Hej! Vi har som alla andra börjat med att spara på elen. Jämfört med vårt första år i huset har vi nästan halverat förbrukningen. Men sedan hände något jämfört med förra vintern. Vi fick problem med vår frånluftsvärmepump i februari förra året, den gick på tillskott och var en gammal IVT. Vi bytte till en ny IVT frånluftsvärmepump och justerade ventilationen i huset i mars månad 22. Vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och direktverkande elelement på övervåningen. Fram till december 22 sjönk vår förbrukning jämfört med 2021. Jämfört med vintern 2021/2022 har vi stängt av tre rum på övervåningen och satt på elementen endast på kvällen/natten i ett rum. Vi har sänkt värmen med 1,5 grad på nedervåningen. Förra vintern var elementen på hela tiden. Vi har dessutom blivit supernoga med att förbruka el de timmar som det är billigast då vi har timprisavtal. I övrigt har vi inte förändrat något. Vi har ingen elbil. Men förbrukningen för december och januari har stigit och januari 23 var ju inte kallare än 2022? Så hur kan vi förbruka mer med ny frånluftsvärmepump, sänkt värme, tre avstängda rum och element som sätts på endast ibland? Det enda jag upplever är det drar oerhört mycket från de rum som är kalla. Kan element som endast sätts på ibland dra mer för att de behöver jobba extra hårt för att värma upp ett kallt rum jämfört med element som är på hela tiden?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Kan det vara så att eftersom ni sänkt värmen på nedervåningen så går elementet uppe mycket mer? ...och element drar ju såklart mer än en värmepump.
Jag har själv luft/luftvärmepump och jag har av ovan anledning istället höjt värmen på nedervåningen så att elementen uppe går mindre.
Jag har själv luft/luftvärmepump och jag har av ovan anledning istället höjt värmen på nedervåningen så att elementen uppe går mindre.
Jag har tänkt på den, men jag tvivlar på det då det endast är en kort stund elementen är på. På natten har vi på dem i ett stängt sovrum, så det borde inte spela så stor roll? Står man nedanför trappan på nedervåningen så drar det, kalla luften från övervåningen cirkulerar mot nedervåningen. Nedervåningen känns behagligt varm.David Wallin skrev:
Januari 23 var dessutom två grader varmare i månadsmedeltemperatur jämfört med januari 22 i Stockholms län enl. SMHI.
Hur menar du att den blir mindre effektiv av lägre inomhustemperatur? Den förra gick på 9KW tillskott nästan tre veckor innan den byttes ut mot nya. Den nya går på tillskott max 3kW när det är som kallast. Vi har 21,5 grader på nedervåningen och 18 på övervåningen. I de kalla rummen har det varit tre grader vissa dagar... eller i det stora badrummet. I de andra två rummen på övervåningen har det väl varit runt 15. Badrummet är mot nordsidan och känns av någon anledning som kallast. Badrummet utgör nästan en fjärdedel av övervåningen.Jonatan79 skrev:
Så kan det absolut vara. Ventilationen står väl för 20% av ett hus förbrukning? Men hur kan vi då ha minskat varje månad jämfört med 21 fram till december?J Josth skrev:
Har ni kollat i menyn hur mycket den förbrukar ?K KritanLarsson skrev:Hur menar du att den blir mindre effektiv av lägre inomhustemperatur? Den förra gick på 9KW tillskott nästan tre veckor innan den byttes ut mot nya. Den nya går på tillskott max 3kW när det är som kallast. Vi har 21,5 grader på nedervåningen och 18 på övervåningen. I de kalla rummen har det varit tre grader vissa dagar... eller i det stora badrummet. I de andra två rummen på övervåningen har det väl varit runt 15. Badrummet är mot nordsidan och känns av någon anledning som kallast. Badrummet utgör nästan en fjärdedel av övervåningen.
Ventilationen kan stå för runt en tredjedel av värmeförlusterna i ett modernt hus som typiskt har frånluftsvärmepump. Det märks mest på vintern när det är kallt ute.K KritanLarsson skrev:
Det verkar väldigt skumt, ja. Men är det inte totala förbrukningen sedan den gick i drift? Alltså inte per tidsenhet. Ändå mycket. Hur kontrollerar jag detta? Den larmar inte att det är fel och vi har inte ändrat några grundinställningar sedan den installerades.GoC skrev: