Vi håller på att renovera huvudbyggnaden där fiber och router från Telia finns men vi bor tillfälligt i gårdshuset. Nu undrar jag om jag kan använda något av dessa prylar som förstärkare för att få bra signal i kontoret. Bifogar ritning på tänkt signalväg med avstånd och eluttag samt foto på prylar som jag hittat liggande. Vilka prylar har jag nytta av och vilka kan jag kasta? Hur kopplar jag dem smartast. (Jag har tänkt köpa ett komplett meshsystem när renoveringen är klar.) Det går inte koppla in någon utomhusenhet eftersom vi skall riva fasaden. Ni är välkomna med alla funderingar, jag blir så glad om någon hjälper mig med detta 🥰.
Inte mycket av det som jag tycker funkar till det du vill.
Varför inte köpa ett Mesh system redan nu om det ändå ska in senare?
Finns det möjlighet så kan man ju dra nätverkskabel från router till meshdelen för att ha trådad backhaul.
Men bör funka med trådlös också.
Varför inte köpa ett Mesh system redan nu om det ändå ska in senare?
Finns det möjlighet så kan man ju dra nätverkskabel från router till meshdelen för att ha trådad backhaul.
Men bör funka med trådlös också.
Du har ju lite blandad kompott med prylar. Har du testat hur det funkar idag med en router i huset och inga andra grejjer på vägen? Har din Teliarouter inbyggd accesspunkt för wifi?
Din TP-link router ska ju kunna funka som 4G-router så om du har ett extra kort för data till ditt telefonabonnemang så kan ju det räcka.
Det beror ju lite på vad du ska göra och vilka hastigheter/datamängder du behöver.
Din Netgearrouter är lite äldre och ger inga fantomhastigheter men den ger rätt bra räckvidd, jag hade en likadan tidigare som funkade OK. Om du testar att sätta den i huvudbyggnaden och ställer in den som accesspunkt kopplad till Teliaroutern och sen extendern innanför väggen i uthuset och testar kapacitet och signalstyrka?
Annars är det som @Dede77 skriver ett alternativ att dra kabel mellan husen temporärt.
Din TP-link router ska ju kunna funka som 4G-router så om du har ett extra kort för data till ditt telefonabonnemang så kan ju det räcka.
Det beror ju lite på vad du ska göra och vilka hastigheter/datamängder du behöver.
Din Netgearrouter är lite äldre och ger inga fantomhastigheter men den ger rätt bra räckvidd, jag hade en likadan tidigare som funkade OK. Om du testar att sätta den i huvudbyggnaden och ställer in den som accesspunkt kopplad till Teliaroutern och sen extendern innanför väggen i uthuset och testar kapacitet och signalstyrka?
Annars är det som @Dede77 skriver ett alternativ att dra kabel mellan husen temporärt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka wifi-signal till 50 m bort
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Bra wifi-signal utomhus via befintligt nätverk - går det?
Få signal via wifi när pelletsen är slut
El -
Ringsignalsförstärkning för mobiltelefoner
Signalförstärkning
Teknik