Hej!
Kanske någon här vet varför denna lösning finns?

För mig och andra jag frågat har det varit ett mysterium. Jag hade till och med en man från kommunen som jobbat med avlopp och närmade sig pensionsåldern som borde sett det mesta, men inte heller han kunde bringa klarhet i varför det ser ut som det gör.

När det regnat rejält eller kanske när det är högt vatten så strömmar det in vatten i källaren genom ett hål, ner i en fyrkantig brunn. I brunnen finns en dränkpump som skickar ut vattnet i avloppet.

Min fundering är varför det kommer in vatten överhuvudtaget och varför man gjort på detta viset. Gatan har tidigare varit plågad av översvämningar i källare, men kommunen har fixat pumpstation och damm så vi har klarat oss tio år från översvämning nu.

Men skulle elen gå när det regnat, då kan dränkpumpen inte arbeta och då lär det bli kaos!

• Hand pekar på ett hål som leder till en fyrkantig brunn med en dränkpump i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten strömmar in i en fyrkantig betongbrunn med en rostig dränpump.
    Skapa konto
  • Källarhörn med fyrkantig brunn, dränkpumpslang, betongväggar och rostig metallyta.
    Skapa konto
  • Källare med ett öppet hål i golvbrunn, dränkpump och slangar, betongvägg i bakgrunden och en röd hink.
    Skapa konto
Pumpgropar är inte jätteovanligt utan det är väl hålet för det inforsande vattnet man inte brukar se. Min gissning är att källare och dränering ligger så lågt att det är svårt att dränera bort vattnet - då har man kanske valt att leda dräneringen samlat till ett och samma ställe (pumpgropen) och pumpa bort det från huset.

Varför man valt att ha denna pumpgrop inomhus kan ju vara att även kunna ta hand om källaröversvämningar och kanske för att pumpen ska stå frostfritt.

Vild killgissning, så ta det för vad det är.

• Gilla
lindvillux
  • Laddar…
Det där är en vanlig lösning i USA.

Inte så dumt egentligen, vattnet vill ju söka sig till den lägsta platsen så man får bort det från resten av huset. Sen kan man pumpa det dit man vill

De gånger jag sett denna lösning har det berott på att källaren är för låg för att få fall på dräneringen, lösningen blir då att pumpa bort vattnet.

Kanske man borde fundera på generator åt pumpen annars.

lindvillux lindvillux skrev:
Hej!
Kanske någon här vet varför denna lösning finns?

För mig och andra jag frågat har det varit ett mysterium. Jag hade till och med en man från kommunen som jobbat med avlopp och närmade sig pensionsåldern som borde sett det mesta, men inte heller han kunde bringa klarhet i varför det ser ut som det gör.

När det regnat rejält eller kanske när det är högt vatten så strömmar det in vatten i källaren genom ett hål, ner i en fyrkantig brunn. I brunnen finns en dränkpump som skickar ut vattnet i avloppet.

Min fundering är varför det kommer in vatten överhuvudtaget och varför man gjort på detta viset. Gatan har tidigare varit plågad av översvämningar i källare, men kommunen har fixat pumpstation och damm så vi har klarat oss tio år från översvämning nu.

Men skulle elen gå när det regnat, då kan dränkpumpen inte arbeta och då lär det bli kaos!
2 saker jag hade gjort rätt omgående.
Byt pumpen, den är ju knappast 10år snarare 30?
Sätt in en flotör som larmar om pumpen ej startar eller billigare en som larmar på hög vatten nivå. Jag hade valt ett larm som går till min mobil.
Kommunen hade ett bergrum med samma ide, 2 separata pumpar men inget larm. En större å rinner 100m ifrån o nedre rummet låg 14m under ån! 2m vatten o skador för miljoner i onödan då det fanns larmkabel mm inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.