M Myckling skrev:
Jo, även fast det är 2020 finns ett nödöppningshandtag att dra i. ;)
Från utsidan? :surprised:

P
Ja,brukar vara med nyckel utifrån!

Min gamla far hade ett par mjuka däck utan fälg stående längst in i garaget, bara att sakta rulla tills det tog mot!
Vill man bara köra in så långt det behövs kan man ha en L formad bräda som börjar vicka när man är inne.

Men som tidigare nänts, en en boll som hänger från taket och snuddar vindrutan när det är inne.

Redigerat:
Har inte din bil Remote control parking? Det är ju 2020.

Steeldragon Steeldragon skrev:
Hej,

Jag har funderat lite på nån slags parkeringshjälp i garaget för att enkelt få koll på när hela bilen har kommit in i garaget ordentligt
Som det är idag kan jag ibland få hoppa in i bilen igen och rulla fram några cm till för att porten ska gå att stänga. Det är ganska tight framför bilen så jag vill gärna stå så långt bak som möjligt.

Visst finns det den vanliga lösningen med en tennisboll hängandes från taket som sen slår i framrutan, men nu lever vi ju i 2020 och jag vill därför hitta någon roligare lösning.

Min fråga är nu om det är någon som har förslag på nåt system med nån lampa för att indukera bilens position?

Jag funderade på om det går att lösa med nån slags fotosensor (heter det ens så?) eller liknande som lyser när kretsen är bruten och är annars släckt (se min vacka illustration nedan).

[bild]

Finns det nåt sånt system att få tag i? Vad kan det tänkas heta isåfall? Har letat runt lite på google, men då jag är väldigt dåligt bevandrad i sånt här vet jag knappt vad jag ska söka på...

All hjälp och tips mottages tacksamt! :)
Byt ut tennisbollen mot en golfboll och imponera på kompisarna

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
Din lösning påminner om ett passagelarm eller sån som som finns i butiker.
Beroende på funktion kanske den lämpar sig bättre i fronten. Så när det plingar eller lyser stannar du.

Annars två fendrar som du kan dutta till.
Typ får du anpassa efter önskemål ;)
Brun elgitarr med vit plektrumskydd och tremoloarm, efterliknar designen av ett passagelarm som nämns i inlägget. Vertikal båtfender i svart och vitt hängande position.
Ursäkta fredagshumorn

• Gilla
henrymeck och 1 till
  • Laddar…
F
Vinklad spegel i taket och några väl valda linjer målade på golvet?
Det kanske varken är fyndigt eller 2020, men det är ytterligare ett förslag!

Linjedetektor är väl annars söktermen du letar efter, ser inte att det är nämnt tidigare.

Om det nu ska vara 2020 så är det väl det enklaste en webbkamera i taket som när bilen är inom ”parkeringsrektangeln” anropar en webbserver som aktiverar bilens stöldskydd och bilen stannar.

Elektrokits IR barriär lever inte länge på ett 9 volt batteri, men det finns ju adapter.
Sedan finns det IR detektorer med sändare och mottagare i samma och en reflex på motstående vägg.
Protte

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P
E etompau skrev:
[länk]
De har faktiskt mycket användbart,har ett par st vattenlarm därifrån bla,funkar fint,väldigt känsliga!

Steeldragon
Får tacka alla er som har bemödat sig med seriösa svar. Finns ju även en del trams ovan, men det får man väl räkna med när man slänger ut en öppen fråga på ett internetforum antar jag.

Intressant förövrigt att det var så många som blev provocerade av att jag nämde att det var 2020 och ville ha nåt roligare än en boll från taket.

Den IR-barriär som föreslogs ovan är väl det som känns mest intressant. Det kanske kan vara nåt att bygga vidare på tillsammans med nån 230-adapter.

Anledningen till att sätta den bakom bilen och inte framför är att vid ett eventuellt byte av fordon / försäljning av hus, kommer den fortfarande att fungera oavsett längd på den nya bilen.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
P
Mera av den varan,kallas även humor:D

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Steeldragon
Handyman 1 skrev:
Mera av den varan,kallas även humor:D
Jag tycker icke det ankommer på Handyman1 att fälla sånna yttranden här. Du ska veta hut när du är här. Punkt! ;)

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Huruvida det funkar efter bilbyte beror väl på flera saker?
Horisontell eller lodrät brytning. Dragkrok.
Men en lämpligt placerad krysslaser och en gipsskiva på rätt höjd som är aktiverad när porten är öppen. För laser är väl fortfarande häftigt? (går att montera i taket så att du får en indikator på instrumentpanelen eller ratten om det är okej att flytta på brädan i taket vid bilbyte)

En bräda på golvet som man rullar mot med framhjulen. Inte 2020, men ganska säker teknik...

Annars är en sån där IR-sändare/mottagare och en reflex på motsatt sida väggen strax innanför dörren det bästa om det ska vara en enkel elektronisk lösning med hög precision. Helst ska den kopplas till portöppnaren så att den är öppen så länge ljusstrålen är bruten. Då kan du backa några cm och bryta strålen så öppnas porten och du kan backa ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.