Hej!

Första gången jag gör sånt här själv, har tid över just nu och vill gärna renovera själv pga ekonomiska skäl.

Fått lite problem här med att spackla väggen innan målningen. Har spacklat hela vardagsrummet och ser nu att det är mycket små hål och ojämnt.

Är det möjligt att köpa någon färg som fyller i dessa hål eller är det bara till att försöka spackla över alla hål och göra mitt bästa för att slipa till det och göra det jämnt.

Vad rekommenderar ni med mer erfarenhet?
Uppskattar alla tips och svar!

Mvh DinoR

Redigerat:
Duttarmajster
Svårt att uttala sig utan bilder som visar storlek på hålen och hur spackling ser ut.
Sen är det en smaksak, jag tycker det kan bli snyggt med lite ojämna putsade väggar, blir mer levande än sterila perfekta gipsskiveväggar.

Har dock upplevt att om man spacklat mycket på enskilda ställen så ett område skiljer sig mycket från resten avväggen att det syns och stör visuellt.

Generellt går det att fylla mindre hål med mättad roller och att man trycker lite och är noga och kör minst ett lager grundfärg och två lager täckfärg.

Lycka till och försök njuta av det nymålade rummet oavsett hur det blir. Blir det inte exakt som du tänkt dig så får du i alla fall en erfarenhet till nästa gång.

Tack för svaret. Det ser ut såhär..

Ska jag spackla över och sen slipa eller fyller färgen igen hålen?

• Vägg med ojämnheter och små hål som kan behöva spacklas och slippas innan målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Jag tror inte färgen kommer fylla det där, det är mer än små hål.

Vill ha en slät vägg så behöver du spackla och slipa igen..

Duttarmajster tack så mycket. Ska göra mitt bästa

När jag gjorde väggarna så körde jag med spackel för att få det jämnt och sedan satte jag upp renoveringstapet (fiberväv) utanpå det. Sedan mättade jag väggen med en billig färg innan den slutliga färgen.
Fast det är klart, det var gamla putsade innerväggar med sjukt dålig ytfinish...

Det där var en bra ide också, är det lätt att sätta upp dom?
Tack för svar

Det blir nog ungefär samma sak att sätta upp renoveringstapet el spackla och slipa. I arbetstid, men när du spacklar måste det torka mellan lagren och det kan dra ut på tiden. Tänk på att lägga på riktigt tunna lager och istället många gånger

Redigerat:
D DinoRonaldino skrev:
Tack för svaret. Det ser ut såhär..

Ska jag spackla över och sen slipa eller fyller färgen igen hålen?
Slipa väggen först med 100 papp och helst rund slipplatta. Sen skrapspacklar du hela väggen, 1-2 gånger, slipa igen med 120 papp med rund slipplatta och sen måla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.