Hej!

Hos mina föräldrar så har vi i dagsläget två utkastare placerade på fram och baksidan av garaget. Min mamma har ett enormt trädgårdsintresse och därför så vattnas det enormt mycket och ofta under sommaren.
Vi har två stycken utkastare placerade på garaget, en på framsidan och en på baksidan. Dock så är det i dagsläget lite sämre flöde än vad vi skulle vilja (ifall man kör båda kranar på Max samtidigt), och vi skulle därför vilja hitta ett sätt att förbättra detta.

Som det är byggt just nu så går det en slang ca 25-32mm (ska dubbelkolla exakt mått senare idag) från inkommande vatten i huset, upp via vinden, där slangen övergår till ett 16mm rör som kommer ner via garagetaket, nere i garaget så går röret ut till två 16mm rör via en T-koppling, sedan fram till varsin utkastare (utkastarna sitter på framsida och baksida garage).

Min tanke är att den ”trånga sektorn” är just det enskilda röret som går från slang och ner till en T-koppling, och att genom att sätta ditt ett rör till (alternativt byta ut röret till större storlek?) Så kan vi kanske förbättra det något.

Vad tror ni om denna idé? Vad är en bra storlek på rör för just maximalt flöde/tryck?

Har försökt googla fram siffror på hur många liter/timmen olika dimensioner av rör ger, men utan framgång, så nu frågar jag här

- Kommunalt vatten, bra tryck i övrigt

Hur många liter per minut får ni nu om
1. Endast en kran är öppen?
2. Om båda kranarna är öppna?
Ytterligare en fråga:
3. Varför köra båda kranarna samtidigt?

Men det är nog klart att flödet med båda kranarna öppna samtidigt bör bli bättre om 32 mm ledningen dras fram ända till T-kopplingen som fördelar flödet till de båda kranarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.