439 läst ·
10 svar
439 läst
10 svar
Fördraget i rör
Hej
Jag håller på med nybygget och har en fundering: Om man använder 3x1,5 fördraget i flexrör så är alltid fasen svart (eller brun) dvs man skiljer ej på L1 L2 och L3 genom färg.
Jo jag vet att det alltid blir billigare att köra tomslang och tråda men vill ändå fråga.
Jag håller på med nybygget och har en fundering: Om man använder 3x1,5 fördraget i flexrör så är alltid fasen svart (eller brun) dvs man skiljer ej på L1 L2 och L3 genom färg.
Jo jag vet att det alltid blir billigare att köra tomslang och tråda men vill ändå fråga.
Förtydligande då, vägguttag och matning till brytare sovrum där man bara kör 3x1,5, väljer man fördraget 3x1,5 så blir det bara 1 färg på fasen fast man vill fördela på L1 L2 och L3, är det ok?O Oleson skrev:
En enfas går ju aldrig att splittra till tre, den fas som ligger ut till sovrummet är ju samma fas i hela rummet.riob skrev:
Om du menar att du skulle haft olika färg på enfas grupper från centralen beroende på L1 L2 L3 så behövs inte det. Utan en brun enfas matning kan ligga på så väl L1 som L3 i centralen
Du har nog missförstått. Det är bara när det är flera faser i samma grupp som man skiljer dem åt med färger. Om du t.ex. har tre separata uttag som vardera är kopplade till vardera fas L1, L2 och L3 i centralen kör man normalt med brun fastråd till alla uttag.
Om du till exempel har ett trefasuttag skiljer man L1, L2 och L3 med olika färger.
Om du till exempel har ett trefasuttag skiljer man L1, L2 och L3 med olika färger.
Klicka här för att svara