Hej, har anlitat en firma för takbyte i somras. Jag fick bekräftelse av företaget att jobbet skulle påbörjas v. 28-30. Men de påbörjade v. 33 istället. En vecka efter så besiktades taket och besiktningsmannen upptäckte ev del brister. På besiktningsprotokollet står det såhär: ”Parterna har överenskommit att fel skall avhjälpas utan dröjsmål, dock senast till 2022-10-26.” Än så länge är felen inte avhjälpta och företaget hela tiden skjuter fram att komma och åtgärda felen. Hur länge till får företaget försena jobbet? Får jag yrka kompensation för en sådan försening och hur mycket är det en rimlig summa. Tacksam för alla svar
 
BirgitS
Det du kan göra är att mejla dem något typ "Om det inte är åtgärdat innan datum kommer jag att anlita ett annat företag på er bekostnad". Datumet ska vara ett rimligt datum utifrån hur lång tid det tar att åtgärda felen.

Du kan bara få ersättning för direkta merkostnader om inte något förseningsvite ingår i avtalet. I det här fallet har du väl inga merkostnader till skillnad från om det är en spis som inte repareras inom skälig tid då man kan ha rätt att få ersättning för merkostnaden som blir då man måste köpa färdigmat i stället för att laga själv, för att ta ett exempel.
 
V
Nevzat1980 Nevzat1980 skrev:
Hej, har anlitat en firma för takbyte i somras. Jag fick bekräftelse av företaget att jobbet skulle påbörjas v. 28-30. Men de påbörjade v. 33 istället. En vecka efter så besiktades taket och besiktningsmannen upptäckte ev del brister. På besiktningsprotokollet står det såhär: ”Parterna har överenskommit att fel skall avhjälpas utan dröjsmål, dock senast till 2022-10-26.” Än så länge är felen inte avhjälpta och företaget hela tiden skjuter fram att komma och åtgärda felen. Hur länge till får företaget försena jobbet? Får jag yrka kompensation för en sådan försening och hur mycket är det en rimlig summa. Tacksam för alla svar
Återigen en tråd om kompensation

Vad lider för skada av att de dröjer lite egentligen. Slappna av.
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Vad lider för skada av att de dröjer lite egentligen. Slappna av.
Det är väl just det man inte kan, alltså slappna av, eftersom man hela tiden är lite orolig för att de aldrig ska dyka upp så att det blir skador på huset.
 
V
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl just det man inte kan, alltså slappna av, eftersom man hela tiden är lite orolig för att de aldrig ska dyka upp så att det blir skador på huset.
Går de snabbare för gap om kompensering då anser du?
 
BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Går de snabbare för gap om kompensering då anser du?
TS har inte gapat om kompensering.
Men annars så är just ekonomiska påtryckningar effektivt när det gäller de flesta företag och det kan få dem att prioritera upp ett jobb.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nevzat1980 Nevzat1980 skrev:
Får jag yrka kompensation för en sådan försening och hur mycket är det en rimlig summa.
Han ni någon vitesklausul i avtalet eller i övrigt några klara skrivningar där?

Att hålla inne X procent av betalningen tills alla fel är rättade är normalt ett bra incitament, men har ni redan betalat hela jobbet är det en uppförsbacke att få tillbaka delar av dem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han ni någon vitesklausul i avtalet eller i övrigt några klara skrivningar där?

Att hålla inne X procent av betalningen tills alla fel är rättade är normalt ett bra incitament, men har ni redan betalat hela jobbet är det en uppförsbacke att få tillbaka delar av dem.
Nej, det är ingen vitesklausul i avtalet tyvärr. De har inte skickat slutfakturan för att jobbet inte är klart än. Men man blir ju bara orolig om hur länge till ska det dröja.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.