3 686 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
För mig obegripligt, vatten in i källaren som pumpas ut med dränkpump
Hej!
Kanske någon här vet varför denna lösning finns?
För mig och andra jag frågat har det varit ett mysterium. Jag hade till och med en man från kommunen som jobbat med avlopp och närmade sig pensionsåldern som borde sett det mesta, men inte heller han kunde bringa klarhet i varför det ser ut som det gör.
När det regnat rejält eller kanske när det är högt vatten så strömmar det in vatten i källaren genom ett hål, ner i en fyrkantig brunn. I brunnen finns en dränkpump som skickar ut vattnet i avloppet.
Min fundering är varför det kommer in vatten överhuvudtaget och varför man gjort på detta viset. Gatan har tidigare varit plågad av översvämningar i källare, men kommunen har fixat pumpstation och damm så vi har klarat oss tio år från översvämning nu.
Men skulle elen gå när det regnat, då kan dränkpumpen inte arbeta och då lär det bli kaos!
För mig och andra jag frågat har det varit ett mysterium. Jag hade till och med en man från kommunen som jobbat med avlopp och närmade sig pensionsåldern som borde sett det mesta, men inte heller han kunde bringa klarhet i varför det ser ut som det gör.
När det regnat rejält eller kanske när det är högt vatten så strömmar det in vatten i källaren genom ett hål, ner i en fyrkantig brunn. I brunnen finns en dränkpump som skickar ut vattnet i avloppet.
Min fundering är varför det kommer in vatten överhuvudtaget och varför man gjort på detta viset. Gatan har tidigare varit plågad av översvämningar i källare, men kommunen har fixat pumpstation och damm så vi har klarat oss tio år från översvämning nu.
Men skulle elen gå när det regnat, då kan dränkpumpen inte arbeta och då lär det bli kaos!
Pumpgropar är inte jätteovanligt utan det är väl hålet för det inforsande vattnet man inte brukar se. Min gissning är att källare och dränering ligger så lågt att det är svårt att dränera bort vattnet - då har man kanske valt att leda dräneringen samlat till ett och samma ställe (pumpgropen) och pumpa bort det från huset.
Varför man valt att ha denna pumpgrop inomhus kan ju vara att även kunna ta hand om källaröversvämningar och kanske för att pumpen ska stå frostfritt.
Vild killgissning, så ta det för vad det är.
Varför man valt att ha denna pumpgrop inomhus kan ju vara att även kunna ta hand om källaröversvämningar och kanske för att pumpen ska stå frostfritt.
Vild killgissning, så ta det för vad det är.
De gånger jag sett denna lösning har det berott på att källaren är för låg för att få fall på dräneringen, lösningen blir då att pumpa bort vattnet.
2 saker jag hade gjort rätt omgående.lindvillux skrev:
Hej!
Byt pumpen, den är ju knappast 10år snarare 30?
Sätt in en flotör som larmar om pumpen ej startar eller billigare en som larmar på hög vatten nivå. Jag hade valt ett larm som går till min mobil.
Kommunen hade ett bergrum med samma ide, 2 separata pumpar men inget larm. En större å rinner 100m ifrån o nedre rummet låg 14m under ån! 2m vatten o skador för miljoner i onödan då det fanns larmkabel mm inne.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket system för RiR ska jag läsa in mig på?
Vatten & Avlopp -
Förstår mig inte på vår gamla ringklocka
El -
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Vart vänder jag mig för rådgivning gällande renovering?
Byggnadsvård