Hej på er! Vi bytte från oljepanna till nytt luft vattensystem i juni i år, så klart har det dykt upp lite småproblem som väntat, men dessa har löst sig av installatören, jag undrar dock lite över dem kraftigt varierande temperaturerna i framledningen, till exempel nu har vi -1° ute och Framledningen är 55° i elementen, sedan kan den gå ner till typ 33° plötsligt, jag förstår att detta beror på att den också producerar tappvatten, hur upplever ni som har dessa system att temperaturen varierar i framledningen? När vi hade oljepanna skickade den inte ut 55° annat än när det var typ -20° ute, systemet är IVT Air X, radiatorer är blandat gamla gjutjärnselement och nyare från 80 tal.

Tumregel ca + 40 C vid noll ute. Kan vara mer om det blåser genom huset. Så kolla in kurvan för värmen, kan stå för högt och då kan tempen åka JOJO, eller att elpatron går in, men ska inte göra det. Vad för VP, en del av dom nya ska varierar farten på cirkpumpen, ställ om från auto till manuell och ca 70 %, Och se vad som händer.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tumregel ca + 40 C vid noll ute. Kan vara mer om det blåser genom huset. Så kolla in kurvan för värmen, kan stå för högt och då kan tempen åka JOJO, eller att elpatron går in, men ska inte göra det. Vad för VP, en del av dom nya ska varierar farten på cirkpumpen, ställ om från auto till manuell och ca 70 %, Och se vad som händer.
Frågade min tekniker och han sa att det kan bero på att den gör varmvatten..

F funkisklasse skrev:
Det kan det egentligen inte. Det är samma vatten som värmer varmvattnet och som värmer slingan till elementen. Det du skall hålla koll på är därför om den stänger av shunten när den tillverkar varmvatten, gör den det så stämmer det teknikern sade.

Min IVT FLVP har nackdelen att den kyler ner varmvattnet med framledningsvattnet om jag inte har elpatronen på (vilket jag inte vill ha då jag i huvudsak värmer huset med LLVP). Jag lurar därför min FLVP så att den tror att det är sommar om tempen på vattnet i pumpen sjunker för mycket. Sedan får den värma huset igen. Jag värmer bara två badrum och ett sovrum med den, så den klarar sig bra med bara kompressorn (ganska bra i alla fall).

F funkisklasse skrev:
Men ska inte åka för mycket JOJO på tempen ut. När den gjort VV och kastventilen mellan värme och VV skiftar, så kommer det en skvätt hetvatten innan ventilen hunnit slå om, normalt på VP i dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.