Jag har en bil som jag använder för att dra min släp.
Andra dagar tar jag den ur trafik för att betala mindre "fordonsskatt", då jag använder mina andra (el)bilar.
Trafikförsäkringen för denna bil var billig, runt (ca 1350 kr/ja), och avställningsförsäkring är billigare) runt 1 kr-dag.
Däremot har jag fått en stor faktura (4,5 gånger den årliga Trafikförsäkringskostnaden). De har tagit pengarna automatiskt från mitt konto (jag hade gett dem autogirorättigheter).

Jag hade ringt försäkringsbolaget flera gånger sedan 1 oktober och de har inte tagit upp frågan. [De säger alltid att imorgon kommer någon att titta på det]. Vilka alternativ har jag för att få en återbetalning?

Också; finns det något enkelt sätt att se vilka dagar jag hade bilen påställd?

Men vad är det du fått räkning på då?
Går det inte se i appen?

Det finns ingen avgift för av eller påställning längre, den försvann 2015.

Det låter mest som det blivit något fel med av/påställning och trafikförsäkringen. Har du kanske fått straffskatt för att bilen varit påställd någon dag utan att ha försäkring.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Att lämna autogiro är ett stort fel. Du kan aldrig vara säker på hur mycket pengar dom drar och om du någonsin får tillbaka pengar som har dragits för mycket. ALDRIG autogiro!

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Att lämna autogiro är ett stort fel. Du kan aldrig vara säker på hur mycket pengar dom drar och om du någonsin får tillbaka pengar som har dragits för mycket. ALDRIG autogiro!
Äh, det är ju inte Beppes Ved och Video som drar pengar här, utan försäkringsbolag eller en myndighet. Det är ju 100% riskfritt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju 100% riskfritt.
Jag fattar inte hur man kan vara så naiv.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara så naiv.
För att det är så det fungerar. Ge mig ett enda exempel på att transportstyrelsen eller ett vanligt svenskt försäkringsbolag har tagit och behållit pengar de inte har rätt till. Så funkar det helt enkelt inte.

Dom drar för en ”period” + deras avgifter varje gång du ställer på bilen…..
Och du får troligen tillbaks överskott efter nån månad när systemet upptäckt pengarna

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
MikeEcho MikeEcho skrev:
Jag har en bil som jag använder för att dra min släp.
Andra dagar tar jag den ur trafik för att betala mindre "fordonsskatt", då jag använder mina andra (el)bilar.
Trafikförsäkringen för denna bil var billig, runt (ca 1350 kr/ja), och avställningsförsäkring är billigare) runt 1 kr-dag.
Däremot har jag fått en stor faktura (4,5 gånger den årliga Trafikförsäkringskostnaden). De har tagit pengarna automatiskt från mitt konto (jag hade gett dem autogirorättigheter).

Jag hade ringt försäkringsbolaget flera gånger sedan 1 oktober och de har inte tagit upp frågan. [De säger alltid att imorgon kommer någon att titta på det]. Vilka alternativ har jag för att få en återbetalning?

Också; finns det något enkelt sätt att se vilka dagar jag hade bilen påställd?
Du har säkert missat det med försäkringen, inget ovanligt, det behövs bara att du missar med en dag utan försäkring och den är påställd och kostar då från trafikförsäkringsföreningen kanske några 100 kr per dygn eller mer. Så ställ av först och du får ett medelande från försäkringsbolaget om återbetalning. och det bara tar ett par dagar om avställning, så är oturen framme kan det bli ett par dygn utan försäkring. Glöm allt och betala. Att se hur avställningen är registrerad, går du in med Bank-ID på transportstyren och tittar, där finns alla uppgifter.

Jag hade ringat och frågat om min fösäkring uppdateras när jag byter bilens status på trafikstyrelsens app (mina fordon) och de hade sagt ja.

Det brukar lösas ”automatiskt”, dvs att de drar mindre/inget vid nästa dragning då du har innestående pengar.
Det blir så om fordonet är påställt i samband med att autogiro-dragningen registreras/skapas, då förutsätter försäkringsbolaget att fordonet ska vara påställt framöver.

• Gilla
Tamak
  • Laddar…
Jag har också från Försäkringsbrev:
Betalplan
* Försäkringen betalas i förskott och betalningen sker automatiskt ifrån dittbankkonto eller betalkort.
*Försäkringen har inte någon bindningstid och kostnaden beräknas per dag,månadskostnaden beror därför på antalet dagar i månaden.
*Om du säger upp din försäkring så får du tillbaka inbetalda pengar för dedagar du inte använder försäkringen.
*Om betalningen inte går igenom så görs nya försök att genomförabetalningen nästkommande dagar. Vi informerar dig om något går fel.

Det du har fått är väl inbetalningar av fordonsskatt, den räkningen startar från 1:a dagen i den månad du ställde på och innefattar tiden fram till ordinare periodens slut, dvs ca 3 mån + på den slutsiffra du har. När du ställer av igen får du tillbaka pengar motsvarande månaderna du har kvar på perioden, men du får alltid betala en månad om du så har den påställd bara en dag, har du påställt över månadsskiftet blir det alltså två månaders fordonsskatt.
Avgifter när man inte har försäkring på en påställd bil får man inte från Transportstyrelsen utan från Trafikförsäkringsföreningen och det är ca 100kr/dag

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Man kan ställa på en bil i några dagar på detta viset men det blir dyrt.......Både skatt och försäkring betalas periodvis och per påbörjad månad. Man kan inte betala "per dag".....Du betalar troligen för en full period.

S Stefan1972 skrev:
Man kan ställa på en bil i några dagar på detta viset men det blir dyrt.......Både skatt och försäkring betalas periodvis och per påbörjad månad. Man kan inte betala "per dag".....Du betalar troligen för en full period.
Försäkringen brukarväl inte vara månadsvis som fordonskatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.