2 567 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Försäkringsbolagets entreprenör gjort fel - ny ägare?
Hej!
Kikar på ett hus där besiktningsprotokollet poängterar att golvbrunnen i ett badrum är felaktigt installerat då manschetten syns förbi klämringen. Till saken hör att källaren där badrummet renoverats av försäkringsbolaget efter en översvämning när en ledning på gatan brast ca 2021. I och med att felet nu står på protokollet, är badrummet "utdömt" då det inte längre är ett dolt fel? Skulle ett försäkringsbolag neka ersättning vid framtida problem givet att detta är känt?
Kikar på ett hus där besiktningsprotokollet poängterar att golvbrunnen i ett badrum är felaktigt installerat då manschetten syns förbi klämringen. Till saken hör att källaren där badrummet renoverats av försäkringsbolaget efter en översvämning när en ledning på gatan brast ca 2021. I och med att felet nu står på protokollet, är badrummet "utdömt" då det inte längre är ett dolt fel? Skulle ett försäkringsbolag neka ersättning vid framtida problem givet att detta är känt?
Felet kan inte bli mer odolt.Q qaragonic skrev:Hej!
Kikar på ett hus där besiktningsprotokollet poängterar att golvbrunnen i ett badrum är felaktigt installerat då manschetten syns förbi klämringen. Till saken hör att källaren där badrummet renoverats av försäkringsbolaget efter en översvämning när en ledning på gatan brast ca 2021. I och med att felet nu står på protokollet, är badrummet "utdömt" då det inte längre är ett dolt fel? Skulle ett försäkringsbolag neka ersättning vid framtida problem givet att detta är känt?
Kan kanske få säljaren att kräva att felet avhjälps? Blir betydligt krångligare (om ens möjligt) för dig som ny ägare, tror jag.
Badrummet ser ut att vara i toppskick f.ö, det är mest om det skulle bli en vattenskada i framtiden - skulle försäkringsbolaget utdöma sitt eget arbete? Alltså om man skulle teckna samma försäkring som tidigare ägare?
Angående dolda fel - det blev lite missvisande, frågan var inte för ev anspråk på tidigare ägare - utan hur man som ny ägare skulle förhålla sig till badrummet vid framtida problem gentemot försäkringsbolaget. Skulle de ge ingen ersättning, eller en reducerad ersättning?
Angående dolda fel - det blev lite missvisande, frågan var inte för ev anspråk på tidigare ägare - utan hur man som ny ägare skulle förhålla sig till badrummet vid framtida problem gentemot försäkringsbolaget. Skulle de ge ingen ersättning, eller en reducerad ersättning?
Finns det några andra dokument från badrumsrenoveringen?
Tyvärr har det varit ett återkommande slarv vid golvbrunnar och man inte har använt tillverkarens skärmallar/skärverktyg. Detta behöver ändå inte betyda att hela badrummet är felaktigt gjort.
Tyvärr har det varit ett återkommande slarv vid golvbrunnar och man inte har använt tillverkarens skärmallar/skärverktyg. Detta behöver ändå inte betyda att hela badrummet är felaktigt gjort.
Jag ska ställa frågan - jag antar att våtrumsintyg och dylikt finns då de använt försäkringsbolagets förtroendentreprenör. Det är ju dock jävligheten med badrum att en point of failure räcker för att ställa till det för resten av entreprenaden.GoForIt skrev:
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Intyget kan ju inte vara värt ett nickel efter att man konstaterat fel..... Intyget intygar väl att det är gjort på rätt sätt. Om det konstateras att det är felgjort och någon med certifiering lämnat ut ett felaktigt intyg så får intygaren åtgärda felet... 2021 känns som rimligt med garanti.Q qaragonic skrev:
Du förlorar nog inget på att fråga. Vid en skada lär väl badrummet besiktas och då upptäcks det ändå....Q qaragonic skrev:Badrummet ser ut att vara i toppskick f.ö, det är mest om det skulle bli en vattenskada i framtiden - skulle försäkringsbolaget utdöma sitt eget arbete? Alltså om man skulle teckna samma försäkring som tidigare ägare?
Angående dolda fel - det blev lite missvisande, frågan var inte för ev anspråk på tidigare ägare - utan hur man som ny ägare skulle förhålla sig till badrummet vid framtida problem gentemot försäkringsbolaget. Skulle de ge ingen ersättning, eller en reducerad ersättning?
Men menar du att du och föregående ägare har samma försäkringsbolag? Eller hur menar du med "deras" badrum?
Jag gissar att om du ringer och pratar om "deras" badrum blir svaret att de tyvärr inte kan lämna ut uppgifter om eventuella andra kunder och att de inte kommer kännas vid det överhuvudtaget. De kommer bara låtsas som att det inte hänt tror jag....
De kommer i vart fall inte ta något som helst ansvar för det...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Arbetet är med stor sannolikhet inte utfört på försäkringsbolagets uppdrag, utan arbetet är gjort med ett avtal mellan företaget och ägaren av huset. Försäkringsbolaget bara betalar en del av fakturan. Ägaren kan därför reklamera fel i 10 år.Q qaragonic skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrum -har de gjort fel?
Badrum -
Använda försäkringsbolagets entreprenör eller välja egen?
Försäkringar -
Entreprenör gjort hål i golvet - vad kan jag göra?
Juridik -
Rättigheter gällande tomt där entreprenören ej fullgjort sina åtaganden
Juridik -
2-årsbesiktning när entreprenören har gjort konkurs?
Försäkringar