Skall bygga mig ett förråd nästa sommar och håller nu på med det sista utav markstenen innan snön faller!

Har därför börjat fundera lite kring hur jag ska bygga.

Markstenen är tänkt att gå runt hela garaget, och på baksidan garage tänkte jag då ha en yta på cirka 2x4m med marksten.

Hur bygger jag förrådet ovanpå detta? Ska jag gjuta ner plintar eller skulle jag kunna sätta impregnerad syll med syllpapp under, då blir det ju således hyfsat tätt för att inte regn skall hitta in?

Eller ska jag kanske bygga en krans av tex mursten som går upp en 10cm ovanför mark och sätta syllen ovanpå denna? Sedan plattsätta insidan i samma nivå som övrig plattsättning. Även lämna gluggar i kransen för dörröppningar då så att det inte blir några trösklar..... finns kanske risk att vatten då hittar in, men inte ut dock?

Allt är tänkt att ligga på en makdambädd om cirka 30cm.

Vad är syftet med förrådet?
Påverkar risken för vatten det du lagar där?

Den grundkonstruktionen med marksten är ju inte vattentät, och det är rätt stor risk för tillskjutande vatten från regn och snötö tex.

Om det är för trädgårdsverktyg etc så hade jag spontant byggt med stolpskor någon cm upp från markstenen och på så sätt byggt ett väderskyddat, men inte vädertät förråd.
Ev vatten kan rinna in/ut utan att komma i ständig kontakt med trävirke, och spalten gör att det torkar upp.

Som corre skriver, lämna det öppet nere vid marken , typ en decimeter. Jag hade byggt på plintar och lagt markstenen runt om

Byggde ett cykelskjul/förråd nyligen, jag gjorde också som corre skrev, på plintar i marksten med öppet nedtill. Tänk på att lägga fallet så att det inte rinner in, jag har ena delen av skjulet upphöjt någon cm.
Några bilder: https://photos.app.goo.gl/WSTeG2fTFRGvb2o33
En nackdel med denna lösning är att det blåser in löv kring saker man har stående i skjulet.

• Gilla
Zeugma och 2 till
  • Laddar…
Ja det kanske är så jag får göra!

Snyggt förråd!! Lustigt att jag gått i tankarna och bygga ett modernt förråd med ribbor jag med.... har dock snöat in på liggande ribbor men det var snyggt med stående med, kanske tänker jag om där.... :)

Du har inte satt någon vindpapp bakom ribborna va? Får jag fråga vad det är för dimensioner på ribborna? Gissar att du har laserat dom?

C corre skrev:
Vad är syftet med förrådet?
Påverkar risken för vatten det du lagar där?
Syftet är främst ett cykel, gräsklippare, skottkärra, redskapsförråd. Och kanske lite utemöbler över vintern.

Men man vet ju aldrig vad man för för sig att lagra där med tiden.
Men jag tror inte jag bryr mig om det blir lite fuktigt och blött på marken därinne. Man får tänka sig för hur man placerar saker därinne isf. Men jag vill ju ändå inte att det ska rinna alltför mycket vatten där heller. Jag kommer nog lämna en 10cm mot grunden på garaget där jag har grus. Sedan fall mot detta så kan det vattnet som kommer in rinna ner där och ner i dräneringsslangen under. Måste väl vara ok?

C crazytok skrev:
Ja det kanske är så jag får göra!

Snyggt förråd!! Lustigt att jag gått i tankarna och bygga ett modernt förråd med ribbor jag med.... har dock snöat in på liggande ribbor men det var snyggt med stående med, kanske tänker jag om där.... :)

Du har inte satt någon vindpapp bakom ribborna va? Får jag fråga vad det är för dimensioner på ribborna? Gissar att du har laserat dom?
Tack, i första bilden ser man inspirationskällan, stötte på det i Köpenhamn.

Jag har satt formplywood el likn i den del av förrådet som är stängt. Ribborna slutar några cm från marken och skivorna ca 5 cm. Jag funderar om jag borde sätta ett nät nedtill för att stoppa löv från att blåsa in. Dock inget större problem, det mesta hänger på väggarna där inne.

Ribborna är läkt 25x38 mm (billigt virke!) som jag målat en gång med jotun trebitt och monterat stående. Blev mycket målande (1.7 km läkt...) och skruvande... men jag ville ha något annat är det vanliga 25x45 eller 45x45. Får se hur det håller, de sitter ju luftigt så kanske funkar det bra.

Det klurigaste var taket och att avrinningen, man ser lite på bilderna hur jag klantade mig och fick stämma ur en cm ur ribborna för att få plats med hängrännan.

• Gilla
Mr-Thom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.