1 298 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Försenad takbyte
Hej, har anlitat en firma för takbyte i somras. Jag fick bekräftelse av företaget att jobbet skulle påbörjas v. 28-30. Men de påbörjade v. 33 istället. En vecka efter så besiktades taket och besiktningsmannen upptäckte ev del brister. På besiktningsprotokollet står det såhär: ”Parterna har överenskommit att fel skall avhjälpas utan dröjsmål, dock senast till 2022-10-26.” Än så länge är felen inte avhjälpta och företaget hela tiden skjuter fram att komma och åtgärda felen. Hur länge till får företaget försena jobbet? Får jag yrka kompensation för en sådan försening och hur mycket är det en rimlig summa. Tacksam för alla svar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det du kan göra är att mejla dem något typ "Om det inte är åtgärdat innan datum kommer jag att anlita ett annat företag på er bekostnad". Datumet ska vara ett rimligt datum utifrån hur lång tid det tar att åtgärda felen.
Du kan bara få ersättning för direkta merkostnader om inte något förseningsvite ingår i avtalet. I det här fallet har du väl inga merkostnader till skillnad från om det är en spis som inte repareras inom skälig tid då man kan ha rätt att få ersättning för merkostnaden som blir då man måste köpa färdigmat i stället för att laga själv, för att ta ett exempel.
Du kan bara få ersättning för direkta merkostnader om inte något förseningsvite ingår i avtalet. I det här fallet har du väl inga merkostnader till skillnad från om det är en spis som inte repareras inom skälig tid då man kan ha rätt att få ersättning för merkostnaden som blir då man måste köpa färdigmat i stället för att laga själv, för att ta ett exempel.
Återigen en tråd om kompensationNevzat1980 skrev:
Hej, har anlitat en firma för takbyte i somras. Jag fick bekräftelse av företaget att jobbet skulle påbörjas v. 28-30. Men de påbörjade v. 33 istället. En vecka efter så besiktades taket och besiktningsmannen upptäckte ev del brister. På besiktningsprotokollet står det såhär: ”Parterna har överenskommit att fel skall avhjälpas utan dröjsmål, dock senast till 2022-10-26.” Än så länge är felen inte avhjälpta och företaget hela tiden skjuter fram att komma och åtgärda felen. Hur länge till får företaget försena jobbet? Får jag yrka kompensation för en sådan försening och hur mycket är det en rimlig summa. Tacksam för alla svar
Vad lider för skada av att de dröjer lite egentligen. Slappna av.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Han ni någon vitesklausul i avtalet eller i övrigt några klara skrivningar där?Nevzat1980 skrev:
Att hålla inne X procent av betalningen tills alla fel är rättade är normalt ett bra incitament, men har ni redan betalat hela jobbet är det en uppförsbacke att få tillbaka delar av dem.
Nej, det är ingen vitesklausul i avtalet tyvärr. De har inte skickat slutfakturan för att jobbet inte är klart än. Men man blir ju bara orolig om hur länge till ska det dröja.Nötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara