30 692 läst ·
118 svar
31k läst
118 svar
Förslag på alternativ uppvärmning (halvpanik inför vintern)
Hej!
Som många andra oroar jag mig inför vintern, med extrema elpriser och snack om planerade strömavbrott etc.
Redan förra vintern fick vi i vårt rätt lilla 122kvm hus elräkning på 6500kr när det var som värst, och många spår ytterligare rejäla uppgångar i elpriset.
Har därför börjat fundera på om det finns något att göra åt saken... Förutsättningar:
122kvm 1,5 plan, ingen skorsten i dagsläget.
Förbrukade 15000kWh 2021.
FTX med återvinning, aggregat SystemAir VTR 250.
Elektrisk Bahco minimaster luftvärmare på ena kattvinden på övervåningen. Bahcon har ett vred för värme och ett vred för ventilation med 2 lägen. På sommaren har vi bara på ventilationsdelen.
Vi har alltså inga radiatorer, utan varje rum har tilluftsventilation i innertaket eller i golvet.
Se skiss:
Har haft ventilationsfirma här och bytt ut FTX-aggregatet (tidigare en Bahco minimaster) i tvättstugan, enligt dem ska husets uppvärmningssystem vara rätt effektivt och bra/ekonomiskt.
Har någon förslag på vad som skulle vara mest ekonomiskt? Installation av LLVP, hur mycket skulle det hjälpa?
Kollat en del på installation av kamin, främst begagnade pelletskaminer. Har en del hantverkare i min närhet som skulle kunna hjälpa till med installation, dock lär ju bygganmälan/besiktning ta tid att få till i dessa tider?
Var skulle en eventuell kamin kunna placeras? Helst skulle vi såklart vilja ha den i vardagsrummet, men det känns som värmespridningen skulle bli rätt dålig?
Måste en ev. kamin stå i hallen? Där har vi något som jag på ritningen benämnt som ventilations-insug. Det är en 40x20cm trumma där det suger in luft, jag är osäker på syftet med denna...
Som jag fått det beskrivet för mig tar SystemAir:en in friskluft och puttar upp till Bahcon på vinden, som sedan fördelar den till husets tilluftsventiler, vad är då syftet med "intaget" i hallen? Det är enda stället i huset där det suger in luft, resten är tilluft.
Skulle en ev. kamin behöva stå i hallen i närheten av detta "insug" för att vara en effektiv lösning?
Lite rörigt inlägg men skulle vara tacksam för input om LLVP vs kamin och eventuell placering av dessa för jämn värmespridning.
Hade även varit kanon att förstå vårt hus ventilations/värmelösning bättre, om det är någon som förstår sig på detta. Sköter inte SystemAir:en någon luftfördelning alls? Med tanke på att Bahcon på vinden har dels en värmare, och dels ett vred där det står "vent." med 2 lägen.
Tack!
Som många andra oroar jag mig inför vintern, med extrema elpriser och snack om planerade strömavbrott etc.
Redan förra vintern fick vi i vårt rätt lilla 122kvm hus elräkning på 6500kr när det var som värst, och många spår ytterligare rejäla uppgångar i elpriset.
Har därför börjat fundera på om det finns något att göra åt saken... Förutsättningar:
122kvm 1,5 plan, ingen skorsten i dagsläget.
Förbrukade 15000kWh 2021.
FTX med återvinning, aggregat SystemAir VTR 250.
Elektrisk Bahco minimaster luftvärmare på ena kattvinden på övervåningen. Bahcon har ett vred för värme och ett vred för ventilation med 2 lägen. På sommaren har vi bara på ventilationsdelen.
Vi har alltså inga radiatorer, utan varje rum har tilluftsventilation i innertaket eller i golvet.
Se skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft ventilationsfirma här och bytt ut FTX-aggregatet (tidigare en Bahco minimaster) i tvättstugan, enligt dem ska husets uppvärmningssystem vara rätt effektivt och bra/ekonomiskt.
Har någon förslag på vad som skulle vara mest ekonomiskt? Installation av LLVP, hur mycket skulle det hjälpa?
Kollat en del på installation av kamin, främst begagnade pelletskaminer. Har en del hantverkare i min närhet som skulle kunna hjälpa till med installation, dock lär ju bygganmälan/besiktning ta tid att få till i dessa tider?
Var skulle en eventuell kamin kunna placeras? Helst skulle vi såklart vilja ha den i vardagsrummet, men det känns som värmespridningen skulle bli rätt dålig?
Måste en ev. kamin stå i hallen? Där har vi något som jag på ritningen benämnt som ventilations-insug. Det är en 40x20cm trumma där det suger in luft, jag är osäker på syftet med denna...
Som jag fått det beskrivet för mig tar SystemAir:en in friskluft och puttar upp till Bahcon på vinden, som sedan fördelar den till husets tilluftsventiler, vad är då syftet med "intaget" i hallen? Det är enda stället i huset där det suger in luft, resten är tilluft.
Skulle en ev. kamin behöva stå i hallen i närheten av detta "insug" för att vara en effektiv lösning?
Lite rörigt inlägg men skulle vara tacksam för input om LLVP vs kamin och eventuell placering av dessa för jämn värmespridning.
Hade även varit kanon att förstå vårt hus ventilations/värmelösning bättre, om det är någon som förstår sig på detta. Sköter inte SystemAir:en någon luftfördelning alls? Med tanke på att Bahcon på vinden har dels en värmare, och dels ett vred där det står "vent." med 2 lägen.
Tack!
Har du ingen skorsten så är pelletskamin ingenting att fundera på. Idag ger en effektiv luftvärmepump billigare värme än pellets. Svensk pellets kommer också i fortsättningen att säljas till kontinenten till höga marknadspriser. Min pelletspanna stängdes av i mars och luftvärmepumpen fick ta hand om värmen.
Låst läge för de flesta av oss tyvärr.
En vedpanna med acktankar är det enda ekonomiska idag men en dyr och osäker investering.
Hänger lite på om Magdalena Andersson har kraft att förbjuda socialdemokratisk stödröstning på Miljöpartiet.
Kommer sverigesabotörerna i Mp återigen in i en regering förbjuder de troligen vedeldning helt och inte bara i radhusområden.
Du får trösta dig med att ditt värmesystem är bättre än de sämsta. och kanske fundera på en effektiv luftvärmepump som tillskott.
En vedpanna med acktankar är det enda ekonomiska idag men en dyr och osäker investering.
Hänger lite på om Magdalena Andersson har kraft att förbjuda socialdemokratisk stödröstning på Miljöpartiet.
Kommer sverigesabotörerna i Mp återigen in i en regering förbjuder de troligen vedeldning helt och inte bara i radhusområden.
Du får trösta dig med att ditt värmesystem är bättre än de sämsta. och kanske fundera på en effektiv luftvärmepump som tillskott.
Nej, vedeldning för värme är generellt tillåtet oavsett var man bor. Om det har valts partier eller anställts tjänstemän med egna agendor på kommuner och myndigheter så får vi se till att få bort dem.G Granström2 skrev:
Har man luftvärmeaggregat passar det dåligt att sätta in en luftluftvärmepump i huset. Det man annars gör är att skruva ner värmen/rumstermostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når för att få ut det mesta från LLVP. Men har man luftvärmeaggregat finns det inga rumstermostater och man kan inte stänga tilluftsventilerna eftersom man då inte får någon ventilation. Det går att byta luftvärmeaggregatet till ett med vattenbatteri och luftvattenvärmepump men det kostar väldigt mycket, 150 tkr? Re-Flow kallas ett system och NIBE har produkter i sortimentet men det är jättelånga leveranstider nu.
Tack för svar, misstänkte det. Hade dock kunnat göra det mesta själv/med hjälp och hitta en begagnad kamin, men LLVP är ju klart smidigare. Har du tips på någon vettig (och gärna tyst)?G Granström2 skrev:Har du ingen skorsten så är pelletskamin ingenting att fundera på. Idag ger en effektiv luftvärmepump billigare värme än pellets. Svensk pellets kommer också i fortsättningen att säljas till kontinenten till höga marknadspriser. Min pelletspanna stängdes av i mars och luftvärmepumpen fick ta hand om värmen.
J Josth skrev:Har man luftvärmeaggregat passar det dåligt att sätta in en luftluftvärmepump i huset. Det man annars gör är att skruva ner värmen/rumstermostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når för att få ut det mesta från LLVP. Men har man luftvärmeaggregat finns det inga rumstermostater och man kan inte stänga tilluftsventilerna eftersom man då inte får någon ventilation. Det går att byta luftvärmeaggregatet till ett med vattenbatteri och luftvattenvärmepump men det kostar väldigt mycket, 150 tkr? Re-Flow kallas ett system och NIBE har produkter i sortimentet men det är jättelånga leveranstider nu.
OK, så den lösningen vi har passar inte bra ihop med LLVP? Tänker att FTX och LLVP borde gå bra ihop då det är bra cirkulation på luften, är då luften redan varm av en LLVP tänker jag att den gamla luftvärmaren på vinden inte behöver jobba så hårt?
Nej, precis. Blockerar du värmen i luftvärmeaggregatet på vinterhalvåret så blir det för kallt i rum dit värmen från LLVP inte når, t.ex. badrum, tvättrum och sovrum dit man har stängda dörrar. Om du sätter LLVP i hallen och stänger dörrarna dit och värmer hallen till 35° så kan luftvärmeaggregatet suga i sig den värmen och behöver inte lägga till så mycket el men det blir jobbigt att ha så varmt i hallen i längden. Man skulle vilja att LLVP innerdel var direktkopplad till luftvärmeaggregatets insug men något sådant system har jag inte sett till.
Fattar inte vad du skriver. Jag har ftx plus luftvärmepump. Har man alla dörrar lite öppna så sprider sig värmen. Ftxen flyttat inte värmen men den funkar som vanlig ventilation och får luften att cirkulera. Har du ingen ventilation så rör sig inte värmen i huset från en llvpJ Josth skrev:Nej, precis. Blockerar du värmen i luftvärmeaggregatet på vinterhalvåret så blir det för kallt i rum dit värmen från LLVP inte når, t.ex. badrum, tvättrum och sovrum dit man har stängda dörrar. Om du sätter LLVP i hallen och stänger dörrarna dit och värmer hallen till 35° så kan luftvärmeaggregatet suga i sig den värmen och behöver inte lägga till så mycket el men det blir jobbigt att ha så varmt i hallen i längden. Man skulle vilja att LLVP innerdel var direktkopplad till luftvärmeaggregatets insug men något sådant system har jag inte sett till.
OK, det var tråkigt att höra. Så som jag tycker det borde funka så kunde innedelen av LLVP sitta i hallen där "insuget" sitter. Tänkte då att den varma luften sprids, men som Johan1975z skrev verkar FTX:en då alltså inte "flytta med sig" värmen. Då finns det alltså inget att göra utom att hoppas på en mild vinter?
Kanske inte har läst allt så noga.M MARTINOV skrev:OK, det var tråkigt att höra. Så som jag tycker det borde funka så kunde innedelen av LLVP sitta i hallen där "insuget" sitter. Tänkte då att den varma luften sprids, men som Johan1975z skrev verkar FTX:en då alltså inte "flytta med sig" värmen. Då finns det alltså inget att göra utom att hoppas på en mild vinter?
Jag har ftx i hallen för att det låter minst. I hallen gå en trappa upp och en ned. Går att blåsa ner och upp med min. All värme går givetvis upp och värmer hela ovanplanet bra. Jag installerade en till pump i källaren i våras och nästa vecka kommer bahaus hit på hembesök. Ska köpa en kamin
Om det bara är runt 21° i hallen kommer luftvärmeaggregatet köra på som vanligt med el-batteriet för att värma hela huset. LLVP kommer att gå minimalt och stå i fläktläge. Hade LLVP innerdel kunnat blåsa t.ex. 35° luft rakt in i insuget till luftvärmeaggregatet via en stor tratt hade det varit annorlunda. FTX är ett ventilationsaggregat som återvinner värme ur frånluften och ger förvärmd tilluft men husets uppvärmning sköter luftvärmeaggregatet.
Re-Flow se sista två sidorna i följande broschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf Tyvärr ger det bara värme och inte varmvatten också vilket hade varit fint. NIBE har produkter som även ger varmvatten ihop med värme till ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri.
Re-Flow se sista två sidorna i följande broschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf Tyvärr ger det bara värme och inte varmvatten också vilket hade varit fint. NIBE har produkter som även ger varmvatten ihop med värme till ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri.
Trodde det var ftx du hade. Kan inget om luftvärmeaggregat. Ursäkta.J Josth skrev:Om det bara är runt 21° i hallen kommer luftvärmeaggregatet köra på som vanligt med el-batteriet för att värma hela huset. LLVP kommer att gå minimalt och stå i fläktläge. Hade LLVP innerdel kunnat blåsa t.ex. 35° luft rakt in i insuget till luftvärmeaggregatet via en stor tratt hade det varit annorlunda. FTX är ett ventilationsaggregat som återvinner värme ur frånluften och ger förvärmd tilluft men husets uppvärmning sköter luftvärmeaggregatet.
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
Verkar rörigt ditt system...
endast tilluft i samtliga rum är inte rimligt...., kök och badrum borde vara frånluft...
som sagt innan kan det vara svårt att få tag på pumpar nu, men en sådan runt 25K bör minska er förbrukning med 1/3 över året, kanske mer....
ftx värmaren i en minimaster är ju inte särskilt stor så får nog gått på högvarv för att värma, med en LLVP kan ni ju troligtvis stänga av den beroende på behov av värme i huset...
endast tilluft i samtliga rum är inte rimligt...., kök och badrum borde vara frånluft...
som sagt innan kan det vara svårt att få tag på pumpar nu, men en sådan runt 25K bör minska er förbrukning med 1/3 över året, kanske mer....
ftx värmaren i en minimaster är ju inte särskilt stor så får nog gått på högvarv för att värma, med en LLVP kan ni ju troligtvis stänga av den beroende på behov av värme i huset...
Tack för svar. Glömde nämna det, mycket riktigt har vi frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Jag söker alltså något kompletterande värmesystem som funkar bra ihop med FTX/luftvärmeaggregat som jag har idag.M MagicFingers skrev:Verkar rörigt ditt system...
Enligt personerna ovan så funkar dessa inte så bra i kombination, som josth skrev ovan:
"Nej, precis. Blockerar du värmen i luftvärmeaggregatet på vinterhalvåret så blir det för kallt i rum dit värmen från LLVP inte når, t.ex. badrum, tvättrum och sovrum dit man har stängda dörrar. Om du sätter LLVP i hallen och stänger dörrarna dit och värmer hallen till 35° så kan luftvärmeaggregatet suga i sig den värmen och behöver inte lägga till så mycket el men det blir jobbigt att ha så varmt i hallen i längden."
Angående värmaren vet jag inte om vi pratar om samma sak, det är en otroligt stor och tung plåtgrej på ena kattvinden som står för all uppvärmning idag. Målet är helt enkelt att kunna skruva ner den och istället komplettera med något billigare som inte ger 1:1 värme-ratio.