Hej
Jag håller på med nybygget och har en fundering: Om man använder 3x1,5 fördraget i flexrör så är alltid fasen svart (eller brun) dvs man skiljer ej på L1 L2 och L3 genom färg.
Jo jag vet att det alltid blir billigare att köra tomslang och tråda men vill ändå fråga.
 
Förstår ej vad frågan är riktigt?
Men ja i en 3x1,5 är fasen alltid brun.
Lägger man en slang med fördragen 5g1,5 kommer faserna vara Brun, svart & grå.
 
O Oleson skrev:
Förstår ej vad frågan är riktigt?
Men ja i en 3x1,5 är fasen alltid brun.
Lägger man en slang med fördragen 5g1,5 kommer faserna vara Brun, svart & grå.
Förtydligande då, vägguttag och matning till brytare sovrum där man bara kör 3x1,5, väljer man fördraget 3x1,5 så blir det bara 1 färg på fasen fast man vill fördela på L1 L2 och L3, är det ok?
 
Karrock
Ja.

Fördraget, är det dyrare verkligen?
 
riob riob skrev:
Förtydligande då, vägguttag och matning till brytare sovrum där man bara kör 3x1,5, väljer man fördraget 3x1,5 så blir det bara 1 färg på fasen fast man vill fördela på L1 L2 och L3, är det ok?
I enfasgrupper är alltid fasen brun.
 
riob riob skrev:
Förtydligande då, vägguttag och matning till brytare sovrum där man bara kör 3x1,5, väljer man fördraget 3x1,5 så blir det bara 1 färg på fasen fast man vill fördela på L1 L2 och L3, är det ok?
Det är bara en färg i 3g1.5 då det bara finns en fasledare
 
riob riob skrev:
Förtydligande då, vägguttag och matning till brytare sovrum där man bara kör 3x1,5, väljer man fördraget 3x1,5 så blir det bara 1 färg på fasen fast man vill fördela på L1 L2 och L3, är det ok?
En enfas går ju aldrig att splittra till tre, den fas som ligger ut till sovrummet är ju samma fas i hela rummet.
Om du menar att du skulle haft olika färg på enfas grupper från centralen beroende på L1 L2 L3 så behövs inte det. Utan en brun enfas matning kan ligga på så väl L1 som L3 i centralen
 
Du har nog missförstått. Det är bara när det är flera faser i samma grupp som man skiljer dem åt med färger. Om du t.ex. har tre separata uttag som vardera är kopplade till vardera fas L1, L2 och L3 i centralen kör man normalt med brun fastråd till alla uttag.

Om du till exempel har ett trefasuttag skiljer man L1, L2 och L3 med olika färger.
 
OK, jag trodde man ville veta vilken fas den låg på när man öppnade en dosa en bit bort i huset.
Enkelt då, tack för svaren!!
 
riob riob skrev:
OK, jag trodde man ville veta vilken fas den låg på när man öppnade en dosa en bit bort i huset.
Enkelt då, tack för svaren!!
Så skulle man kunna göra om man vill men det blir nog dyrare om elektrikern skall hålla ordning på vilken färg som skall sitta var. Men det är inte fel.
 
Blir dyrt att dra om trådarna om man flyttar en grupp till en annan fas .
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.