Hej gott folk. Jo det är såhär att vi har just flyttat in i vårt första hus. Först så hade vi dåligt tryck i vattnet. Vattenpumpen gick i ett så fort man började spola vatten. Så jag bestämde mej för att lufta tanken.
Tillvägagångssättet.
1. Stängde av vattenpump.
2. Stängde alla kulventiler
3. Öppnade alla kranar i huset.
4. Lät det spola tills det slutade komma vatten.
5. Med hjälp av komprossor så trycker jag i luft tills det kom vatten igen. Detta tog en bra stund och upprepade tills det bara kom luft i kranen.
6. Fyllde upp tanken till 1,8 bar
7. Satte på alla kulventiler igen.
8. Satte igång vattenpump och väntade tills den stängde av sej själv vilket den gjorde på 3,5 bar.
Tanken är en 150l tank och max tryck den är godkänd för är 6 bar. (Om det hjälper er att hjälpa mej)
Har jag gjort rätt eller har jag missat något? Tyckte det var skitsvårt att hitta information vilket tryck tanken skall ha när den är helt tom. Men fick till mej att 1,8 bar är normalt.
Tack för hjälpen.
Tillvägagångssättet.
1. Stängde av vattenpump.
2. Stängde alla kulventiler
3. Öppnade alla kranar i huset.
4. Lät det spola tills det slutade komma vatten.
5. Med hjälp av komprossor så trycker jag i luft tills det kom vatten igen. Detta tog en bra stund och upprepade tills det bara kom luft i kranen.
6. Fyllde upp tanken till 1,8 bar
7. Satte på alla kulventiler igen.
8. Satte igång vattenpump och väntade tills den stängde av sej själv vilket den gjorde på 3,5 bar.
Tanken är en 150l tank och max tryck den är godkänd för är 6 bar. (Om det hjälper er att hjälpa mej)
Har jag gjort rätt eller har jag missat något? Tyckte det var skitsvårt att hitta information vilket tryck tanken skall ha när den är helt tom. Men fick till mej att 1,8 bar är normalt.
Tack för hjälpen.
Du hade kranen öppen alltså när du fyllde på luft?
Nu funkar det bra? Jag såg 1,8-2 bar verkar ok på hydropress med gummiblåsa. Det måste vara lägre än tillslagstrycket som varierar på olika anläggningar.
Verkar som du gjort rätt. Motionera skvallerröret varje år nu med. Annars börjar det läcka.
Nu funkar det bra? Jag såg 1,8-2 bar verkar ok på hydropress med gummiblåsa. Det måste vara lägre än tillslagstrycket som varierar på olika anläggningar.
Verkar som du gjort rätt. Motionera skvallerröret varje år nu med. Annars börjar det läcka.
Ja för att få ut all vatten från tanken. Fick fram att 1,8 bar i en tom tank någonstans. Tror det var från tillverkaren. Hur hårt tryck på halvtom har jag inte en blekaste. Hur som det funkar betydligt bättre nu. Pumpen går en längre stund nu än att bara dutta då o då när vatten används. Nu kom nästa problem.
när vi duschar idag kluckar avloppet i duschen. Detta funderar jag på att ta hit en spolbil för.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Första huset! Hur målar jag bäst dessa fönster och altandörr, går det?
Fönster & Dörrar -
Önskar hjälp att förstå husets uppvärmning (FLVP till golvvärme)
Värme allmänt -
Hjälp med prioritering - första huset
Socialt & Projekt