Har ett hus från 70-talet med inredd källare. Har bara bott här i 2 år och har inte någon detaljerad historisk info om huset, kan tyvärr inte fråga föregående ägare. Jag gillar inte färgerna i rummen i källaren och vill måla om men är osäker på hur jag ska gå tillväga, vilken färg jag ska använda etc. I båda rummen som jag vill måla finns ”bubblor” på ytterväggen. Vad ska jag tänka på här? Vad behövs göras? Vilken typ av färg ska jag använda?
Det vanliga är att rekommendera en silikatfärg på källarväggar - den är genomsläpplig. Men du kan inte måla med den på en befintlig färg så vitt jag vet, så så blir det att göra väggen ren från den gamla färgen först.Saltochpeppar skrev:
Här är två skolor vilken färg du ska måla med:
https://forum.alcro.se/org/alcro/d/mala-kallarvagg-37nx/
https://www.måleriexperter.se/inomhusmalning/mala-kallarvaggar
Jag målade med vanlig väggfärg, den är vattenbaserad och släpper igenom fukt. Skulle det flagna om ett par år så målar jag bara på med mer färg.
https://forum.alcro.se/org/alcro/d/mala-kallarvagg-37nx/
https://www.måleriexperter.se/inomhusmalning/mala-kallarvaggar
Jag målade med vanlig väggfärg, den är vattenbaserad och släpper igenom fukt. Skulle det flagna om ett par år så målar jag bara på med mer färg.
Man ser ju väldigt tydligt att det åtminstonde har vart fuktproblem med den väggen, sen om nån åtgärdat det och inför försäljning slabbat på ett lager färg så det ser bra ut visar sig med tiden.
Kan man kolla detta på något sätt? Källaren har just nu inga synliga fuktproblem. Luktar inte källare, känns torrt och varmt.Stefan N skrev:
Är det bubblor nere på väggen nära golvet så skulle jag säga att det ofta beror på att det är ett äldre hus på en oisolerad platta - markfukt kommer upp i väggen underifrån och om färgen är tät så bubblar den. Detta är väldigt omfattande att göra något åt eftersom man i princip lär gräva ut källaren och isolera den.Saltochpeppar skrev:
Om det är bubblor över hela väggen på olika ställen så kan ju det vara ett tecken på att fuktspärren är dålig (eller att dräneringen är otillräcklig). I ditt fall ser det ju ut att vara en stor mängd bubblor nära ett hörn (?) och problem med stuprör är väl en annan stor orsak till fuktproblem i källare (läcka i stuprör, skarv som glidit isär, rör som spruckit under mark etc). Men beroende på hur man använder källaren så behöver det ju absolut inte vara problem med lite fukt - bara man inte har organiska material i kontakt med fukten. Men läckage vid stuprör och liknande är ju generellt ganska lindrigt att åtgärda så man kan ju börja där...
Tack för tips ☺️H Hajjen skrev:Är det bubblor nere på väggen nära golvet så skulle jag säga att det ofta beror på att det är ett äldre hus på en oisolerad platta - markfukt kommer upp i väggen underifrån och om färgen är tät så bubblar den. Detta är väldigt omfattande att göra något åt eftersom man i princip lär gräva ut källaren och isolera den.
Om det är bubblor över hela väggen på olika ställen så kan ju det vara ett tecken på att fuktspärren är dålig (eller att dräneringen är otillräcklig). I ditt fall ser det ju ut att vara en stor mängd bubblor nära ett hörn (?) och problem med stuprör är väl en annan stor orsak till fuktproblem i källare (läcka i stuprör, skarv som glidit isär, rör som spruckit under mark etc). Men beroende på hur man använder källaren så behöver det ju absolut inte vara problem med lite fukt - bara man inte har organiska material i kontakt med fukten. Men läckage vid stuprör och liknande är ju generellt ganska lindrigt att åtgärda så man kan ju börja där...
Då låter det som bubblor och orsaken kan nog vara, precis som du redan hört att det är fukt och troligen för tät färg.Saltochpeppar skrev:
Om det är allt som syns på första bilden som är bubbligt så kan du nog måla med vilken billig färg som du vill.
Om du vill göra det rätt så är det att undersöka varför det är fukt i väggen. Svaren har du fått tidigare men eftersom det är så omfattande skulle jag först och främst sikta in mig på dålig dränering.
Således behöver det kollas och ev åtgärdas och därefter ta bort all färg och ev puts som är lös därunder och börja bygga upp därifrån.
Om du vill göra det rätt så är det att undersöka varför det är fukt i väggen. Svaren har du fått tidigare men eftersom det är så omfattande skulle jag först och främst sikta in mig på dålig dränering.
Således behöver det kollas och ev åtgärdas och därefter ta bort all färg och ev puts som är lös därunder och börja bygga upp därifrån.
Kan det behöva bli aktuellt med exempelvis omdränering även om man inte kan uppmäta några höga fukthalter? Hygrometern i källaren visar bara 30% medelfuktighet och när jag mäter med fuktmätare i de här bubblorna (sån med två piggar) så får jag 0,6-1,1% beroende på var jag mäter. Vi har värmepump och annat i källaren också så det blir riktigt varmt där på vintern, 27 grader just nu.Dr Benz skrev:
Om det är allt som syns på första bilden som är bubbligt så kan du nog måla med vilken billig färg som du vill.