Sedan 2017 bor jag själv i en hyresrätt, 3 r.o.k. på 73 kvm, från mitten av 1970-talet i ett område som genomgår förändring med både rivning och, för min del, stamrenovering med extra allt, där min lägenhet förväntas få 25-30 % högre hyra, som med senaste hyreshöjningen uppgår till 8 250 kr med parkering, procenten minskades nu när dom höjde hyran med 5,6 procent...

Jag känner att istället för att lägga drygt 10 000 kr i månaden på enbart hyra så kan jag lägga dom pengarna på mitt eget boende. Frågan är bara vad som är bäst för mig, bostadsrätt i samma storlek eller ett mindre hus? Nackdelen med brf är ju avgiften och alla grannar.

Förutom att jag måste läsa föreningens årsredovisning för en brf och för ett hus ska läsa säljarens besiktningsprotokoll så vill jag gärna vill ha de "större kostnaderna", som dränering och tak, åtgärdade för 15 år sedan så man inte behöver lägga ett nytt tak imorgon.

Jag får låna ca 1 920 000 kr som max och beräknar kunna lägga ca 2 100 000 kr i kontantinsats, och då ha kvar pengar för lagfart och pantbrev. För ett hus är det strax över 4 000 000 kr som är mitt maxbelopp. Önskad månadsutgift är ca 11 000 kr före ränteavdrag.

Ungefär 30 min bilresa från Sisjön i Göteborg, gärna söder om Hisingen, är väl optimalt område.
Frågan är bara vad man får för typ av hus och vilka de stora fallgroparna är.

Hur bör jag tänka?

En förening i närområdet har höjt sin årsavgift med 6 respektive 5 procent senaste två åren, en månadsavgift på ca 4 797 kr med obligatoriska tillägg för b.la. TV- och bredband. Det är väl där nackdelarna och min kritik mot bostadsrättsföreningar kommer in.

Jag skulle gärna vilja ha en liten snickarverkstad/garage men det är svårt att få i en lägenhet, och jag vill inte ha ett renoveringsobjekt där man behöver byta mer än tapeterna närmsta året, möjligtvis badrummet om det ingår i dessa drygt 4 000 000 kr.

Tomträttsavgift känns riskabelt, frågan är ju vad som händer när man ska förhandla om den.

Vad jag även sett är att det finns områden med höga samfällighetsavgifter och jag undrar vad som faktiskt ingår då, till skillnad från en med lägre avgift?

Jag skulle börja med en bostadsrätt i ett attraktivt område. Gärna nära Göteborg centrum och/eller buss/spårvagn. Dvs där priserna kommer gå upp och värdet öka. Och spekulanterna står på kö. Det finns flera områden att välja på.
Det är mycket mindre jobb och bekymmer än ett eget hus. Och så är det en bra introduktion i att äga själv och få ett ökat ansvar med medföljande rättigheter och möjligheter.

Jag har lite svårt att se att 4M räcker till ett hus i ett lika "bra" område. Risken är att hamna någon stans där priserna inte stiger lika snabbt. Dvs längre från kusten.

Oftast är det enklare/snabbare att sälja en lägenhet. Så dyker det upp ett passande hus är det enklare att flytta från lgh till hus än tvärtom. Om man skall generalisera.

För oss var det ett stort lyft när vi för nästan 20 år sedan flyttade från en BRF 3:a på 73 kvm till ett eget hus. I BRF upplevde vi att mycket försämrades under de 15 åren som vi bodde där. När vi flyttade in var många boende äldre och tog stor hänsyn till sina grannar. Med föryngringen som skedde under åren blev det mer och mer störningar. Det största problemet var de ständigt pågående renoveringarna de sista åren vi bodde där. Värst är när en svag styrelse tillåter flytt av våtrum och och kök till t ex en del av vardagsrummet för att göra om köket till sovrum.

När man bilar i golv eller river väggar så hörs det i hela huset. När en renovering är klar efter några veckor eller flera månader så är det dags för nästa. Har man otur så är det nästan aldrig tyst.

Köp en villa så får du grannarna på behörigt avstånd. Undvik tomträtter och samfälligheter som pesten är mitt råd. Var noga vid val av område. Finns det obebyggd mark i närheten så kanske det finns stora planer på förtätning, hör med kommunen.

Om du inte redan har god kunskap om villor så är mitt råd att gå på många visningar. Läs besiktningsprotokollen i förväg och jämför med hur det ser ut i verkligheten. Detta är väldigt lärorikt. Sedan kan det ändå vara en bra idé att betala för en egen besiktning om man inte har full koll, det har man sällan.

Det finns inga felfria hus. Inte ens nybyggda hus är felfria, det är snarare så att ett hus som är lite äldre kan vara ett säkrare köp. Hus från olika tidsperioder har olika brister. Kända brister och förväntade fel p g a ålder får man räkna med och kan aldrig fås till dolda fel som det finns många trådar om här.

De större nackdelarna med egen villa är att det kan dyka upp problem med t ex vatten och avlopp eller takläckor och andra läckor som kan bli kostsamma att åtgärda om man inte har möjlighet att göra mycket arbete själv eller med hjälp av vänner.

Har man inga problem med större saker som går sönder så är det nog bara snöröjningen som är tråkig och ibland jobbig.

Lägenheten som vi lämnade har stigit snabbaren än vad vår villa har gjort men det primära med boendet är inte värdestegringen för oss utan den livskvalité som eget hus, egen mark och frihet från störande grannar ger.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag skulle börja med en bostadsrätt i ett attraktivt område. Gärna nära Göteborg centrum och/eller buss/spårvagn. Dvs där priserna kommer gå upp och värdet öka. Och spekulanterna står på kö. Det finns flera områden att välja på.
Det är mycket mindre jobb och bekymmer än ett eget hus. Och så är det en bra introduktion i att äga själv och få ett ökat ansvar med medföljande rättigheter och möjligheter.

Jag har lite svårt att se att 4M räcker till ett hus i ett lika "bra" område. Risken är att hamna någon stans där priserna inte stiger lika snabbt. Dvs längre från kusten.

Oftast är det enklare/snabbare att sälja en lägenhet. Så dyker det upp ett passande hus är det enklare att flytta från lgh till hus än tvärtom. Om man skall generalisera.
Nackdelen med att bo nära centrum är parkeringsplats. Har verkligen inget behov av att bo i centrala Göteborg. Ett boende utan parkering går definitivt bort. Jag ser även att det är svårt med något runt 2,8 mnr kr för en trea för nära stan.

Jag kan nog sträcka mig ett par hundra tusen till för ett hus, men området jag tänker är mellan Kungsbacka, Härryda och däromkring helst. Egentligen har jag inget emot typ Tjörn men det blir långt att pendla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan inte svara på vad som är bäst för dig men som liten kommentar till att äga hus:
Det är en livsstil om du inte har kapital att leja in hjälp till allt.
Satsa på en liten trädgård om du vill lätta arbetsbördan
Även om allt stort ska vara gjort så kommer det ändå överraskningar när man köper ett hus. Så när du budgeterar så tycker jag du ska med att ha en extra buffert på 250’ så du klarar t.ex ett nytt badrum.
Och förbered dig på att lära dig att fixa mycket själv som t.ex en igensatt tvättmaskinspump eller eljobben du får göra själv (med hjälp av forumet såklart) för det finns mycket att spara på att sköta det mesta underhåll själv.

Ossian K Olsson
J Jernhand skrev:
En förening i närområdet har höjt sin årsavgift med 6 respektive 5 procent senaste två åren, en månadsavgift på ca 4 797 kr med obligatoriska tillägg för b.la. TV- och bredband. Det är väl där nackdelarna och min kritik mot bostadsrättsföreningar kommer in.
Då vill du inte veta vilka "avgiftshöjningar" vi i hus har fått senaste åren. Är ju närmast gratis att bo i en BRF jämfört med belånad villa.

Dina krav och budget öppnar ju inte för något centralt men objekt likt detta kanske?
https://www.booli.se/bostad/3355186

Jag tror att du behöver känna efter först vart du kan tänka dig att bo. Vill du bo i stan eller ute på landsbygden? Att bo i en BRF behöver inte vara dyrt, det är många kostnader som tillkommer i en villa som inte syns i en "avgift".

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Då vill du inte veta vilka "avgiftshöjningar" vi i hus har fått senaste åren. Är ju närmast gratis att bo i en BRF jämfört med belånad villa.
Kan du utveckla det lite mer?
Jag köpte min 1: a villa (av 3) 1996 och har aldrig haft någon större oförutsedd kostnad.
Villalån har sedan 1996 alltid varit mycket billigare än då..så vilka avgifter tänker du på?

Dina krav och budget öppnar ju inte för något centralt men objekt likt detta kanske?
[länk]

Jag tror att du behöver känna efter först vart du kan tänka dig att bo. Vill du bo i stan eller ute på landsbygden? Att bo i en BRF behöver inte vara dyrt, det är många kostnader som tillkommer i en villa som inte syns i en "avgift".
Du skriver belånad villa, hur kan en belånad brf vara närmaste gratis?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D Dilato skrev:
Kan du utveckla det lite mer?
Jag köpte min 1: a villa (av 3) 1996 och har aldrig haft någon större oförutsedd kostnad.
Villalån har sedan 1996 alltid varit mycket billigare än då..så vilka avgifter tänker du på?
Det jag menar är att en BRF höjer avgiften för att deras kostnader ökar. Precis som för oss villaägare när fjärrvärme, el, vatten och byggmaterial går upp i pris. Jag skulle ändå vilja säga att många av oss villaägare inte sitter på en 50-årsplan där de betalar en "avgift" varje månad som förutom de löpande kostnaderna även inkluderar kommande underhåll av tex tak eller målning. De pengarna tar vi från andra konton. Det är där det skiljer sig från en BRF.

Det hade varit märkligt om BRF:en kallar till möte och säger att "Ja nu ska vi renovera taket så ni får sätta in 30 000 kr extra nästa månad".

Så det jag mest vill trycka på kanske är att en avgiftshöjning i en BRF inte är hela världen jämfört med vad man får. Så man köper rätt!

• Gilla
TorbjornEd och 2 till
  • Laddar…

[länk]

Just det objektet är inte så roligt. Men det finns kedjehus i dom trakterna för ca 4,5 mnr kr.

De BRF jag kollar på, inte fysiskt, är typ denna. Bortsett från köket i denna lägenhet, som jag tycker är väldigt grått och tråkigt, så ser det ut som min nuvarande i planlösning.

Men som sagt, man undrar ju om avgifterna om det är förebyggande höjning eller inte. Står att ser ska bli stambyte om ca 7 år trots att det är relinat för 10 år sedan.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenh...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Ossian K Olsson
J Jernhand skrev:
Just det objektet är inte så roligt. Men det finns kedjehus i dom trakterna för ca 4,5 mnr kr.

De BRF jag kollar på, inte fysiskt, är typ denna. Bortsett från köket i denna lägenhet, som jag tycker är väldigt grått och tråkigt, så ser det ut som min nuvarande i planlösning.

Men som sagt, man undrar ju om avgifterna om det är förebyggande höjning eller inte. Står att ser ska bli stambyte om ca 7 år trots att det är relinat för 10 år sedan.

[länk]
Sett till kostnadsutvecklingen tycker jag 5% höjning är lite lite. Just den föreningen reagerade jag på att resultatet gått från stabilt 1-2 mkr plus till minus. Men de har ändå en not om det där de skriver att det är för underhåll av engångskaraktär.

Den föreningen hade inte mer än 5 mkr i "pengar" och 22 mkr i lån (ganska låg belåningsgrad tycker jag). Så några större framtida arbeten lär inte betalas med kontanter utan med lån. Det som är positivt är att de i alla fall har en rätt snabb avbetalningstakt av lånen. Det är värre när föreningar inte betalar av sina lån men lånar till renoveringar ändå.

Det jag menar är att en BRF höjer avgiften för att deras kostnader ökar. Precis som för oss villaägare när fjärrvärme, el, vatten och byggmaterial går upp i pris. Jag skulle ändå vilja säga att många av oss villaägare inte sitter på en 50-årsplan där de betalar en "avgift" varje månad som förutom de löpande kostnaderna även inkluderar kommande underhåll av tex tak eller målning. De pengarna tar vi från andra konton. Det är där det skiljer sig från en BRF.

Det hade varit märkligt om BRF:en kallar till möte och säger att "Ja nu ska vi renovera taket så ni får sätta in 30 000 kr extra nästa månad".

Så det jag mest vill trycka på kanske är att en avgiftshöjning i en BRF inte är hela världen jämfört med vad man får. Så man köper rätt!
Men det finns såvitt jag förstår sådana BRF som har klart underbudgeterat kommande kostnader
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...attsforeningens-avgift-hoppas-jag-kan-bo-kvar

https://www.handelsbanken.se/sv/eko...e-avgiftshojningar-for-bostadsrattsforeningar

Ossian K Olsson
D Dilato skrev:
Men det finns såvitt jag förstår sådana BRF som har klart underbudgeterat kommande kostnader
[länk]

[länk]
Ja gud ja! Det finns många föreningar som levt livets glada dagar! Stämmorna var en fest och allt som skulle fixas lånades det till (då kunde man ju till och med sänka avgifterna för det sa mäklaren att det höjde priset).

Det är självklart inte riskfritt att köpa en bostadsrätt, det gäller att kolla innan. Men på samma sätt är det inte heller riskfritt att köpa hus.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men på samma sätt är det inte heller riskfritt att köpa hus
Du har i vart fall kontroll på utgifterna själv och bestämmer också när saker måste åtgärdas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D Dilato skrev:
[länk]

[länk]
Årsredovisning från Brf Gullvivan, Uppsala 2019-2023 med nettoomsättning, resultat, soliditet och årsavgifter.

Ingen i den föreningen kan väl möjligtvis vara förvånad över att avgifterna går upp? 2019-2021 har de inte höjt avgifterna alls och de har gått med förlust 2019-2023. Det är ju Lyxfällan all over!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.