Byggahus.se
D Dr Jumping Jack skrev:
Han slipper skatt!
mmm jag som säljaren vill ha så mycket pengar i handen när transaktionen är klar.

Hävdar du att jag har mer pengar om jag säljer den för mindre?

Att det blir mindre skatt är jag med på, men att säljaren skulle tjäna på det. nja.

/ATW
 
I vissa lägen kan det vara förmånligt att sänka priset och klassa det som gåva. Men nu är det ju inte en gåva det handlar om.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
mmm jag som säljaren vill ha så mycket pengar i handen när transaktionen är klar.

Hävdar du att jag har mer pengar om jag säljer den för mindre?

Att det blir mindre skatt är jag med på, men att säljaren skulle tjäna på det. nja.

/ATW
Om du säljer för 1-22% under marknadsvärdet så tjänar du motsvarande summa (minus det du avstår från vid försäljning) Om du säljer ett hus som är värt 1 milj för 900’ så tjänar du120’. Vinstskatt som du slipper: 220’(22%) . Förlorad i försäljning 100’ är lika med 120’ mer i handen.
 
Taxeringsvärdet har väl inget med skatten att göra.vid en försäljning
 
garvin garvin skrev:
Taxeringsvärdet har väl inget med skatten att göra.vid en försäljning
Jo för köparen som här planerar att ev köpa till underpris. Om köpesumman är under 85% av taxeringsvärdet så blir det ingen stämpelskatt.
 
Om det även är under marknadsvärde och det finns en gåvoavsikt. Det räcker inte att det är under taxeringsvärdet.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du säljer för 1-22% under marknadsvärdet så tjänar du motsvarande summa (minus det du avstår från vid försäljning) Om du säljer ett hus som är värt 1 milj för 900’ så tjänar du120’. Vinstskatt som du slipper: 220’(22%) . Förlorad i försäljning 100’ är lika med 120’ mer i handen.
huh?

om jag jag säljer för 900' är ju vinstskatten 22% av 900' dvs 198' inte 0. dvs jag får ut 702' istället för 780' om jag sålt för 1000'.

/ATW
 
Om det klassas gåva är det ingen skatt.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det klassas gåva är det ingen skatt.
Om köparen betalar 900' dvs 100' under marknadsvärdet tycker jag att gåvan är de 100' under marknadsvärdet.

Du menar att hela transaktionen blir en gåva och "säljaren" behöver inte skatta på de 900' han får?

/ATW
 
C
A ArneTW skrev:
Du menar att hela transaktionen blir en gåva och "säljaren" behöver inte skatta på de 900' han får?
Ja så är det.
Å andra sidan ärver köparen säljarens anskaffningsvärde, så det är köparen som åter på skatten när denne säljer fastigheten i sin tur. Alltså är det av avgörande betydelse för både säljare och köpare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja så är det.
Å andra sidan ärver köparen säljarens anskaffningsvärde, så det är köparen som åter på skatten när denne säljer fastigheten i sin tur. Alltså är det av avgörande betydelse för både säljare och köpare.
Hur och vem dokumenterar detta och varför betalar någon skatt om man kan skicka med inköpskostnaden varje gång?

Jag är skeptisk.

/ATW
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Förstår inte riktigt TS problem. Vad menar du med ” trigga skatt vid senare försäljning”
Du köper en fastighet. Skatt betalas av säljaren på vinsten som räknas som skillnaden mellan säljarens inköpspris för huset och din köpeskilling. Din framtida skatt blir på vinsten som är skillnaden mellan vad du betalar nu och vad du kan sälja för i framtiden. Varför blandar du in gåva och taxeringsvärdet, det spelar ingen roll! Vad som händer om du köper under taxeringsvärde är att lagfarten på 1.5% räknas på taxeringsvärde och inte på köpeskilling. Vad hjälper det med en värdering av huset? Det har väl bara betydelse för ev banklån.
Varför killgissar du? Skriv bara om du är säker på att det du skriver är korrekt. Är du inte säker så skriv att du killgissar.

Övertar man en fastighet genom att erlägga ett belopp som understiger taxeringsvärdet så kan det skatterättsligt ses som gåva. Skatterättslig gåva föranleder inte ev. kapitalvinstbeskattning för säljaren. Köparen övertar säljarens omkostnadsbelopp (anskaffningsvärde).

Det kan för både ”säljare” och ”köpare” (TS) finnas ett värde i att överlåtandet (fånget) ska anses vara en gåva.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/2724.html#

I detta fall torde det brista i gåvoavsikten. Det finns ingen avsikt för dödsboet att TS ska få en gåva. Hur det sen ska upptäckas mm. är väl en helt annan fråga av mer moralisk/etisk karaktär.

Killgissning:

Eftersom skattebrott är just ett brott och det troligtvis skulle strida mot forumreglerna att utveckla det närmare så avstår jag.
 
Redigerat:
C
A ArneTW skrev:
Hur och vem dokumenterar detta och varför betalar någon skatt om man kan skicka med inköpskostnaden varje gång?

Jag är skeptisk.
Ja, för att förtydliga, om köpeskillingen är över taxeringsvärdet men under marknadsvärdet fungerar det som du beskriver.
Men är det även under taxeringsvärdet som diskuteras här räknas normalt hela köpet som gåva. Undantaget är om man kan visa att taxeringsvärdet är missvisande.
Läs mer här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/2724.html#h-Huvudsaklighetsprincipen

Är dock inte med på vad du menar med att "skicka med inköpskostnaden varje gång"?
 
A ArneTW skrev:
Hur och vem dokumenterar detta och varför betalar någon skatt om man kan skicka med inköpskostnaden varje gång?

Jag är skeptisk.

/ATW
Exakt hur det hanteras är vad tråden handlar om. Men du kan bara "skicka med inköpskostnaden" om du säljer under taxeringsvärdet (normalt sett).
 
C cpalm skrev:
Ja, för att förtydliga, om köpeskillingen är över taxeringsvärdet men under marknadsvärdet fungerar det som du beskriver.
Men är det även under taxeringsvärdet som diskuteras här räknas normalt hela köpet som gåva. Undantaget är om man kan visa att taxeringsvärdet är missvisande.
Läs mer här:
[länk]

Är dock inte med på vad du menar med att "skicka med inköpskostnaden varje gång"?
Jag är förvirrad.

Tänkte mig nåt upplägg med gåvor fram och tillbaka där den ursprungliga byggkostnaden ~0kr följer med varje gång fastigheten byter ägare... inser att det överstiger mitt huvud och borde vara nåt slags skattebrott.

Jag tycker dock TS är ute och tassar på osäkra marker.

Så TS borde vilja ha ett högt taxeringsvärde för att kunna "köpa" under det?

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.