Jag hoppas på lite kloka råd för en första gångs köpare av hus. Däremot är jag uppväxt i ett hus från 1938 där min far var noggrann med att alltid ha koll på att taket inte läckte, att pannan fungerade, inte fukt trängde in i källaren mm En "handyman" helt enkelt.

Nu står jag och min sambo inför husköp, vi ska flytta från Stockholm och till Värmland så bara avståndet gör det hela lite svårt att spontant gå på visningar så vi försöker granska alla hus ordentligt i besiktningar, energideklarationer mm innan vi ens åker dom 30 milen för att kolla på huset. Nu till problematiken. Alla hus i stort sett som vi hittar, i en prisklass vi kan acceptera, där har taket passerat tekniska livslängden, MEN det kan ändå vara bra fuktindikationer. Källare på de hus vi hittat, har också bra fuktindikator trots att det inte är grävt runt husen, ofta står det "mellanväggar av trä förekommer på betongplatta" "Olämplig placering utav fönster" Detta är nästan standard i alla besiktningsprotokoll och då är frågan - HUR viktigt är det med tak som passerat teknisk livslängd och HUR viktigt är det att det ska vara grävt tunt ett hus som har en källare? Vi tycker det borde vara en självklarhet att man åtgärdar dessa två stora viktiga saker men i husvärlden verkar det inte vara så viktigt?

För att knyta ihop säcken med denna långa tråd så går jag tillbaka till början där jag beskrev det hus jag bodde i som liten, vi bytte aldrig vårt tak, och vi grävde aldrig runt vårt hus, och vi hade inga problem, men var det bara tur? eller min fars skicklighet? eller är det så att dessa viktiga saker inte behövs göras om man sköter underhållet? Hur vet man? Tacksam för råd.

• Tecknad bild av ett fantasifullt hus med röda tak, upplysta fönster och en lykta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående taket så måste en besiktningsman säga att dess tekniska livslängd är passerad, det kan fortfarande hålla tätt i många många år till, eller börja läcka imorrn eftermiddag, risken finns alltid även med ett nytt tak så kan ju det hända, oftast brukar det vara pappen som behöver kollas över.

Angående källare så beror det ju på hur fuktigt du har där nere och vad källarutrymmet ska användas till.
Dräneringshets är något som uppstått på senare år, men oftast behövs inte det heller.

Är taket tätt och fukten inom rimliga gränser så ser jag ingen anledning att inte köpa erat drömhus.

• Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Ett bra tak håller mycket längre än det som kallad teknisk livslängd. Titta på skicket, inte åldern.

Ett hus på bra mark behöver ingen dränering. Jag får för mig att stora delar av Värmland har bra förutsättningar. Sen beror det på var källaren används till. En oinredd källare får inte fuktproblem även om det finns fukt.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Angående taket så måste en besiktningsman säga att dess tekniska livslängd är passerad, det kan fortfarande hålla tätt i många många år till, eller börja läcka imorrn eftermiddag, risken finns alltid även med ett nytt tak så kan ju det hända, oftast brukar det vara pappen som behöver kollas över.

Angående källare så beror det ju på hur fuktigt du har där nere och vad källarutrymmet ska användas till.
Dräneringshets är något som uppstått på senare år, men oftast behövs inte det heller.

Är taket tätt och fukten inom rimliga gränser så ser jag ingen anledning att inte köpa erat drömhus.
Hej tack för snabbt svar... Men det är väll besiktingsmannen som säger att det har passerat sin tekniska livslängd om det står i besiktningsprotokoll? Min sambos föräldrar bor i Gävle och när det stora regnovädret kom för några år sedan så svämmades alla grannar på deras gata över i källarna, endast deras hus klarade sig just för att dom hade valt att gräva runt huset långt innan... Där kommer oron in då vi sett det ske och grannarna står med miljoner i renoveringar och hus förstörda. Blir inte husen dessutom mer värda om det är gjort?

D Daniel 109 skrev:
Ett bra tak håller mycket längre än det som kallad teknisk livslängd. Titta på skicket, inte åldern.

Ett hus på bra mark behöver ingen dränering. Jag får för mig att stora delar av Värmland har bra förutsättningar. Sen beror det på var källaren används till. En oinredd källare får inte fuktproblem även om det finns fukt.
Vad tänker du på med "bra mark"? Källaren vill jag iaf gärna ha till allrum, vardagsrum, samt kanske ha ett gästrum där...

Då det gäller taket & lika så dränering så är svaret
"Det beror på" tyvärr

Det är större sannolikhet att ett gammalt tak läcker än ett nytt. Det är oftast kyla o is/snö som tar knäcken på dem. Kan tyvärr inte mer än så

Då det gäller dränering beror det på var huset är byggt. Uppe på ett berg? nere i en dal?
Ju mer mark "ovan" huset ju mer vatten rinner mot/förbi och dränering viktigare.

Byta tak är fan bara slit... medan dränera om kan vara kul med. Man får ju en anledning till att hyra o köra grävmaskin

• Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
Nu har du nog missuppfattat.

Den tekniska livslängden har inget med bedömning av skicket att göra. Det är enbart kalendertid.

Man undviker inte källaröversvämningar vid skyfall genom att dränera om. Inte sällan kommer vatten då in bakvägen genom avlopp. En korrekt dränering kan förvärra situationen om vatten trycks in bakvägen från dagvattensystemet.

• Gilla
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
Här är komentarer ur ett besiktningsprotokoll på ett av husen vi gillar mest. Tankar kring detta?

Kommentarer och riskanalys

Huset har både uppreglade golv och utreglade väggar, vilka båda betecknas som riskkonstruktioner med avseende på fukt- och mikrobiella skador. För att säkert fastställa nämnda konstruktioners kondition och utförande krävs alltid en fortsatt teknisk undersökning. Se även protokollets näst sista sida. Pos. 7 och 9.

Mellanväggar med träsyll mot plattan blir också en riskkonstruktion. Med en syllisolering mot fukt blir väggen en fungerande konstruktion. Eventuellt uppkomna skador kan ge en avvikande lukt till bostadsutrymmet samt att luftkvaliten i bostadsutrymmet avsevärt försämras.

Golvmattor på en betongplatta är en möjlig riskkonstruktion. En betongplatta direkt på mark förhindrar inte markens naturliga avdunstning. Om en värmeisolering placerats under plattan blir den mindre fuktig.

Huset har motfyllda ytterväggar där den utvändiga fuktisoleringens tekniska livslängd anses vara förbrukad. Underhållsbehov avseende fuktisolering, dränering etc. anses därför föreligga.

Uppreglade källare är ett jäkla skit, men även påfundet att bo i källare med tex sovrum eller som i ditt fall vardagsrum.
Låt källare va det dom är och blanda inte in dom i boytan.

• Gilla
  • Älska
ylven och 9 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Uppreglade källare är ett jäkla skit, men även påfundet att bo i källare med tex sovrum eller som i ditt fall vardagsrum.
Låt källare va det dom är och blanda inte in dom i boytan.
Hahaha det säger min sambo också.... Men hur menar du med att uppreglade källare är skit? Kan du förklara problematiken mer noga?

Csmh80 Csmh80 skrev:
Hahaha det säger min sambo också.... Men hur menar du med att uppreglade källare är skit? Kan du förklara problematiken mer noga?
Källare är fuktiga. Reglar är organiska material som börjar lukta och mögla i sådana miljöer. Sängar, bokhyllor, soffor och annat man haft där nere är bara att kasta om ett par år.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Källare är fuktiga. Reglar är organiska material som börjar lukta och mögla i sådana miljöer. Sängar, bokhyllor, soffor och annat man haft där nere är bara att kasta om ett par år.
Källare behöver inte vara fuktiga. Men den källaren är uppenbarligen inte byggd för att vara bostad från start. En uppreglad vägg på en sådan källarvägg orsakar ofta problem.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
har de byggt rätt med stålreglar osv så är det oftast inte ett problem med mögel osv.
Tyvärr är det för få som gjort det.
Men kan vara värt att fråga om

Sen är det svårt att förstå en annan sak, ponera att vi hittar 5 olika hus, alla är intressanta och vi tar dit egen oberoende besiktningsman som kontrollerar allt, kanske en skorstensfejjare som provtrycker skorsten och så hittar dessa ordentliga fel som gör att vi backar från alla 5 husen. Då har man lagt ut ca 50.000kr bara på att undrsöka husen? Är det så det funkar eller har jag missat nått?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G
S sjoelund skrev:
Min bror har massa saker i sin källare inkl sängar enda problemet han har att marken runt huset är snustorr så det växer inget ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.