40ggr om dagen. Den ger alltid jämn värme. 6 grader mer i framledning när jag justerat så är de något märkligt. Kurvan ska ge ca 40 vid 8 grader utomhus. Konstigt också att elementet jag justera ned mest blev varmast av alla element.

Började om med justeringen

65kvm golvvärme på ovanvåningen
8 radiatorer på entréplan
9 radiatorer i källaren

Försöker justera in 3 element på entréplan och 5 element i källaren som är mycket varmare än de andra.

Alla termostat är bortplockade och flödet i alla ventiler är fullt öppna på alla radiatorer.

På de 8 elementen stängde jag helt och öppnade upp 2 varv med justeringsnyckel.

Innan justering va utetemp 7. Gav framledning 41 retur 33. 9 timmar efter justering så var siffrorna samma. Vilket stämmer med värmekurvan.

7 av elementen va fortfarande för varma. Dessa stängde jag helt och öppnade upp 1.5 varv istället.

40 minuter senare ligger framledning på 25, retur 27.

Ytterligare 40 minuter senare ligger framledning på 46, retur 33

Tänkte låta de vara och se om de kommer tillbaks till vanliga värdet. Men det är precis som pumpen startar om? Eller vad händer.

edit: ökade cirkpump från 1 till 2 på golvvärmen för att se om de blir någon skillnad

Redigerat:
H hakfre skrev:
[bild]

Började tänka på ditt svar igår. Och fick en bra tankeställare. Ströp jag flödet på ett par element gick pannan ner 25grader i framledning för att sen öka upp till 46-47 grader(några grader för varmt) för att sen ytterligare sjunka och lägga sig rätt! Har kunnat fortsätta justeringen med goda resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.