Hej,
Vi bor i en Smålandsvillan som värms med vattenburen värme (1 rörs PEX system) från en frånluftsvärmepump (Nibe F750)
Vi har nyligen installerat tre nya element på övervåningen och av någon anledning blir inte de nymonterade elementen alls lika varma som de på nedervåningen. Själva inkopplingen har gjorts av en VVS firma men jag misstänker att kopplingar är felmonterade då själva PEX rören blir varma men inte elementen (jag upplever problemet som att själva flödet inne i elementen inte går som det ska)
Termostaterna är självklart fullt öppna och alla 3 nyinstallerade element beter sig likadant.
Jag bifogar 2 bilder på hur det är kopplat idag och hur jag själv tror det bör vara. Skulle någon kunnig ta en titt på detta och bekräfta eller avfärda mina misstankar?
Vi bor i en Smålandsvillan som värms med vattenburen värme (1 rörs PEX system) från en frånluftsvärmepump (Nibe F750)
Vi har nyligen installerat tre nya element på övervåningen och av någon anledning blir inte de nymonterade elementen alls lika varma som de på nedervåningen. Själva inkopplingen har gjorts av en VVS firma men jag misstänker att kopplingar är felmonterade då själva PEX rören blir varma men inte elementen (jag upplever problemet som att själva flödet inne i elementen inte går som det ska)
Termostaterna är självklart fullt öppna och alla 3 nyinstallerade element beter sig likadant.
Jag bifogar 2 bilder på hur det är kopplat idag och hur jag själv tror det bör vara. Skulle någon kunnig ta en titt på detta och bekräfta eller avfärda mina misstankar?
Kopplen är korrekta, 1-rörs. Ser ut som MMA FEA fördelare.
Står det MMA FEA på andra sidan likt min bild?
Hur står inställningsskruvarna under locken på sidan? Om det är MMA FEA och helt inskruvad skruv ger det effekten som du beskriver. Stängd radiator men flöde i rören.
Åtgärd = Öppna flödet över radiatorn på skruven under locket!
Hur står inställningsskruvarna under locken på sidan? Om det är MMA FEA och helt inskruvad skruv ger det effekten som du beskriver. Stängd radiator men flöde i rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack er alla för svar! Du är rätt på det Krilleman, det är exakt de kopplen jag har (MMA FEA)Krilleman skrev:
Kopplen är korrekta, 1-rörs. Ser ut som MMA FEA fördelare.
[bild]
Jag har provat öppna skruven som du nämner men den var faktiskt redan öppen som standard. Jag har också provat öka grundflödet med en MMA FN2 nyckel (den skruven sitter vid termostaten) men även den var maximalt öppen från fabrik.
Alltså var min enda slutsats att inkopplingen är fel i kopplen. Så en viktig fråga blir - Är inkopplingen av vatten/element korrekt på den nedersta bilden jag ritade (som det är nu) eller ska man försöka ändra det så som i det översta bilden?
EDIT: Nedan är även med en ny bild på själva inkopplingen. Det översta PEX röret är alltså vatten in medan den nedersta är vatten ut. Flödesschemat blir alltså så som jag ritade i den nedersta bilden i den första posten. Är detta korrekt kopplat?
Redigerat:
Klicka här för att svara