Hej!

Jag ska koppla in mig på befintligt avlopp (110 pvc) som ligger nedgrävt på tomten.

Y-koppling och skjutmuff tänkte jag använda. Men jag förstår inte hur jag ska få isär rören för att ens få utrymme att få på y-kopplingens muff? Jag vill helst gräva upp så lite som möjligt.

Alt 1:
Ska jag försöka hitta en y-koppling utan muff i båda raka ändar och sätta skjutmuffar både framför och bakom? Finns ens sådana?

Alt 2:
Eller ska jag sätta en rörstump i muffen och sen skjutmuff bakom? Blir tre skarvar på kort sträcka då men det kanske inte gör nått?

Eller annan lösning?

Krilleman
Stumma ändar på en kort frilagd sträcka käver rörsnutt i muffen i ditt grenrör och en skjutmuff i varje ände på det.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Stumma ändar på en kort frilagd sträcka käver rörsnutt i muffen i ditt grenrör och en skjutmuff i varje ände på det.
Tack Krilleman!

Följdfrågor:

1. Är dessa tre skarvar (skjutmuff - grenrör - skjutmuff) på kort sträcka något att oroa sig för?

2. Vilken precision krävs vid skjutmuff? Exakt raka snitt utan nån glipa alls?

3. Hur mycket behöver man frilägga två stumma rör för att lyckas på ett grenrör och klara sig med en skjutmuff?

Redigerat:
Krilleman
1 nej
2 kapa och grada av ordentligt, mycket viktigare än kapa rakt.
3 flera meter så röret kan svikta tillräckligt för att grenröret ska kunna gå på "bredvid".

Krilleman Krilleman skrev:
1 nej
2 kapa och grada av ordentligt, mycket viktigare än kapa rakt.
3 flera meter så röret kan svikta tillräckligt för att grenröret ska kunna gå på "bredvid".
Nja, trean har du lite fel på. Det räcker att frilägga 2-3 decimeter mer än vad man ska kapa av på var sida. Sen trär man på skjutmuffen på befintligt rör och håller grenen+rörbit på plats, sen slår man på skjutaren.

Krilleman
Fast du måste ju kapa bort mer än markerad sträcka för att få dit grenröret när allt är stumt i en frilagd grop. Att kapa mer genererar större glipa i skjutmuffen. Det är aldrig ett alternativ då rörelsemånen blir extremt liten.

Dessutom är alternativet med två skjutmuffar betydligt enklare om man inte är så van med detta. (y)

Orange avloppsrörsgren med inlagd markering som visar rekommenderad kapningslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En förgrening och två skjutmuffar inhandlade idag! Vi får se om det hinns med imorgon :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.