Vi funderar på att flytta till ett nybyggt radhus (118 kvm) med fjärrvärme. Man kan låta installera braskamin om man vill, och det jag funderar på är om det är nån "vinning" med det - alltså, kan man spara värmekostnader genom att elda i kaminen, eller blir det bara hög mysfaktor av den? Lite siffror skulle hjälpa mig enormt, men efter ett helt livs boende i lägenhet fattar jag absolut noll av allt detta.

Finns det nånstans där man kan räkna ut genomsnittlig förbrukning per år eller så? Eftersom vi ska betala för fjärrvärmen i så fall vill jag gärna veta ungefär i vilket prisintervall vi hamnar... (Och vad kostar en braskamin, mellan tummen och pekfingret?)

HILFE. (Tala till mig som vore jag ett barn. ;-))

Lönsamheten beror på fjärrvärmepriset och kostnaden för din ved. Extremt bra är väl om du bor i Luleå som har Sveriges lägsta fjärrvärmepriser, och har gratis ved. Men troligen är det inte någon besparing ens då, eftersom ditt radhus säkert inte har mer än 10000 kWh i uppvärmningsenergi. Med investeringen får du nog aldrig ihop en kalkyl som inte väger in det stora mysvärdet av en braskamin.

Även om du inte får ihop en rationell kalkyl ska du sätta in kaminen, ger enorm trivsel på kalla vinterkvällar!

fjärvärme priserna varierar mycke i landet, o är svåra at gissa för oss andra.

men generellt så har man med fjärrvärme en hög fast avgift o lågt KW pris, vilket gör att kaminen inte sänker kostnaden så mycke

I Hudik kan man få fjv pris utan fast avgift - det var fjolårets nyhet från Fortum. De erbjuder nu olika prisalternativ, bara att räkna vad som är mest förmånlig.
Använder just nu braskamin på kvällarna och slipper fjv än så länge :) - fjolårets förbrukning för varmvatten och värme låg på 11 000 kW. Två vuxna+ två barn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.