Ser bra ut, men skippa hörnhyllan längst till höger! Samlar damm och onödiga prylar!! Varför inte ett grund högskåp med dörren vänd åt kanten, om du vill ha något där (dvs rotera skåpet 90 grader jämfört med övriga skåp.
/alacs
/alacs
Och så en sak till - vet inte om du har barn, men jag skulle byta ordning på ugn och micro, och flytta ner dem ett snäpp. I vårt förra hus hade vi precis som på ditt förslag, och problemet är att när barnen är gamla nog att få använda micron, når dom den ändå inte när den sitter som i ditt förslag.
Ser att du har en ugn under hällen också - du ska alltså har 2 olika ugnar? Varför inte micron under hällen?
/alacs
Ser att du har en ugn under hällen också - du ska alltså har 2 olika ugnar? Varför inte micron under hällen?
/alacs
Hej
Anledningen till det "låga" högskåpet är för det första att vi vill ha en upphöjd diskmaskin, men vi vill inte skymma ljuset som kommer från den helglasade altandörren som sitter strax till vänster om skåpet. Det är ej inritat på bilden dock...
Anledningen till det öppna runda avslutningsskåpet är att det är en korridor till höger om skåpet, så jag ville ha en mjuk hörna att runda så att säga...
Alternativet är att ta bort skåpet helt och hållet.
Det skåpet är inte primärt tänkt som ett köksskåp för köksprylar utan snarare som ett uppställningsskåp för andra prylar som kanske mer hör till vardagsrummet då köket är helt öppet mot vardagsrummet...
/Jonas
Anledningen till det "låga" högskåpet är för det första att vi vill ha en upphöjd diskmaskin, men vi vill inte skymma ljuset som kommer från den helglasade altandörren som sitter strax till vänster om skåpet. Det är ej inritat på bilden dock...
Anledningen till det öppna runda avslutningsskåpet är att det är en korridor till höger om skåpet, så jag ville ha en mjuk hörna att runda så att säga...
Alternativet är att ta bort skåpet helt och hållet.
Det skåpet är inte primärt tänkt som ett köksskåp för köksprylar utan snarare som ett uppställningsskåp för andra prylar som kanske mer hör till vardagsrummet då köket är helt öppet mot vardagsrummet...
/Jonas
Jag hade micron och ugnen bredvid kylen i förra köket. Irriterande att inte kunna komma åt både kyl och micro samtidigt upptäckte vi. Dvs när kylskåpsdörren var öppen kunde vi inte öppna microns eller ugnens lucka. Låter som en petitess, men vi irriterade oss på det nästan varje dag.
Jag skulle vrida köksön, så diskbänk och köksö står emot varandra, att hälla av pastan i din nuvarande lösning känns inte riskfritt.
Hur mycket trafik är det från v- rum och runt det runda hörnet?
Vill ni verkligen se s-n i köket när ni sitter i v-rummet, eller skall ni städa färdigt innan ni går dit?
Varför inte sätta vägg här? och samtidigt kunna gömma det värsta.
Hur ser husets planlösning i övrigt ut?
Satsa även på ett riktigt fönste vid diskhon, de låga är fräcka, men du ser inte bortåt, bara neråt.
mvh'
greenbay
Hur mycket trafik är det från v- rum och runt det runda hörnet?
Vill ni verkligen se s-n i köket när ni sitter i v-rummet, eller skall ni städa färdigt innan ni går dit?
Varför inte sätta vägg här? och samtidigt kunna gömma det värsta.
Hur ser husets planlösning i övrigt ut?
Satsa även på ett riktigt fönste vid diskhon, de låga är fräcka, men du ser inte bortåt, bara neråt.
mvh'
greenbay
Vad gäller vardagsrummet/matrum så ligger det åt andra hållet. bortom köksön.
Korridoren leder till toalett/sovrum samt trappa till källare/hall. När man totalt förvirrad kommer traskandes till köket på morgonen halvt sovandes, så vill man ha runda "hörn" att krocka med.
Vad gäller fönstren så är de inte främst tänkta att se ut igenom utan att släppa in ljus.
/Jonas
Korridoren leder till toalett/sovrum samt trappa till källare/hall. När man totalt förvirrad kommer traskandes till köket på morgonen halvt sovandes, så vill man ha runda "hörn" att krocka med.
Vad gäller fönstren så är de inte främst tänkta att se ut igenom utan att släppa in ljus.
/Jonas
Hej.
Skulle nog också vrida köksön så det blir lättare att jobba mellan köksö och diskbänk.
Alternativt så kan man kanske trixa till en liten ho i köksön men det beror ju vilka förutsättningar ni har i dagsläget med anslutningar o dylikt.
Ankan
Skulle nog också vrida köksön så det blir lättare att jobba mellan köksö och diskbänk.
Alternativt så kan man kanske trixa till en liten ho i köksön men det beror ju vilka förutsättningar ni har i dagsläget med anslutningar o dylikt.
Ankan
Jag har själv ett nästan identiskt kök med upphöjd diskmaskin precis där ni har och det är suveränt bra. Vi valde också att behålla den halvhöga höjen för att få in ljus från två håll. Vi har också ett vanligt överskåp till vänster om diskmaskinen för allt vardagsporslin som man snabbt plockar ur diskmaskinen. Det skåpet är samma djup som ett vanligt överskåp och bakom detta, med ingång från sidan, har vi gjort hyllor för de kokböcker som vi använder ofta. De är ju inte så vackra så dem kan man gott gömma bakom.
Vi har dock köksön vriden så som tidigare föreslagits och det skulle jag rekomendera att ni också gör.
Jag lagar mat till 8-10 personer varje dag i mitt kök och jag har mycket hellre nära mellan diskbänk och spis än mellan spis och ugn. Kopplingen mellan spis och ugn är inte så stor som man kanske skulle kunna tro eftersom de tidigare oftast satt ihop.
Vi har dock köksön vriden så som tidigare föreslagits och det skulle jag rekomendera att ni också gör.
Jag lagar mat till 8-10 personer varje dag i mitt kök och jag har mycket hellre nära mellan diskbänk och spis än mellan spis och ugn. Kopplingen mellan spis och ugn är inte så stor som man kanske skulle kunna tro eftersom de tidigare oftast satt ihop.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera filter-patron själv. Förslag på lösning eller synpunkter på "min" lösning uppskattas!
Vatten & Avlopp -
Två förslag till uterum - synpunkter och idéer!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Synpunkter och förslag på planlösning.
Planlösningar -
Synpunkter kökslösning i lägenhet
Planlösningar -
Puts på cellplast, stenhus - synpunkter på system och prisförslag?
Fasad