Hej!

Jag ska snart renovera mitt kök och funderar över om jag ska ha en integrerad diskmaskin eller inte.

De gånger jag öppnat en sådan så tycker jag att de är väldigt tunga att öppna. Sedan finns ju också nackdelen med att man inte lika lätt ser panelen och därmed om programmet är klart eller inte. Men å andra sidan så är det ju snyggt med en lucka som smälter in i övriga köket.

Vad är era erfarenheter av integrerad diskmaskin?

Smälter in bättre i köket, indikations-led ner i golvet som säger till när den går/är klar.
om du provöppnat en maskin i butik utan lucka på förstår jag att du tycker den är tungöppnad, öppningsmekanismen är anpassad för vikten komplett med lucka.

Vill man se tiden som är kvar är det bara att öppna lite och kolla, sen kör den igång igen. finns även vissa modeller som projicerar tiden på golvet.

Har en integrerad Siemens sen ett år och är positivt förvånad.
Den projicerar en bild på golvet så man ser tiden och när den är färdig.
Tror du har rätt i att dom är tyngre att öppna men det är inget jag tänkt närmare på.

Hade integrerad i förra köket, tänker välja det igen när vi renoverar nuvarande kök.

Det finns modeller som visar status genom att lysa på golvet under (ännu häftigare kan projicera tid mm).

Jag har haft båda varianterna
Fördelar med integrerad:
*Snyggare
*blir inte repig eller kladdig som rostfria varianter
Nackdelar:
*En kökslucka är lite känsligare för väta och riskerar att förfulas med tiden
*jobbigt om handtaget börjar lossna och luckan måste skruvas av för att skruvarna ska gå att dra åt
*kräver att man går upp lite i pris på maskinen om man vill ha projecerad "tid-kvar-tills-klar" på golvet

Jag tycker att snygghetsskälet är det starkaste att välja integrerad maskin.

P
Har haft båda. Just nu inbyggd
Känns som dom är lite mindre i volym
Tycker att de låter mindre. Kanske extra luckan isolerar.
Färre modeller att välja på.
Många modeller för inbyggnad har en lampa/LED som lyser mot golvet när den är igång eller klar så man behöver inte se panelen.

Men det stora är väl snyggheten. Det är ju det man betalar för många gånger.

Fick köket nygjort när jag flyttade till lägenhet och där byggde de in diskmaskinen som i mitt tycke blev mycket snyggt. Köket är från Ikea och diskmaskinen en Siemens. Upplever inte lucköppningen som trög, inte värre än en ugnslucka.

På min lyser det en blå diod ned på golvet, när programmet är slut slocknar den, piper en fem ggr också.

Så jag tycker du ska köra på integrerat.

Integrerad Siemens diskmaskin inbyggd i ett vitt Ikea kök, med handtag som matchar de omkringliggande köksluckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något som verkar vara ovanligt är en upphöjd diskmaskin. På en husvisning för länge sedan så var det ett nyrenoverat kök som hade det och jag minns än idag hur otroligt smidigt och skönt det var när man "låtsas-fyllde" den.

Men till frågan...

Integrerat är snyggare och tyngden är inget man stör sig på.

Finns integrerade "dishdrawer" som är smidiga också. Fisher&Paykel har morsan, såg att de fanns på HTH i Göteborg (köksforum)

Sååå fula är inte dagens vitvaror att jag tycker en inredningslucka är snyggare att se på.
Och köket har förhoppningsvis en längre livslängd än diskmaskinen - som då kan bytas på nolltid utan luckmontage osv.

Röstar på o-integrerad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle det mot förmodan inte gå att fåtag på en helintegrerad DM när den första går sönder kan man ju utan problem stoppa i en vanlig då.
Och ärligt talat, hur jobbigt är det att byta lucka på en maskin i sammanhanget?

Vi valde att integrera både kyl och frys i det tidigare köket, man tappar en del volym, men snyggt blir det!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
A
Luckan är ett skit att montera
Att flytta lucka till ny maskin är dubbelt upp
Detta är den front i köket som fortast changserar, försök sen,att hitta en ny passande front...
När luckan slår sig vilket den alltid gör med när den är i genuint trä så kommer maskinen läcka vatten och ånga och förstöra såväl golv som bänkskiva och anslutande skåp.
Snyggt när det är nytt men efter ett tag....

• Gilla
SamuelAlm och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input! Det blev en integrerad diskmaskin (Bosch SBE63M10EU) som jag är väldigt nöjd med hittills!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Härligt med återkoppling! Hörs den när den kör?

Integrerad Siemens diskmaskin och vit MDF-lucka med metallhandtag i ett kök.
Skapa konto
Skadad MDF-lucka med fuktskador vid kanten av en inbyggd Siemens apparat.
Skapa konto
Skador och fukt på en vit MDF lucka vid handtaget på en integrerad Siemens applikation.
Skapa konto
Har en integrerad Siemens sen knappt 2 år. Fungerar bra men låter en del. Konstaterade också häromveckan att fukt är ett problem eftersom luckan är i MDF. Har reklamerat och avvaktar svar från HTH. Lär bli flera lager lack under handtaget innan ny lucka monteras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.